Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími
29.7.2020 | Petr Prokopec
Může se zdát, že na dosavadních systémech aktivního zavěšení kol aut už není co zlepšovat, ale to je omyl. Australská firma představila nové elektromechanické aktivní řešení.
Nezasvěcenému se možná zdá, že vše podstatné ve světě aut již bylo objeveno. Volant, sedadla, kola či motor jsou zde již více než století, a přestože dochází soustavně k inovacím všeho druhu, ony zmíněné prvky vypadají stále stejně. Realita je ale jiná a platí to i v případě prvků, které nejsou na první pohled vidět. Například systém zavěšení kol prošly za poslední dekády podstatnou evolucí, která dnes u nových vozů činí samozřejmými i věcmi, které byly nedávno považovány za nemožné. Vlastně by nás proto nemělo udivit, že vývoj pokračuje dál a australská firma Doftek nyní přichází s další menší revolucí.
Protinožci vedení Geoffem Rogersem se rozhodli vyvinout aktivní systém, který je schopen měnit u zavěšení kola během jízdy i takové parametry, které jsou běžně pevné dané. Využívány jsou elektromechanické komponenty, jenž mění jak odklon, tak sklo i sbíhavost kol. V prvé fázi nicméně technologie nereaguje přímo na konkrétní podmínky, nýbrž na zvolený režim, kdy Normal počítá s nulovým sklonem kol, Sport s 1,5stupňovým a Sport+ s 3stupňovým.
Jak jsme ovšem zmínili výše, již v této fázi dosáhl Doftek opravdu působivých výsledků. Ovladatelnost vozu vzrostla o 15 procent, zatímco valivý odpor poklesl o 10 procent a opotřebení pneumatik se taktéž snížilo o 10 procent. Do budoucna nicméně Australané počítají s druhou generací, která by již měla být semi-aktivní a rovněž se třetí, která by již měla plně reagovat na aktuální situaci. Rogers předpokládá, že právě v této fázi by se jízdní vlastnosti a tedy i rychlost vozu v zatáčkách měla zlepšit až skoro o třetinu, přičemž současně by měla klesnout jeho spotřeba.
Doftek tato data necucá z palce svého zakladatele, nýbrž z již probíhajících testů, ke kterým jsou užívány Audi TT RS a Mercedes-AMG GT. Důvodem volby je různé zavěšení obou vozů, neboť čtyři kruhy sází na vzpěry MacPherson a třícípá hvězda na dvojité lichoběžníky. Kromě toho nicméně inovativní australská technologie může být použita také u multilinku. Osadit jí pak lze nová auta přímo ve výrobě i ta již existující, kdy jen dojde na výměnu některých komponentů.
Protinožci mimo to počítají také s různými pohony, přičemž nejprve se hodlají zaměřit na luxusní a sportovní vozidla. Poté přijdou na řadu elektromobily a v neposlední řadě také autonomní vozy. Je otázkou, u kterého výrobce se technologie objeví jako první, nicméně Rogers dodává, že do konce roku by měla být uzavřena dohoda s jednou z největších evropských automobilek. S ohledem na testovací prototypy se nabízí Audi resp. celá skupina VW,a Mercedes.
Rogers se začal aktivním zavěšením zabývat v roce 2016. V té době jej trápilo, že nemůže snadno nastavit zavěšení svého okruhového Audi TT, se kterým závodil na trati Winton ve Victorii. S pracemi mu napomáhá jeho žena Priscilla, která má taktéž vzdělání v oboru. Tak jakoPaul Dowie, třetí ze zakladatelů Dofteku.








Doftek chystá aktivní zavěšení, jenž bude ve třetí fázi reagovat v reálném čase na povrch vozovky i váš styl jízdy. Je to revoluce svého druhu, neboť auto takto dokáže být současně rychlejší i provozně efektivnější. Foto: Doftek
Zdroj: Doftek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB