Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk
19.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Čtete správně. Tahle koncepční A7 má výfukové potrubí z plastu, aby uspořilo hmotnost. Nic ho ale neroztaví, od motoru se line pouze vodní pára.
Ingolstadt měl před autosalonem v Los Angeles evidentně hodně napilno, neboť kromě konceptu Prologue symbolizujícího budoucí vlajkovou loď A9, teď ukazuje také faceliftované modely A1 a Q3 včetně jejich ostřejších verzí S. Přece jen ale zbývá nějaká perlička na konec a tou není nic jiného než koncepční podoba vodíkového hybridu postaveného na základech A7 Sportback, o kterém se před americkou show jen špitalo.
„Čtyřdveřové kupé“ s nápisy h-tron je však zajímavé především tím, že na jedno natankování ujede více než 500 kilometrů bez toho, aby mu do vzduchu z výfuků unikl jediný gram CO2 vytvořený samotným autem, protože jediné, co vypouští je vodní pára. Proto také dostal lehké plastové potrubí. Pokud ale už tápete nad tím, že výkon tudíž nebude stát za pozornost, pak ještě se svým soudem chvíli vyčkejte. Jedná se totiž o vozidlo s vodíkovými palivovými články a plug-in hybridní konfigurací.
Celá soustava se skládá ze dvou elektromotorů (na každé nápravě je jeden) a z palivového článku umístěného pod přední kapotou. Ten sestává z 300 individuálních buněk s polymerní membránou, která má platinový katalyzátor na obou stranách. Články pracují s napětím 230 až 360 voltů a s vháněním vzduchu do jednotlivých buněk jim pomáhá turbodmychadlo. Recirkulační ventilátor následně zpětně vrací nevyužitý vodík z katody na anodu ve spolupráci s chladicím čerpadlem a celý proces se může následně opakovat.
Ve výsledku se tedy A7 dostává na 230 koní a 540 Nm točivého momentu, které mu v kombinaci s pohonem všech kol umožňují navzdory hmotnosti 1 950 kilogramů akceleraci na stokilometrovou rychlost během 7,9 sekundy a maximálně je schopné se rozjet na 180 km/h. Jeho řidič má k dispozici výběr ze dvou různých jízdních režimů, přičemž při prvním z nich využívá vůz jen vodíkového a ve druhém jen bateriového pohonu. Pokud nás tedy prohlášení neklame, ve druhém zmiňovaném se z Audi stává čistá zadokolka, ale to tady není příliš podstatné.
Pokud se vám tato koncepce zdá podivná, nejste sami, jistý smysl ale má - jde o elektromobil s palivovými články, který může být dobit také ze zásuvky, pokud vodík není k dispozici. V případě energie z palivových články má vůz urazit až 100 km na jeden kilogram vodíku, což prý odpovídá ekvivalentu 3,7 litru konvenčního paliva na 100 km. Složitost celého pohonného ústrojí by zjevně vydala na celý samostatný článek, avšak s ohledem na předprodukční podobu s jeho podrobnějším popisem raději vyčkáme. Zatím se smiřme s prohlášením, že palivový článek pracuje v teplotním rozmezí osmdesáti stupňů Celsia, přičemž v době studených startů je teplota udržována na -28 stupních Celsia.
Kompletní doplnění vodíkových nádrží doplna údajně zabere pouhé tři minuty, přičemž ve voze jsou celkem čtyři (pod zavazadelníkem, před zadní nápravou a ve středovém tunelu). Ty také mimo jiné komunikují pomocí infračerveného rozhraní s plnicím zařízením a soustavou a na základě informací srovnávají tlak a teplotu na stejnou úroveň. Pak je tu ale ještě zmíněná dvojice elektromotorů na obou nápravách, které pracují nezávisle. Každý z nich disponuje výkonem 85 kW (114 kW v případě krátkodobého zvýšení napětí) a 270 Nm točivého momentu. Na plně nabité akumulátory nacházející se pod zadními sedadly je vozidlo schopné dle tvrzení ujet až 50 kilometrů a kromě nabíjení z klasické elektrické zásuvky (360 V za dvě a 230 V za čtyři hodiny) mu pomáhá s lepší výdrží i rekuperace kinetické energie.
Uvnitř se pak nachází oproti standardním verzím A7 na místě otáčkoměru takzvaný indikátor výkonu, jako u klasických hybridních verzí se spalovacím motorem. Po jeho pravé straně je pak ukazatel stavu vodíku v nádržích a elektrické energie v akumulátorech. Mezi hybridním a elektrickým režimem navíc volíte pomocí aktivace či deaktivace tlačítka EV a voličem převodovky při přesunu z D do S také mimo jiné zvyšujete schopnost rekuperace energie.
Dle tvůrců v v čele s Ulrichem Hackenbergem zodpovědného za oblast technického vývoje, ukazuje H-tron zvládnutí technologie s palivovými články, která v případě rozmachu potřebné infrastruktury může být rovnou nasazena do sériové výroby. A že si tohle nenechává Audi jen pro sebe, toho budiž důkazem VW Passat HyMotion, který se nám ukáže v koncepční podobě s naprosto stejnou pohonnou jednotkou.






























Audi A7 Sportback h-tron quattro je vodíkovým plug-in hybridním projektem, který je prý připraven na sériovou výrobu. Zda se ale dočká rozvoje infrastruktury vodíkových čerpacích stanic, to zůstává otazníkem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 6 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 9 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
