Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auta třídy Škody Octavia ztrácí půdu pod nohama, v Evropě se propadla až na čtvrté místo
14.10.2021 | Petr Miler
Záhada hlavolamu nemá nic společného s Janem Tleskačem a ježkem v kleci, hlavní otázkou pro racionálně uvažujícího člověka zůstává jediné: Proč lidé ksakru kupují tolik SUV?
Jeremy Clarkson kdysi pronesl, že když se jej někdo ptá, jaké si má koupit auto, odpoví mu vždy to samé: Golf. Kompaktní Volkswagen je zkrátka odpovědí na všechny automobilové otázky. Chcete úsporné auto? Kupte si Golf TDI. Chcete rodinné auto? Kupte si Golf kombi. Chcete sportovní auto? Kupte si Golf GTI nebo R. Připusťme, že v Clarksonově vyjádření je kus humoru i projev snahy odbýt fanoušky obtěžující beztak rozumně nezodpověditelnými otázkami. Je v něm ale také spousta pravdy.
Kompaktní auta jsou i naše nejoblíbenější, neboť nejvíce splňují představu automobilu zvládajícího vše najednou. A když sáhnete po stroji jako Golf R Variant, máte pomalu dokonalý univerzál za rozumné peníze - vůz prostorný, komfortní, rychlý, relativně úsporný a pořád ne drahý. Co víc si přát? To není řečnická otázka, ale otázka, na kterou si stále více lidí odpovídá třemi písmeny: SUV.
Proč? To nechápeme. Dokážeme si představit řadu lidí, kterým SUV z nějakého důvodu vyhoví, jejich všeobjímající popularita je ale mimo naše chápaní. Nenabízí po faktické stránce často nic navíc oproti tolik univerzálním kompaktům, ale jsou větší, těžší, dražší, hůře ovladatelná, méně dynamická, náročnější na palivo, brzdy i pneumatiky... Pro racionálního člověka je to nesmysl na kolech.
Většina lidí ale zjevně nekupuje auto hlavou, nýbrž srdcem a na SUV je něco přitahuje. Tak se stalo, že po léta jasně nejpopulárnější třída aut v Evropě, tedy ta nižší střední definovaná u nás Škodou Octavia a jinde třeba VW Golf nebo Fordem Focus, jde dvěma slovy do kopru. Číslem jedna už není nějakou chvíli, teď už ale není ani číslem dva ani tři.
Letos ji v prodejních statistikách starého kontinentu předběhla - hrajte překvapené - malá a také kompaktní SUV. Propad popularity kompaktů není bůhvíjak mohutný, ale je vytrvalý a přesvědčivý. Letos se i na zmenšujícím se trhu padl jejich podíl z 14 procent na 13 a klíčové modely jako ty tři zmíněné míří i oproti mizernému loňskému roku dolů.
Nejvíce Focus, ten je s meziročním propadem o 49 % zralý na ručník, ani 5% propad Golfu a 8% propad Octavie nejsou důvodem k radosti. Je třeba znovu připomenout, že srovnáváme 8 měsíců roku 2021 se stejným obdobím roku 2020, kdy se po několik měsíců pořádně nedala auta ani koupit a šlo o jedno z nejhorších období prodejů za poslední dekády. Přesto je letos ještě hůř.
Analytici věří, že důvodem pádu kompaktů nemusí být jen nižší zájem, ale i „čipová krize”, která může automobilky motivovat k preferování maržově zajímavějších SUV. Možná, je to ale jen spekulace, neexistuje žádná objektivní metrika a můžeme jen čekat na chvíle, kdy se situace uklidní (stane-li se to někdy...), abychom viděli, kam se trh vyvíjí v dobách poněkud hojnějších zásob komponentů všeho druhu.
Nedělejme si ale raději iluze, SUV už odpravila MPV a jdou po kombících či kabrioletech, protože SUV je prostě náhrada čehokoli. Tak proč ne kompaktního hatchbacku? Nakonec, některé crossovery k ním nemají zase tak daleko. Když se navíc podíváte na zastoupení pohonů mezi jejich kupci, uvidíte, že jde zřejmě o příliš racionální skupinu zákazníků, aby mohutně preferovala elektrický pohon. A i to je něco, co s dalším plánovaným vývojem nejde příliš dohromady.


Prodeje kompaktních modelů se letos v Evropě propadají, i když už loni padly velmi nízko. Mezi pohony si ovšem drží své pozice benziny a diesely. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: JATO Dynamics
Zájem o Škodu Octavia letos klesá. Nemusí to být jen autem samým či jeho cenami, ale také tím, že s klesajícím zájmem se potýká celý její segment. Foto: Škoda Auto
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva