Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta

Ve světě konvenčních vozů nevídaným způsobem zasáhla Tesla proti lidem, kteří si nechali upravit svá auta. Na jednu stranu se to dalo čekat, na tu druhou to otevírá spoustu legálních i morálních otázek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta

24.8.2020 | Petr Miler

Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta

/

Foto: Potato3838@Reddit

Ve světě konvenčních vozů nevídaným způsobem zasáhla Tesla proti lidem, kteří si nechali upravit svá auta. Na jednu stranu se to dalo čekat, na tu druhou to otevírá spoustu legálních i morálních otázek.

Elon Musk kdysi v rozhovoru s Joem Roganem na jeho kanálu na Youtube (jde o Experience #1470, kdybyste si jej chtěli poslechnout) řekl, že s tuningem aut Tesly nemá „žádný problém”. Nakonec jeho vlastní matka loni celému světu ukázala fotku, jak si mladý Elon vylepšoval své BMW, takže by mu něco takového skutečně mohlo být blízké. Jenže jakmile jde o peníze, Musk rád mění názory a tento případ není výjimkou.

Patrné je to z posledního kroku Tesly, která začala jít po majitelích aut značky, kteří si nechali instalovat úpravu firmy Ingenext. Ta ve stručnosti řečeno využívá poněkud problematického přístupu některých výrobců aut (zdaleka ne jen Tesly), kteří prodávají různé verze aut i se zcela stejnou technikou a pouze softwarově upravují jejich faktické možnosti. Jinými slovy - pouze „jedničky a nuly” vás dělí od toho, aby vaše auto umělo více.

Přesně to dělá Tesla, která mj. majitelům Modelu 3 se dvěma motory sama nabízí dodatečné zvýšení výkonu a akcelerace. I tyto vozy jsou totiž fyzicky stejné a jejich dynamické schopnosti jsou upravené jen elektronicky. Můžete si tedy pořídit například provedení Long Range se stovkou za 4,4 sekundy a pak si od Tesly přikoupit tzv. Acceleration Boost za 2 000 USD (asi 44 000 Kč), který zlepší zrychlení na 3,9 sekundy. Přesně to ale začal Ingenext nabízet za poloviční cenu.

Dokonce nabízí více než to - jeho Boost 50 přidává autu nejen 50 koní, díky čemuž je auto ještě rychlejší než z fabriky (stovka za 3,8 sekundy), ale i funkce jako předehřívání baterie, otevření dveří při příchodu k vozu nebo drfitovací mód. Je to zkrátka komplexní úprava a byť chápeme, že pro Teslu je to facka do tváře, která ji bere možnost vydělat další peníze, čestně se mohla zachovat je dvěma způsoby. Říci buď: Dobře, dokázali to, bylo to riziko, které jsme přijali prodáváním stejného auta v různých softwarových verzích a... čert to vem, protože Ingenext stejně bude znát hrstka lidí a polovinu z nich odradí možné potíže se zárukou. A nebo: Nabídneme to samé za stejné peníze.

Tesla ale neudělala nic z toho a podle nás se nezachovala čestně, když s aktualizací softwaru 2020.32 začala majitelům zobrazovat hlášku, které se na displeji nelze nijak zbavit: „Byla detekována nekompatibilní modifikace softwaru, možné riziko poškození, nebo vypnutí.” Ingenext říká, že by do dvou týdnů měl najít cestu, jak se jí zbavit, je ale jasné, že každý další update přinese nový problém a Tesla se tak pustila do války, kterou zřejmě hned tak nevzdá.

Jakkoli se to na jednu stranu dalo čekat, na tu druhou je to morálně i legálně problematický postup. Je třeba si říci, že jakmile si auto koupíte, je vaše a můžete si s ním dělat, co chcete - třeba si z něj udělat vyhřívané ptačí hnízdo na kolech. Tesla v takovém případě jistě má právo odmítnout vaši reklamaci podřené sedačky od orlího zobáku, ale to je tak vše. Tady zachází o krok dál a omezuje majitele v tom, jak mohou své auto používat, aniž by se ji o cokoli prosili. Zatím protivnou hláškou, ale kdo ví, co bude následovat - její obsah naznačuje, že firma může také auto znehybnit.

Je to přitom úplně to samé, jako když si necháte upravit motor, brzdy, vyměníte kola - cokoli - na konvenčním autě. Znovu se může stát, že vám výrobce odmítne v záruce něco opravit, pokud jste poškození úpravou „pomohli”, ale nedovedeme si představit, že by vám bránil využívat možností vašeho majetku, jak se vám zlíbí. Čekejme tedy ještě právní dozvuky, jedno je ale v tuto chvíli jisté: Tesla s tuningem svých aut má problém, ať už Elon Musk řekl cokoli.


Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta - 1 - Tesla vs tuning Ingenext 2020 01Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta - 2 - Tesla vs tuning Ingenext 2020 02
Tesla začala aktivně bojovat proti těm, kteří si nechali upravit svá auta, zatím zřejmě jen touto (neodstranitelnou) chybovou hláškou. Foto: Potato3838@Reddit

Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta - 3 - Tesla Model 3 zvyseni vykonu hack 2020 01Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta - 4 - Tesla Model 3 zvyseni vykonu hack 2020 02
Cílem je úprava Ingenextu, která nabízí více než dodatečný tuning Tesly za asi poloviční sumu. Foto: Ingenext

Zdroj: Reddit

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.