Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka chtěla vytvořit nová pracovní místa, kvůli zakazování spalovacích motorů ale nejspíš zruší i ta stará
2.2.2025 | Petr Prokopec
Představa, že tlak tímto směrem přiměje výrobce dělat to, co si přejí jen politici, je od začátku lichá, tady ale následky vidíme přímo. Některá auta prostě nemohou být elektrická, a tak nebudou žádná, pokud budou veškeré alternativy učiněny nelegálními.
Britská automobilka Lister byla založena již v roce 1954. Od té doby byla hned několikrát restruktruralizována, vždy s příchodem nového majitele. Ať nicméně stál v čele Brian Lister, Laurence Pearce či Lawrence Whittaker, zaměření značky zůstávalo vždy stejné. S vozy postavenými povětšinou na bázi různých modelů Jaguaru se soustředila na sportovní segment. V této tradici ostatně pokračuje dodnes, jak dokládají její kreace LFT-666 (přepracovaný F-Type) a Stealth (přepracovaný F-Pace).
V roce 1993 se Lister vytasil s vlastním vozem, supersportem Storm, který dostal do vínku vůbec největší dvanáctiválcový motor od druhé světové války. Sedmilitrová jednotka pocházela ze závodního Jaguaru XJR-9 a produkovala 554 koní, které skrze šestistupňový manuál mířily na zadní kola. Stovku 1 664 kilo vážící kupé zvládlo za 4,1 sekundy, zatímco maximálka vyšplhala až na 335 km/h. Díky tomu byl Lister Storm po nějakou dobu dokonce nejrychlejším čtyřmístným vozem světa.
Právě na tento model chtěli Britové navázat, Whittaker tak již v roce 2018 pustil do světa jeho první obrázek a pár technických dat. S těmi přišel pád čelistí až na zem, neboť Storm II měl znovu disponovat dvanáctiválcem, tentokrát však 7,8litrovým a doplněným kompresorem. Výkon by tak překonal metu tisíce koní, načež neměla být problémem stovka pod tři sekundy a maximálka přes 400 km/h. Britové navíc počítali s tím, že vedle silniční verze by představili i tu závodní.
Přesunout se můžeme do dnešních dní, kdy premiéra novinky stále není za rohem. A možná nikdy nebude, neboť Britové se víc než co jiného bojí o svou holou existenci. Důvodem je zatím více skryté než otevřené nařizování elektrických aut v zemi, které má mít za následek, že prodej těch spalovacích bude zcela zakázán - ať už od roku 2035 nebo 2030.
To není úplně nové, dosud ale byla s automobilkami typu Lister spojována specifická pravidla, neboť jde o malosériové výrobce. Pokud tedy nějaká firma neprodávala víc než 1 000 aut za rok, pravidla se na ní nevztahovala. Vláda nicméně koketuje s tím, že i tohle zruší, a tak by žádnému Stormu II ani nebylo dovoleno legálně vzniknout. Je to opravdu absurdní, neboť vůz se měl prodávat v pouhých šesti kusech ročně, to je vážně nutné zakazovat?
Kdyby se veškeré prodeje měly uskutečnit do chvíle nejdřívějšího zákazu, značka by celkem nemohla prodat ani 30 aut. Jakkoli se tedy dříve mluvilo o ceně okolo 2 milionů liber (cca 60 milionů. Kč), s tak výrazně omezenou produkcí by ani nedošlo na splacení nákladů. Whittaker tak nově oznámil, že ačkoli je Lister „ve velmi dobré finanční pozici“, musí „pozastavit veškeré plány kvůli nejasnostem týkajících se výjimek z emisních standardů pro malosériové výrobce“. Tedy jinými slovy, pokud vláda trvá na zezelenání branže, nevzniknou nová pracovní místa, ale zruší se i ta stará. Proč? Protože auto jako Storm II nemůže být elektrické, aby dávalo smysl, stačí pochopit základní fyziku.
Jaký jiný důkaz by ještě člověk mohl chtít, aby politiky tlačenou plošnou elektrifikaci odsoudil jako velmi špatný nápad? Však kolik emisí by asi vyprodukovalo kupříkladu 50 dvanáctiválcových supersportů, které by navíc vznikly v rozmezí pěti let a s nimiž by jejich majitelé jezdili jen sporadicky? Dost možná méně, než kolik jich je spojeno s výrobou baterií pro jeden jediný elektromobil. Ovšem tomu politici dají palec nahoru bez zaváhání.



Storm první generace sice nebyl žádná kráska, rychlostí však vynikal. Nová generace, jejíž ilustraci si můžete prohlédnout výše, měla být lepší ve všech ohledech. Nakonec ale není jasné, zda vůbec vznikne. Foto: Lister Motor Company
Zdroje: Lister Motor Company, Car Throttle
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 11 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva