Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka, která chtěla rychle přejít jen na elektromobily, teď investuje 20 miliard do vývoje nového motoru V8
1.11.2024 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že jde skutečně o automobilku, která přísahala věrnost elektrickému pohonu, je to překvapivé zjištění. I u koncernu GM ale už zjistili, že nic není tak horké, jak se to uvaří. A tak dál vyvíjí novou generaci slavného osmiválcového small-blocku.
Objem ničím nenahradíš, říkají s oblibou Američané. Své o tom vědí u Chevroletu, neboť tato automobilka začala v roce 1954 prodávat pick-up Task Force. Ten stejně jako předchůdce disponoval řadovými šestiválci, kromě nich však automobilka začala vůbec poprvé nabízet také osmiválcový motor. Chevrolet jej pojmenovat Taskmaster, přičemž agregát z 4,3litrového objemu doloval 180 koní. Koncern General Motors se nicméně rozhodl že tato pohonná jednotka bude moci sloužit ve vícero vozech, načež se následující rok nastěhovala i do Corvette C1, kde produkovala už 195 koní.
Z dnešního úhlu pohledu tento výkon neohromí ani v jednom případě, zvláště v kontextu s počtem válců a objemem motoru. Nicméně ve srovnání se zmíněnými řadovými šestiválci (zvanými mimochodem Thriftmaster a Jobmaster) šlo o 25procentní zlepšení. Není tedy zarážející, že GM začal novou jednotkou osazovat všechno, co měly jednotlivé značky v nabídce, ať už se jednalo o sportovní vozy, pick-upy, sedany nebo SUV. A vlastně již nepřestal, neboť osmiválcový small-block figuruje v nabídce doposud.
Po sedmdesáti letech se tedy GM může pochlubit tím, že 6,2 litrová verze motoru zvaná L87, jenž pohání Chevrolet Silverado či GMC Sierra 1500, je největším a nejsilnějším atmosférickým osmiválcem světa pod kapotou pick-upů. Varianta LT6, kterou dostala Corvette Z06, je pak pro změnu vůbec nejvýkonnější atmosférou vůbec, z 5,5 litrů totiž produkuje 679 koní. Není to však nic proti provedení LT7, jímž se chlubí Corvette ZR1, neboť agregát při stejném objemu, ovšem po přidání turba, disponuje 1 079 koňmi.
GM navíc stále nepočítá s jeho odchodem. Koncern donedávna posedlý elektromobilitou investuje 854 milionů dolarů, tedy lehce přes 20 miliard korun, do šesté generace motoru, který se bude vyrábět v továrnách v Michiganu a Ohiu. Větší část z těchto peněz jde do prvního zmíněného podniku, neboť bylo třeba přepracovat montážní linky sloužící nejen k sestavení motoru, ale i k výrobě jednotlivých komponentů. Na něco takového by pochopitelně nedošlo, kdyby automobilka skutečně počítala s brzkým koncem spalovacích jednotek.
O nové generaci toho GM zatím mnoho nezmínil, mluví se pouze o ještě vyšším výkonu, stejně jako o větší efektivitě. Velmi pravděpodobně tak dojde na hybridizaci, ostatně s tou má Chevrolet již zkušenost z Corvette E-Ray, kde došlo na spárování 6,2litrové verze motoru (zvané LT2) s elektromotorem. Ten pak dostane i chystaná vrcholná Corvette Zora, jež ovšem nafasuje osmiválec LT7 z varianty ZR1. Celkově by pak toto provedení mělo nabídnout zhruba 1 200 koní.
GM přitom za oněch 70. let vyrobil a prodal zhruba 113 milionů small-blocků, přičemž americký koncern postupem času již neprodával osmiválce jen v samotných autech, ale i jako „kusovky“. V tom pak ostatně hodlá pokračovat, stejně jako s vývojem. I když se tedy ještě loni zdálo, že motory V8 u GM končí, jako tomu v podstatě je u konkurenčního koncernu Stellantis, nakonec tu s námi zjevně budou ještě minimálně dekádu. A možná nakonec oslaví i sté výročí.






V roce 1954 přišel koncern GM s osmiválcovou jednotkou, která letos slaví 70. výročí. A protože do šesté generace bylo nainvestováno přes 20 miliard korun, je prakticky jisté, že se dočkáme ještě dalšího jubilea. A možná nejen jednoho. Foto: General Motors
Zdroj: General Motors
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 5 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 7 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 8 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 10 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
