Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo

Je to tragikomická situace, neboť ji na jednu stranu nelze brát na lehkou váhu, tady může jít o život. Na tu druhou je ale třeba se ptát, kolikrát ještě bude chtít automobilka neúspěšně opravovat život ohrožující výrobní defekt?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo

13.2.2023 | Petr Prokopec

Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo

/

Foto: Subaru

Je to tragikomická situace, neboť ji na jednu stranu nelze brát na lehkou váhu, tady může jít o život. Na tu druhou je ale třeba se ptát, kolikrát ještě bude chtít automobilka neúspěšně opravovat život ohrožující výrobní defekt?

V červnu loňského roku, necelé dva měsíce po zahájení prodeje, musela Toyota povolat do servisů všechny prodané exempláře elektrického SUV bZ4X. Souběžně s tím se k technikům dostalo podobné množství, tedy asi 2 700 exemplářů Subaru Solterra. Důvod byl v obou případech stejný - automobilky zjistily, že v prudkých zatáčkách či při náhlé deceleraci může dojít k uvolnění šroubu náboje kola. V důsledku toho existovalo riziko, že vám během jízdy může uletět ráfek s nasazenou pneumatikou, a vy tak budete doufat, že zvládnete bezpečně zastavit i na třech kolech.

Podle prvních odhadů mělo jít o problém, jehož náprava bude jednoduchá a levná. Realita však zjevně byla o trochu jiná. Toyota totiž pozastavila výrobu a na její obnovení došlo až v říjnu, tedy po čtyřech měsících. Dá se tedy předpokládat, že za vším stála vada učiněná na montážní lince nebo u subdodavatele. Výsledek interního šetření Toyota již nezveřejnila, opětovným zahájením produkce nicméně automobilka v podstatě deklarovala, že nyní je již vše v pořádku.

Přesto všechno nicméně americké zastoupení Subaru povolává do servisů 1 182 kusů zmíněného SUV Solterra. Paradoxně jde o tytéž exempláře, které již u techniků jednou byly, a co je podstatnější, pod ruku se jim dostanou ze stejného důvodu. Jeden konkrétní extérní tým totiž prý neodvedl svou práci špičkově, načež znovu zůstal nedotažen jeden ze šroubů, což může vést - a tohle uhádnete - k upadnutí kola.

Pro Subaru, stejně jako pro Toyotu, která dvojici bZ4X a Solterra vyrábí ve své továrně Michimachi, jde o velkou facku do tváře. Je jedno, že problém tentokrát způsobila třetí strana, hněv zákazníků, stejně jako posměšné reakce internetu se svezou především na automobilky. Ostatně i nás v tuto chvíli napadá poněkud kousavá otázka, kolik techniků a návštěv servisů je potřeba k vyřešení jednoho problému.

Minimálně pro ony vlastníky nicméně situace až tak úsměvná není. Subaru je totiž žádá, aby svá okamžitě přestali používat, dokud neproběhne inspekce a oprava. To ovšem může zabrat i několik týdnů. Navíc bude zapotřebí vůz do servisu odtáhnout. Náklady na to sice hradí automobilka, proplacení náhradního vozu však zmíněno nebylo. Pokud ovšem Subaru ještě chce v Americe nějaký elektromobil prodat, asi nemá na výběr.

Připomeňme už jen, že Solterra i bZ4X užívají v závislosti na pohonu předních či všech čtyř kol o trochu odlišné pakety baterií. Verze s jednou jednotkou disponují kapacitou 71,4 kWh, pro vozy se dvěma motory pak jde o 72,8 kWh. Dojezd pak je v Evropě stanoven až na 560 km, v zámoří je však dle certifikace EPA maximem 405 km. Automobilky nicméně nabízejí i příplatkový solární panel, který prý může vygenerovat až 1 800 km dojezdu za rok.


Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo - 1 - Subaru Solterra 2023 EU verze 01Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo - 2 - Subaru Solterra 2023 EU verze 02Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo - 3 - Subaru Solterra 2023 EU verze 03
Solterra je v Česku k mání od 1 580 000 Kč. Počítat v té chvíli můžete se stovkou za 6,9 sekundy a nejvyšší rychlostí 160 km/h. Tu nicméně kvůli maximalizaci dojezdu nejspíše ani nezakusíte, po dálnicích se majitelé elektromobilů nejčastěji prohání mezi stovkou a stotřicítkou. Ani v takovém tempu ale netoužíte po upadnutí kola. Foto: Subaru

Zdroj: Subaru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše