Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi nechá své zákazníky opakovaně platit i za auta, která jsou dávno jejich, prý to sami chtějí
6.11.2023 | Petr Prokopec
Jde o vyjádření tak absurdní, že mu ani sám technický šéf čtyř kruhů nemůže věřit. Lidé přirozeně touží po maximální hodnotě za peníze, nikoli naopak. A tu opakované placení za věci, které ve svém autě tak jako tak dávno máte, opravdu nepředstavuje.
O bohatých lidech se říká, že si pro korunu nechají koleno vrtat. Obecně vzato tomu tak nezřídka skutečně je, však bohatým se vypisováním tučných šeků nikdo nestal. To samo o sobě ale neznamená, že jejich portmonky zůstávají vždy jen zavřené. Naopak se otevírají poměrně často, přičemž z nich mizí sumy, jaké si řada obyčejných lidí nevydělá za celý život. Musí za ně ale dostat něco, co považují za hodnotné - problémem nebývá třeba příplatkový lak za milion korun, neboť majiteli přinese žádoucí exkluzivitu. Řadu obyčejných, byť ne nutně levných věcí ovšem bohatí lidé očekávají bez dalších plateb.
Ve světle toho jsme nikdy nechápali snahu automobilek o opakované dojení svých zákazníků skrze placení za auta, která jsou už jejich. Tedy jakási předplatná za zpřístupnění funkcí, kterými vaše auto beztak disponuje, jen je prostě nemáte k dispozici kvůli softwarovým omezením. Může to přinést krátkodobé zvýšení zisku, ovšem dlouhodobě to bude mít stěží za následek něco jiného než znechucení podstatné části klientely. Problém je principiální a nejlépe ho vykreslilo zvrácené placení za aktivaci vyhřívání sedadel, ke kterému na některých trzích přikročilo BMW. Majitel má v tu chvíli platit za fungování prvků, které jsou součástí jejich jeho a s jejichž aktivací nemá výrobce žádné dodatečné náklady, to se nikomu soudnému nemůže líbit.
Mnichovské automobilce se její snaha získat navíc relativně drobné vrátila jako bumerang, i proto raději začala od svých záměrů ustupovat. Konkurenční Audi má ale stále pocit, že tato strategie ponese chutné ovoce. A proto hodlá jen přiložit pod kotel. Šéf technického vývoje Oliver Hoffman totiž potvrdil, že automobilka „přijde s větším množstvím prvků na požádání, přičemž počet takových nových funkcí bude rok od roku větší“. Oč přesně půjde, je otázkou, opětovné dojení zákazníků ale má být spojeno hlavně s novou elektrickou architekturou.
„Je to pro nás opravdu velký krok. Myslím si ovšem, že je tu poptávka zákazníků po nových funkcích v nových vozech,“ dodal dále Hoffman. Dost by nás zajímalo, s jakou klientelou to vlastně mluvil, pokud tedy vůbec nějakou mluvil. Jeho slova se totiž nepotkávají s realitou. Koncernové elektromobily jsou primárně nechtěné, zejména kvůli jejich omezené použitelnosti, také ale kvůli vysokým cenám. S těmi by Audi, stejně jako Škoda či VW, rády pohnuly směrem dolů. Jenže už kvůli cenám baterií to obvykle nejde. Nově se ovšem chystají nabídnout za víc peněz ještě míň muziky?
Podle Hoffmana něco takového „bude v budoucnu celkem normální“. Takový názor mu nikdo nebere, nicméně pokud Audi skutečně hodlá trvat na svých plánech, pak se musí připravit na to, že spíše bude normální, když jeho showroomy budou zet prázdnotou a na oficiální web zamíří jen novináři, aby se přesvědčili, že na pád vysokých cen stále nedošlo. Něco takového pochopitelně ke kýženému zvýšení zisku nepovede. Hoffman ale přesto s rozšířením předplatného černá čísla spojuje a trvá na tom, že zákazníci si takovou věc přejí. Proč by měli, k čemu jim bude dobrá? Lidé chtějí maximum výbavy bez dalších plateb, zcela přirozeně.
Výrobcům je tak třeba znovu připomenout, že bez zákazníků to mohou zabalit. To ovšem znamená, že se k nim nemohou otáčet zády a přitom chtít stále více peněz. Jsme si sice vědomi existenci přísloví „víra hory přenáší“, jenže to v tomto případě bude stěží platit. Na místě jsou spíše slova o džbánu, vodě a utrženém uchu. Audi by si přitom mělo dát pozor, neboť to jeho je už naprasklé kvůli jeho posedlosti elektromobilitou, kterou podstatná část jeho současné klientely nesdílí ani v nejmenším. Zákazníkům se příčí pocit, že automobilka postupuje v rozporu s jejich představami, ona předplatná budou jen dalším krokem stejným směrem.






Koncern VW předpokládal, že lidé budou elektromobily nakupovat od rána do večera, aktuálně však zjišťuje, že se přepočítal. Kdy asi pochopí, že dojit zákazníky opakovaně byznysu rovněž neprospěje? Foto: Audi
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
včeraVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
včeraNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva