Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi po tragickém kvartálu znovu zdražuje spalovací auta a zlevňuje ta elektrická, přinese mu to jen další zkázu
9.11.2024 | Petr Prokopec
Co uděláte, když vás nějaká strategie přivede na hranu provozních ztrát? No přece zatopíte pod kotlem té samé strategie, to je jasné. Přesně to nyní dělá Audi, co mu to asi může přinést?
Od 1. ledna příštího roku Evropská unie znovu utáhne šrouby svých přerozdělovacích mechanismů postavených kolem normovaných emisí CO2 aut. Není to nic nového, automobilky o tom vědí už několik let, donedávna s tím ale nejenže neměly problém, dokonce to samy podporovaly. Předpokládaly totiž, že prodeje elektromobilů dál porostou dvou- i tříciferným tempem a nové regulace jim pomohou zabetonovat se ve svých tržních pozicích. Jak hluboce se mýlily.
Bylo to zahrávání si s ohněm, jehož dopady máme v poslední době na talíři dnes a denně. Automobilky se dostaly do situace, kdy před jimi roky adorovanými pravidly nejsou schopné dostát, a tak se musí smířit s pokutami od EU, zlevňováním elektrických aut za hranici ekonomické únosnosti nebo „neprodejem” těch spalovacích. Anebo vším dohromady - trochu zadotujete elektrická auta, trochu zdražíte spalovací modely, aby se jich neprodávalo tolik (a vykompenzovali jste si část ztráty z prodeje elektromobilů) a případně zaplatíte i nějaké pokuty. Naplno tomu budou automobilky vystaveny až od ledna, ale přizpůsobují se tomu už teď, tohle nepřepnete ze dne na den. A podle toho vypadají jejich výsledky.
Dopady své naivity dnes poznává kdekdo a výjimkou není ani Audi, jehož zisk za třetí kvartál klesl meziročně o 91 procent a které se chystá propustit 15 % zaměstnanců. Přesto dál pokračuje stejným směrem a sahá po výše uvedených krocích - ve své domovině zdražuje spalovací auta a ta elektrická naopak zlevňuje, jak informuje Auto Bild. Svým způsobem tak dochází na naplnění slibů, že oba druhy pohonu na tom časem budou cenově stejně, ovšem primárně způsobem, před kterým zkušení technici varovali už dávno.
Postup automobilky má svou technickou logiku, dosud je ale ekonomicky zřetelně nefunkční. A jen souhlasit lze s dealery značky, kteří upozorňují, že zákazníci jej nevnímají zrovna pozitivně, neboť mají pocit, že je jim vnucováno, co nechtějí, a odepíráno, co chtějí. A někdy stačí málo - zdražení spalovací části nabídky v průměru o 1,9 procenta není vyloženě drastické.
Elektromobily ve srovnání s tím zamířily dolů výrazněji, slevy s nimi spojené jsou čtyř- až sedmiprocentní. To ovšem není ani zdaleka ekvivalent někdejších velkorysých dotací, navíc slevy a dotace vnímají zákazníci jinak a to první (třebaže nominálně klidně stejně vysoké) je až tak neláká. Pokud tedy Audi bude chtít před mechanismy EU obstát, nejspíš bude muset v průběhu roku zajíst ještě dál. Podobné interní dotování elektrických aut je ale dlouhodobě neúnosné, zvláště když se šrouby mají utahovat i dál. Únosnost ztrát z prodeje elektrických aut má své limity, stejně tak ceny spalovacích vozů nelze hnát nahoru věčně.
Evropa tedy postupně padá do „spirály smrti“, před kterou varoval kdokoli se špetkou zdravého rozumu už dávno. A jestli EU chce, aby někdy na konci dekády ještě fungovala, musí urychleně zapomenout na své ideologií diktované plány. O co se vsadíme, že to ani za nastalé situace neudělá?



I když se nové Audi Q6 Sportback na trhu pořádně ještě ani neohřálo, slevu jistě dostanete i na něj. Němci potřebují elektromobily prodávat kvůli flotilovým emisím vymáhaným EU, přirozený zájem je ale příliš malý. Foto: Audi
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
