Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří

Nevídaný krok připomínající doby dávno minulé připomíná, jaký chaos stihl automobilový průmysl. Koronavirus a nedostatek nových zaměstnanců zdecimoval továrnu GM.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří

26.8.2020 | Petr Prokopec

Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří

/

Foto: General Motors

Nevídaný krok připomínající doby dávno minulé připomíná, jaký chaos stihl automobilový průmysl. Koronavirus a nedostatek nových zaměstnanců zdecimoval továrnu GM.

Dle některých měl koronavirus v létě vyšumět do neznáma. Stále více je ale jasné, že bojovat s ním budeme ještě dlouho a dost možná se jej už nikdy zcela nezbavíme. Jestli tomu tak bude, nebo ne, se teprve ukáže, jisté ovšem je, že pandemie ustále hýbe světem, automobilovou branži nevyjímaje. Přesvědčit se o tom nejnověji může koncern General Motors, které se ve svém závodě v americkém Wentzville ve státě Missouri potýká s nedostatkem dělníků na montážních linkách.

Automobilka z toho důvodu přistoupila k velmi neobvyklému kroku a k výrobě aut nahnala zaměstnance z kanceláří. Dle mluvčího GM Jima Caina závod zaměstnává asi 4 100 lidí v kancelářích i u výrobních pásů, asi 200 neobsazených míst a nemocní ale způsobili, že výrobu nebylo možné udržet v plánovaném tempu. Firma tak nejprve nabídla lidem možnost dobrovolné krátkodobé změny pracoviště, tuto možnost ale přijalo jen pár lidí. Proto se nakonec pro některé další stala tato rošáda povinnou.

Cain k tomu říká, že firma vykrývá chybějící dělníky, jak je zrovna třeba v té které směně a počet pracovníků z kanceláří u výrobních linek se pohybuje od jednotek po několik desítek. „Dokázali jsme zachovat tři směny, abychom vykryli poptávku zákazníků a dealerů, takže dopad na naše snahy o obnovení skladových zásob by měl být zanedbatelný,” konstatoval uspokojení firmy Cain. Ne všichni jsou ale z tohoto kroku nadšeni.

Ozvaly se především odbory, kterým na zachování plného tempa výroby modelů Chevrolet Colorado, Chevrolet Express, GMC Canyon a GMC Savana zase tak moc nesejde. Podle United Auto Workers (UAW) nasazení zaměstnanců z kanceláří na místa dělníků ve výrobě porušuje kolektivní smlouvu mezi GM a UAW. „Usilovně jsme namítali, že tento krok porušuje smlouvu,” říká mluvčí UAW Brian Rothenberg a dodal, že UAW v této věci zahájilo patřičné řízení. GM to ale nedojímá, podle Caina bude využívat této možnosti, dokud do Wentzvillu nepřesune zaměstnance z jiných továren.

Je to pozoruhodná věc a dodejme, že při podobné situaci, která se nedávno odehrála v závodu Hondy v Marysville v Ohiu, kde nefungují odbory, ten samý Brian Rothenberg uváděl, že nahnání bílých límečků k linkám by se nikdy nestalo u firmy, která odbory má. Zjevně tomu tak ale není - když jde do tuhého, sahají firmy po jakýchkoli schůdných řešeních a ohledy neberou ani na kolektivní smlouvu.


Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 1 - GM Wentzville assembly plant 01Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 2 - GM Wentzville assembly plant 02Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 3 - GM Wentzville assembly plant 03Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 4 - GM Wentzville assembly plant 04Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 5 - GM Wentzville assembly plant 05Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 6 - GM Wentzville assembly plant 06
GM ve Wentzville problém s nedostatkem dělníků, k montážním linkám tak již nahnal i některé lidi z kanceláří. Ilustrační foto: General Motors

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše