Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování

Vrcholné TT zvládne stovku za 3,6 s a rozjede se až na 310 km/h. Krom toho byla rozšířena jeho karoserie, uvnitř najdeme ochrannou klec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování

8.5.2015 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vrcholné TT zvládne stovku za 3,6 s a rozjede se až na 310 km/h. Krom toho byla rozšířena jeho karoserie, uvnitř najdeme ochrannou klec.

Seznam novinek, jež se ukáží příští týden u Wörthersee, se nám začíná jaksepatří rozrůstat. Zatím jsme si mohli představit mladoboleslavské modely Funstar a Fabia R5 Combi, k nimž se dnes přidal Volkswagen Golf GTI Clubsport. A jelikož se Němci zjevně namísto oslav konce druhé světové války věnují raději práci, pak zde nově máme také Audi TT Clubsport Turbo. To se přitom jako vůbec první model značky pyšní elektrickým přeplňováním benzinového motoru, tedy technologií, jež byla u Audi zatím použita pouze u turbodieselů.

Samotnou pohonnou jednotkou je 2,5litrový pětiválec, který se díky elektrickému biturbu může pochlubit výkonem 600 koní a točivým momentem 650 Nm, jenž je k dispozici v rozmezí 3 000 až 7 000 otáček. Veškerý tento výkon je přitom kombinován s hmotností 1 396 kg, pročež bychom se neměli divit působivé jízdní dynamice. Stovku totiž koncepční „TéTéčko“ zvládne za 3,6 sekundy a maximálně pokoří metu 310 km/h.

Elektrické přeplňování nestojí pouze za měrným výkonem 240 koní a 260 Nm na litr, ale zároveň za eliminací prodlevy. Podle tiskové zprávy by totiž vůz během prvních 2,5 sekund po rozjezdu měl pokrýt vzdálenost 16 m, čímž standardní model bez dané inovace překonává o šest metrů. Působivá je přitom tato dynamika zejména s ohledem na použitou převodovku, jíž kupodivu není dvouspojkový automat, nýbrž šestistupňový manuál.

Jen samotné elektrické biturbo ovšem nestojí za celým úspěchem, kromě něj se Audi TT Clubsport Turbo může opřít o paket lithium-iontových baterií uskladněných v zavazadlovém prostoru. V něm se totiž ukládá energie získaná rekuperací, která následně směřuje k onomu kompresoru a jež se na celkovém točivém momentu podílí 200 Newtonmetry.

Z motorového, respektive zavazadlového prostoru se můžeme přesunout k podvozku, který dostal do vínku speciálně uzpůsobené vinuté pružiny. Dále tu máme elektronický zdvih náprav, jež chrání vůz před retardéry, či systém pohonu všech kol s vícelamelovou spojkou usazenou vzadu kvůli lepšímu rozložení hmotnosti.

V rámci vzhledu se koncept pyšní 20palcovými litými koly s pneumatikami o rozměru 275/30, za kterými se skrývají karbon-keramické brzdové kotouče. Samotná karoserie pak byla rozšířena o 14 centimetrů a nalakována odstínem Ferro Titanium, s nímž ostře kontrastují oranžové kryty zpětných zrcátek a boky mohutného křídla. Dovnitř se pro změnu nastěhovala ochranná klec, závodní skořepiny se čtyřbodovými pásy či karbonové dekory, jež reflektují jeden ze základních stavebních materiálů exteriéru.

Tím nám příval prvotních informací končí a zmínit už můžeme jen vyhlídky na sériovou výrobu. Nečekejte, že se tohle auto pozná produkci jako nové TT RS, s něčím takovým Audi nepočítá. Výše popsanou techniku ale označuje za „blízkou připravenosti výrobu”, a tak se jí jednou v nějakém modelu značky jisté dočkáme. Zda to bude v některé z verzí TT nebo úplně jiném stroji, se musíme nechat překvapit...


Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 1 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 01Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 2 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 02Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 3 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 03Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 4 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 04Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 5 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 05Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 6 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 06Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 7 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 07Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 8 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 08Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 9 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 09Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 10 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 10Audi TT Clubsport Turbo: 600 k, manuál a elektrické přeplňování - 11 - Audi TT Clubsport Turbo prvni sada 11
Audi TT Clubsport Turbo dostalo do vínku 600 koní a jaksepatří rozšířenou agresivnější karoserii

Petr Prokopec

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.