Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími

Může se zdát, že na dosavadních systémech aktivního zavěšení kol aut už není co zlepšovat, ale to je omyl. Australská firma představila nové elektromechanické aktivní řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími

29.7.2020 | Petr Prokopec

Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími

/

Foto: Doftek

Může se zdát, že na dosavadních systémech aktivního zavěšení kol aut už není co zlepšovat, ale to je omyl. Australská firma představila nové elektromechanické aktivní řešení.

Nezasvěcenému se možná zdá, že vše podstatné ve světě aut již bylo objeveno. Volant, sedadla, kola či motor jsou zde již více než století, a přestože dochází soustavně k inovacím všeho druhu, ony zmíněné prvky vypadají stále stejně. Realita je ale jiná a platí to i v případě prvků, které nejsou na první pohled vidět. Například systém zavěšení kol prošly za poslední dekády podstatnou evolucí, která dnes u nových vozů činí samozřejmými i věcmi, které byly nedávno považovány za nemožné. Vlastně by nás proto nemělo udivit, že vývoj pokračuje dál a australská firma Doftek nyní přichází s další menší revolucí.

Protinožci vedení Geoffem Rogersem se rozhodli vyvinout aktivní systém, který je schopen měnit u zavěšení kola během jízdy i takové parametry, které jsou běžně pevné dané. Využívány jsou elektromechanické komponenty, jenž mění jak odklon, tak sklo i sbíhavost kol. V prvé fázi nicméně technologie nereaguje přímo na konkrétní podmínky, nýbrž na zvolený režim, kdy Normal počítá s nulovým sklonem kol, Sport s 1,5stupňovým a Sport+ s 3stupňovým.

Jak jsme ovšem zmínili výše, již v této fázi dosáhl Doftek opravdu působivých výsledků. Ovladatelnost vozu vzrostla o 15 procent, zatímco valivý odpor poklesl o 10 procent a opotřebení pneumatik se taktéž snížilo o 10 procent. Do budoucna nicméně Australané počítají s druhou generací, která by již měla být semi-aktivní a rovněž se třetí, která by již měla plně reagovat na aktuální situaci. Rogers předpokládá, že právě v této fázi by se jízdní vlastnosti a tedy i rychlost vozu v zatáčkách měla zlepšit až skoro o třetinu, přičemž současně by měla klesnout jeho spotřeba.

Doftek tato data necucá z palce svého zakladatele, nýbrž z již probíhajících testů, ke kterým jsou užívány Audi TT RS a Mercedes-AMG GT. Důvodem volby je různé zavěšení obou vozů, neboť čtyři kruhy sází na vzpěry MacPherson a třícípá hvězda na dvojité lichoběžníky. Kromě toho nicméně inovativní australská technologie může být použita také u multilinku. Osadit jí pak lze nová auta přímo ve výrobě i ta již existující, kdy jen dojde na výměnu některých komponentů.

Protinožci mimo to počítají také s různými pohony, přičemž nejprve se hodlají zaměřit na luxusní a sportovní vozidla. Poté přijdou na řadu elektromobily a v neposlední řadě také autonomní vozy. Je otázkou, u kterého výrobce se technologie objeví jako první, nicméně Rogers dodává, že do konce roku by měla být uzavřena dohoda s jednou z největších evropských automobilek. S ohledem na testovací prototypy se nabízí Audi resp. celá skupina VW,a Mercedes.

Rogers se začal aktivním zavěšením zabývat v roce 2016. V té době jej trápilo, že nemůže snadno nastavit zavěšení svého okruhového Audi TT, se kterým závodil na trati Winton ve Victorii. S pracemi mu napomáhá jeho žena Priscilla, která má taktéž vzdělání v oboru. Tak jakoPaul Dowie, třetí ze zakladatelů Dofteku.


Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 1 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 01Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 2 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 02Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 3 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 03Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 4 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 04Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 5 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 05Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 6 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 06Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 7 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 07Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími - 8 - Doftek aktivni zaveseni 2020 prvni foto 08
Doftek chystá aktivní zavěšení, jenž bude ve třetí fázi reagovat v reálném čase na povrch vozovky i váš styl jízdy. Je to revoluce svého druhu, neboť auto takto dokáže být současně rychlejší i provozně efektivnější. Foto: Doftek

Zdroj: Doftek

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše