Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 | Petr Prokopec
Na tomto kroku je vidět, jak moc automobilky svého času věřily, že se spalovacími motory bude za pár let amen. Dlouhodobě srozumitelná jména jako 2,0 TDI se najednou nehodila, protože jak byste pak značili elektrický pohon? 0,0 e? Revoluce ale nepřichází a náhrada v podobě jmen jako 40 TDI jen mate, a tak končí.
V roce 2017 se Audi vydalo cestou zjevného nesmyslu, který u nás od první chvíle nenašel ani špetku zastání. Německá automobilka tehdy oznámila změnu ve značení motorizací svých aut a ze zádí svých aut odstranila jména odkazující na objem motoru. Místo něj pak dorazila nicneříkající čísla, která sice měla jistou vnitřní logiku (označovala rozmezí výkonu, do jakého se ten který motor vešel), pro zákazníky ale byla jen matoucí.
Člověk se musí ptát, proč se Audi touto cestou vůbec vydalo, dekády známá jména jako 3,0 TDI byla dobře zažitá a s některými se pojila i jistá prestiž. A nebylo nutné na nich nic měnit, vždy byla a dodnes zůstávají srozumitelná. Jenže čtyři kruhy žily v tom, že automobilový svět sedí v elektrickém expresu, za pár let bude prodávat jen elektromobily a pro budoucí pochopitelnost jejich názvosloví bude dobré lidi naučit jej vnímat skrze spalovací verze. 0,0 e by asi neprošlo, a tak Audi sáhlo po oněch číslech udávajících jen výkon. Například číslo 35 tak značí 145 až 159 koní pod kapotou a pak už se přidá jen typ motoru. Třeba Audi A3 35 TFSI tak má 150 koní stejně jako verze 35 TDI, nicméně v prvním případě je za jejich produkci zodpovědná jedna-pětka, ve druhém dvoulitr. A kdyby šlo o hybrid, bude to 35 TFSIe, elektrická verze by měla jméno jen 35 atp.
Byla to hloupost, která nikoho nic nenaučila a všechny jen mátla. A tak je s ní amen, i když Němci donedávna celou rošádu dokola obhajovali. V případě elektromobilů značky tedy bude záď zdobit jen název vozu, vedle kterého se objeví nápis, který upřesní verzi. Ale ne do takového detailu, jako to Audi činí dnes.
„Když mluvíme o zjednodušení, není řeč jen o doplňcích výbavy a konfiguračním procesu jako takovém,“ uvedl ke změnám Florian Hauser, který má u značky na povel prodeje a marketing elektrických aut, pro Auto Express. Zjednodušení se promítne také do selekce nabízených pohonů: „Na výběr jich bude mnohem méně, což Audi umožní zjednodušit názvosloví na základě počtu poháněných kol a možnosti jednoho nebo dvou úrovní naladění výkonu,“ řekl dále.
„Q6 s pohonem všech kol tak bude známo jako quattro, zatímco sportovní verze ve čtyřkolce bude pojmenována SQ6. V případě zadokolky bude užit pouze název Q6, zatímco menší či větší paket baterií bude definován slůvkem uvedeným za šestkou, přičemž může jít třeba o označení Performance. Čísla tedy opravdu již nepotřebujeme, a proto je nebudeme používat,“ upřesnil dále celou rošádu Hauser. A dodal, že již odstartovala u elektrických SUV Q6 e-tron a Q8 e-tron.
Zatímco u většího modelu se původní matoucí čísla ještě objevují v tiskových materiálech či cenících, v případě prvního zmíněného ale byly veškeré změny dotaženy do konce. Dle Hausera pak Audi bude podobně postupovat také u spalovacích aut. Protože ale jejich nabídka je přeci jen o něco širší, vedení značky stále ještě debatuje o tom, jak se změna projeví na samotných autech a jak v materiálech pro tisk a zákazníky. Podle nás by Audi mělo vrátit do hry původní jména a mělo by vystaráno. A pokud by někdy opravdu přešlo na elektrický pohon, prostě bude používat jen svou novou primitivní nomenklaturu. Proč to dělat složitě?
Pár slov tak můžeme prohodit už jen o zmiňovaném Q6 e-tron. To bude zpočátku k mání pouze ve dvou verzích, a sice jako čtyřkolka a vrcholné provedení SQ6. V obou případech byla použita platforma PPE, 800voltový elektrický okruh a baterie o kapacitě 100 kWh (z čehož využitelných je 94,9 kWh). První zmíněný model pak vyfasuje dva elektromotory produkující 387 koní, zatímco u druhého jednotky nabídnou 490, respektive až 517 koní.
Audi u méně výkonného modelu mluví o dojezdu až 625 km, zatímco sportovní varianta by měla zvládnout 598 km. Na druhou stranu má ovšem zrychlit na stovku za 4,3 sekundy. Q6 e-tron quattro přitom bude startovat na 74 700 Eurech (cca 1 881 000 Kč), zatímco za SQ6 e-tron budou zákazníci muset zaplatit 93 800 Eur (2 362 000 Kč). Posléze pak má dorazit zadokolka s menším paketem o kapacitě 83 kWh, stejně jako zadokolka s oněmi 100 kWh.
Nové Q6 e-tron je prvním modelem značky, u kterého již proběhla kompletní změna názvosloví. Matoucí číselné označení tak zmizelo nejen ze zádi vozu, ale i z veškerých tiskových materiálů. Dosavadní hloupá jména jako 40 TDI na zádích aut už neuvidíme. Foto: Audi
Zdroje: Auto Express, Audi
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou včera 15:24
- Pole pro Aldeguera, 14. Salač včera 14:52
- PP v Moto3 patří Davidu Alonsovi včera 14:39
- První Pole Position pro Marca Marqueze s Ducati včera 11:36
- Místo Ruedy bude v Jerezu závodit Perez včera 10:00
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
včera - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
včera - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
včera - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva