Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny
24.11.2020 | Petr Miler
Pro automobilku je to chytrá cesta, jak vydělat peníze navíc, a to nakonec skutečně ne jen jednorázově. Čtyři kruhy kráčí ve šlépějích svých německých soupeřů a vše posouvají ještě dál.
Před pár dny jsme psali o tom, že za spoustu prvků výbavy aut budeme brzy muset pravidelně platit. Zkrátka podobně jako si pravidelně platíme třeba za připojení mobilního telefonu k internetu, budeme si pravidelně platit za výbavové prvky, které si dnes při pořízení auta pořizujeme jednorázově. Vypadalo to jako trochu depresivní vize vzdálené budoucnosti, ale není tomu tak. Tedy, depresivní to být může vzdálené nikoli.
Posun tímto směrem jako první před dvěma léty naznačil Mercedes a loni se k němu přidalo i BMW. A protože co dělají dvě z německých prémiovek, musí dělat i ta třetí, přidalo se nyní prakticky s tímtéž Audi. A jak rovněž bývá zvykem, posouvá možnosti tohoto řešení ještě o kousek dále, a to ve všech smyslech těchto slov.
V principu jde stále o to samé a vše si můžeme jednoduše vysvětlit třeba příkladu vyhřívaných sedadel. Topnou spirálou jsou dnes často osazena i auta, která funkci vyhřívání nemají, protože vyrábět několik druhů sedadel v závislosti na specifikaci vozu je nákladné z hlediska vývoje, produkce i logistiky. Může se tak stát, že vaše auto fyzicky disponuje možností vyhřívaných sedadel, i když jste tuto možno možnost při konfiguraci nezaškrtli. Vy ji ale k dispozici nemáte, protože ji nemáte jak spustit.
S kroky Audi a spol. tak zákazníci dodatečně dostávají možnost si vyhřívání přikoupit, aniž by museli vyrazit do servisu. Prostě si tuto funkci dodatečně aktivují a v menu palubního systému s dotykovým displejem jim přibude dříve nedostupná možnost. To je také jeden z důvodů, proč se výrobci v dotykovém ovládání všeho v posledních letech tak vyžívají - fyzické tlačítko výhřevu sedadel na středový panel přes internet dodatečně nedostanete, novou funkci do palubního menu snadno.
Zrovna vyhřívání sedadel Audi dodatečně nenabízí, princip je ale totožný u všech dostupných prvků. Pro současné modely A4, A5, A6, A7, Q5, Q7, Q8 a E-Tron tak firma dává možnost dodatečného přikoupení rozličných jiných funkcí, například pro E-Tron jde i o povýšení standardních LED-světel na matricová s automatickým osvětlováním části silnice podle provozu na ní. To je poměrně zásadní krok vpřed, běžně se jedná o výbavu navíc za desítky tisíc Kč. Dalšími možnostmi je třeba dokoupení navigace MMI Plus nebo tzv. Audi Smartphone Interface. V zásadě jde či do budoucna půjde o cokoli, co je v různých autech fyzicky stejné a fungování ovlivňuje pouze softwarové řízení.
Přidání nových funkcí probíhá přes portál myAudi, kdy je po dokončení objednávacího procesu do auta zaslán zašifrovaný datový balíček, který funkce auta rozšíří. Dostupné jsou pak po dalším nastartování. Co je zajímavé a nové oproti konkurenčním značkám, Audi nabízí měsíční zkušební období, během nějž se můžete rozhodnout, zda o funkci skutečně stojíte, nebo nikoli. To docela příjemná věc, která z takového nákupu dělá skoro i zajímavější alternativu - když si auto naspecifikujete s tím či oním prvkem přímo z výroby a poté zjistíte, že vám to je k ničemu, peníze vám za něj už nikdo nevrátí.
Za zmínku stojí také to, že možnost dokoupení prvků není vyhrazena jen prvním majitelům, ale klidně i těm druhým či třetím - jakmile si vůz v budoucnu koupí, stačí jen založení nového účtu a mohou vesele nakupovat. Audi si tak slibuje spokojenější kupce ojetých vozů, kteří si auto více přizpůsobí obrazu svému a u automobilky budou utrácet, i když by se jejím dealerstvím jinak zdaleka vyhnuli.
Teď k těm horším zprávám. Audi se rozhodlo nabízet nové funkce prostřednictvím každý měsíc placeného předplatného, a tak po onom zkušebním období buď přijmete pravidelnou platbu, nebo předplatné zrušíte. Známy jsou i první ceny - například asistent dálkových světel si můžete koupit za 2,50 euro za měsíc (66 Kč), navigace MMI plus už ale přijde na 55 euro za měsíc (1 445 Kč). To už je dost vysoká cena, na druhou stranu, pokud jezdíte většinu roku jen „okolo komína” a jednou vyrazíte na dovolenou, může vás taková navigace stát méně než si za ni jednorázově připlatit desítky tisíc.
Navíc je tu ještě jedno úskalí pro výrobce, které aktuálně poznává Tesla. I ta dovoluje softwarově přidávat do svých aut nové funkce za peníze, našel se ale někdo, kdo je dokáže „odemknout” za méně i bez přispění Tesly. Něco takového se může stát rovněž Audi, BMW, Mercedesu nebo komukoli - stejně jako úpravci nabízí možnost vydolovat více výkonu z fyzicky stejného, ale softwarově jinak řízeného motoru, mohou zpřístupnit i matricové fungování světel e-Tronu. Protože jsou prostě na všech autech stejná a od lepšího fungování je dělí jen jiné softwarové řízení.
Audi umožňuje zpětné nákupy vybrané příplatkové výbavy hned u řady modelů, mezi něž patří i současná A6, zde ve verzi S6 Avant TDI. Navgace za 1 445 Kč za měsíce ale nepůsobí zrovna jako skvělý obchod. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 11 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB