Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka žádá majitele nových SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, může jim opět upadnout kolo
13.2.2023 | Petr Prokopec
Je to tragikomická situace, neboť ji na jednu stranu nelze brát na lehkou váhu, tady může jít o život. Na tu druhou je ale třeba se ptát, kolikrát ještě bude chtít automobilka neúspěšně opravovat život ohrožující výrobní defekt?
V červnu loňského roku, necelé dva měsíce po zahájení prodeje, musela Toyota povolat do servisů všechny prodané exempláře elektrického SUV bZ4X. Souběžně s tím se k technikům dostalo podobné množství, tedy asi 2 700 exemplářů Subaru Solterra. Důvod byl v obou případech stejný - automobilky zjistily, že v prudkých zatáčkách či při náhlé deceleraci může dojít k uvolnění šroubu náboje kola. V důsledku toho existovalo riziko, že vám během jízdy může uletět ráfek s nasazenou pneumatikou, a vy tak budete doufat, že zvládnete bezpečně zastavit i na třech kolech.
Podle prvních odhadů mělo jít o problém, jehož náprava bude jednoduchá a levná. Realita však zjevně byla o trochu jiná. Toyota totiž pozastavila výrobu a na její obnovení došlo až v říjnu, tedy po čtyřech měsících. Dá se tedy předpokládat, že za vším stála vada učiněná na montážní lince nebo u subdodavatele. Výsledek interního šetření Toyota již nezveřejnila, opětovným zahájením produkce nicméně automobilka v podstatě deklarovala, že nyní je již vše v pořádku.
Přesto všechno nicméně americké zastoupení Subaru povolává do servisů 1 182 kusů zmíněného SUV Solterra. Paradoxně jde o tytéž exempláře, které již u techniků jednou byly, a co je podstatnější, pod ruku se jim dostanou ze stejného důvodu. Jeden konkrétní extérní tým totiž prý neodvedl svou práci špičkově, načež znovu zůstal nedotažen jeden ze šroubů, což může vést - a tohle uhádnete - k upadnutí kola.
Pro Subaru, stejně jako pro Toyotu, která dvojici bZ4X a Solterra vyrábí ve své továrně Michimachi, jde o velkou facku do tváře. Je jedno, že problém tentokrát způsobila třetí strana, hněv zákazníků, stejně jako posměšné reakce internetu se svezou především na automobilky. Ostatně i nás v tuto chvíli napadá poněkud kousavá otázka, kolik techniků a návštěv servisů je potřeba k vyřešení jednoho problému.
Minimálně pro ony vlastníky nicméně situace až tak úsměvná není. Subaru je totiž žádá, aby svá okamžitě přestali používat, dokud neproběhne inspekce a oprava. To ovšem může zabrat i několik týdnů. Navíc bude zapotřebí vůz do servisu odtáhnout. Náklady na to sice hradí automobilka, proplacení náhradního vozu však zmíněno nebylo. Pokud ovšem Subaru ještě chce v Americe nějaký elektromobil prodat, asi nemá na výběr.
Připomeňme už jen, že Solterra i bZ4X užívají v závislosti na pohonu předních či všech čtyř kol o trochu odlišné pakety baterií. Verze s jednou jednotkou disponují kapacitou 71,4 kWh, pro vozy se dvěma motory pak jde o 72,8 kWh. Dojezd pak je v Evropě stanoven až na 560 km, v zámoří je však dle certifikace EPA maximem 405 km. Automobilky nicméně nabízejí i příplatkový solární panel, který prý může vygenerovat až 1 800 km dojezdu za rok.



Solterra je v Česku k mání od 1 580 000 Kč. Počítat v té chvíli můžete se stovkou za 6,9 sekundy a nejvyšší rychlostí 160 km/h. Tu nicméně kvůli maximalizaci dojezdu nejspíše ani nezakusíte, po dálnicích se majitelé elektromobilů nejčastěji prohání mezi stovkou a stotřicítkou. Ani v takovém tempu ale netoužíte po upadnutí kola. Foto: Subaru
Zdroj: Subaru
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nejnovější články
Nezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před hodinouPo fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB