Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka přestala do aut montovat systém start-stop, lidem se ještě ke všemu omlouvá
18.2.2022 | Petr Miler
Sen se stal skutečností, automobilky začaly znovu používat zdravý rozum a reálné benefity dostaly přednost před papírovou vzpruhou? Vlastně ano, platí ale jen první část věty výše. Místo rebélie proti normám tlačícím start-stopy do aut jde spíše o z nouze ctnost.
Nepatříme zrovna mezi příznivce start-stopu, tedy systému automatického zhášení motorů v autech při jakémkoli zastavení. Důvody jsme probírali mnohokrát, poprvé už před dlouhými 11 léty a poté se k věci ještě několikrát vrátili. Jde o řešení s velmi diskutabilním přínosem z hlediska spotřeby paliva, ale zcela neoddiskutovatelnými nedostatky od uživatelských nepříjemností až po dlouhodobý dopad na životnost motoru. S kolegy v redakci tak celý systém vždy vypínáme - buď hned po každém startu a nebo dlouhodobě, pokud to softwarová modifikace u našich vlastních aut dovoluje.
Tento systém se rozmohl v autech jen kvůli tomu, že v cyklech měření průměrné spotřeby paliva (a tedy i emisí CO2) zlepšuje konečnou bilanci, což automobilkám snižuje jejich potenciální postihy za vykázané nadlimitní hodnoty. Nebýt této motivace, start-stop by se z výše zmíněných důvodů nikdy tak dramaticky nerozšířil, natož aby byl automatickou součástí prakticky každého auta včetně těch sportovních či jakkoli jinak výjimečných. Najdeme ho i v nejlepších Ferrari nebo Porsche, tak daleko situace zašla.
V autech ho tedy obvykle jen přibývá, teď ale hned z několika z nich ubyl. Americký Ford oznámil, že počínaje tímto měsícem přestal start-stop montovat do vybraných modelů a byť zatím nemáme přesnější informace o tom, o jaké vozy a pro jaké trhy se jedná, bezpečně víme třeba o modelu Ranger s dieselovým dvoulitrem přinejmenším v jeho australské specifikaci. Právě u něj se totiž tato změna projevila up zvýšením papírové spotřeby o 5 procent z 7,6 litru nafty na 8,0.
Jako by to samo o sobě nebylo pro odpůrce start-stopu dost dobrou zprávou, automobilka se navíc omlouvá. Že by přišla na to, že týrat motory vypínáním každých pár sekund je horší než lepší a omlouvala se za to, že to techniky vůbec kdy napadlo? Bohužel, omlouvá se za to, že tento systém nedodává, neboť jej z nabídky nevyřadila ze své vůle. Fordu došly čipy pro elektroniku, která tento systém obsluhuje a protože chce maxim aut udržet ve výrobě, raději z některých nich systém start-stop odstranil tušíc, že to kupce neodradí. A věříme tomu, že se nemýlí, jakkoli i své příznivce tento systém jistě mít bude.
V Austrálii už se někteří stihli zhrozit, že jim to zvýší spotřebu a zaplatí navíc asi 1 400 Kč ročně za palivo, to se nám zdá ale poněkud přehnané. Přinejmenším záleží na tom, kde a jak se auto používá - třeba při dálničních přesunech je start-stop jen balast navíc. Ve městě v tomto směru jistě zafunguje, ovšem za jakou cenu - pořád běžící motor může být skoro věčný, pořád zhasínající ani omylem.



Ford Ranger 2022 s dvoulitrovým dieselem je stoprocentně jedním z modelů, které přišly o start-stop. Litovat podle nás není čeho, automobilka se za to přesto omlouvá. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Ceny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 17 minutamiNissan dál padá ke dnu. Po rekordní loňské ztrátě prodělal dalších 30 miliard za kvartál, pod novým vedením se houpou židle
před hodinouOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před 2 hodinami„Benziny a diesely jsou základ,” říká šéf továrny BMW na motory. „Pokud někdy přejdeme na elektřinu, zaplatí to,” dodává
před 4 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva