Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla se pokusila zamezit zákazníkům upravovat jejich auta, zatím selhala
31.8.2020 | Petr Miler
Začíná to připomínat hru na kočku a myš, ale přesně to se dalo čekat. Úpravce se pustil do velmi náročného boje, ale zatím vítězí, navíc přidává další funkce zdarma.
V mnoha ohledech přelomová situace nastala poté, co se firma Ingenex rozhodla nabídnout tovární zvýšení výkonu Tesel levněji než sama automobilka. Udělala tak něco, co prostě muselo přijít poté, co se výrobci - a zdaleka ne jen Tesla - vzhlédli v možnosti nechat vás platit za pořízení auta, i když už je vaše.
Ve stručnosti shrneme situaci tak, že automobilky, zejména pak BMW, Mercedes a Tesla, začaly větší množství aut vyrábět v hardwarově shodné specifikaci a jejich výbavu určovat pouze softwarovým nastavením. Nejde tu jen o technické záležitosti, ale například i o prvky jako asistent dálkových světel. chytrý tempomat nebo vyhřívání sedadel. Techniku nezbytnou k zajištění těchto funkcí mají všechny vyrobené vozy, ale přístupné jsou jen těm, kteří si za ně zaplatí.
Takže si například koupíte BMW, asistent dálkových světel byste mít mohli, ale nemáte, protože jste nezaškrtli patřičnou položku při konfiguraci vozu a nepřiplatili za něj. Auto ale beztak má vše potřebné k dispozici a můžete tak později „napravit svou chybu” a za funkci si připlatit dodatečně. A nebo také ne, protože BMW si spočítalo, že kombinace úspor z rozsahu a nějaké procento později si připlativších mu zajistí lepší ekonomický výsledek, než kdyby fyzicky vyrábělo jiná auta přesně podle původní objednávky. To samé platí třeba o vyhřívání zadních sedadel Tesel Model 3 - je tam vždy, ale pustit si jej může jen někdo.
Celá situace připomíná něco, co se dělo po dlouhá léta na poli motorů. Fyzicky téměř či zcela stejné agregáty byly nabízeny v různých výkonových verzích daných softwarovým nastavením, a tak se logicky našli úpravci, kteří dokázali za mnohem nižší cenu, než za jakou „upgrade” nabízí automobilky, posouvat výkony motorů výše. Je tu ale nová doba, a tak podobným způsobem výše dají posunout i celá auta.
Přesně to začala dělat kanadská firma Ingenext, která pro Tesly začala nabízet za v přepočtu za 24 tisíc Kč vyšší výkon, za který Tesla chce dvojnásobek. A postupně začala přidávat další placené či oficiálně zcela neexistující funkce. Je logické, že se to Tesle nelíbí, tomuto zdánlivě chytrému obchodními modelu to dělá čáru přes rozpočet. Přesto jsme konstatovali, že Tesla měla sklapnout podpatky - jako kdokoli před ní - a buď dělat věci jinak, nebo se s tím prostě smířit a maximálně upozornit zákazníky, že riskují ztrátu záruku na některé části vozu. Ale to by nebyla Tesla.
Firma tak začala jít po majitelích, kteří si nechali svá auta upravit a v podstatě je „terorizovat” neodstranitelnou hláškou na displeji s varováním, že autu nakonec může zamezit další pohyb. To je troufalé v situaci, kdy auto patří majiteli, může se s ním třeba stavět na hlavu a jediným pokračujícím zájmem Tesly na něm je ona záruka. Úpravce ale slíbil revanš a k tomu právě došlo.
Guillaume André, zakladatel Ingenextu, k tomu řekl, že Tesla udělala v detekci úprav velmi dobrou práci a byť doufal, že její akci obejde softwarově, musel nakonec vyvinout nový modul. Tomu říká vtipně Modul dobrý pokus (Nice Try Module) a po jeho použití hláška zmizí - pro software auta je úprava opět nedetekovatelná. A co více, přidává další funkce, takže spolu s 50 koňmi navíc teď majitelé dostanou i:
- Vyhřívaná zadní sedadla s ovládáním přes aplikaci nebo spínače zadních elektrických oken (nevíme, jak přesně),
- ambientní osvětlení interiéru,
- automatické otevírání dveří řidiče a obou kufrů skrze čidla vzdálenosti,
- driftovací mód,
- předehřívání baterie,
- manuální ovládání stěračů
- a přístup k řadě zajímavých dat týkající se zejména stav baterie.
Některé byly k dispozici už dříve, celkové je to ale docela slušná nabídka funkcí za jednu cenu a docela chápeme, že v lidech i v Tesle vzbuzuje zájem. Nový modul bude zaslán všem stávajícím zákazníkům zdarma, noví jej pochopitelně dostanou s objednávkou automaticky.
Skončí to zde? Patrně ne a úpravce se takto pustil do náročného boje, ve kterém bude složité zvítězit. Znovu ale musíme zopakovat, že postup Tesly nám přijde být právně pochybný, neboť když se majitel rozhodne udělat si cokoli se svým vozem, je to jeho věc. Snad si ani nedokážeme představit, že by se třeba BMW či Volkswagen pustily do podobné akce, ať už by bylo jejím základem cokoli - nakonec, zrovna jejich motory jsou podobným způsobem upravovány už léta.






Snahy Tesly zamezit majitelům upravovat si svá auta se zatím míjejí účinkem, úpravce našel novou cestu, jak učinit modifikace pro automobilku opět neviditelnými. Foto: Ingenext@Facebook
Zdroje: Ingenext@Facebook přes electrek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před hodinouVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 2 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 4 hodinamiElektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 5 hodinamiFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva