Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky dnes nabízí auta v 600 tisících konfigurací, je to dál neudržitelné
28.5.2020 | Petr Prokopec
Na jednu stranu je to hezká úlitba zákazníkům, jenže spoustu existujících variant si koupí jen pár lidí, a to zkrátka není efektivní. V době, kdy se šetřit bude na všem, tento přístup snad ani nemůže přežít.
Představte si, že zajdete do restaurace, ve které dostanete jídelní lístek rozprostřený na několik desítek stran. Můžete volit z nespočtu pokrmů, kombinovat je s řadou příloh, vybírat si detaily dle vašeho přání. Zní to dobře, jenže jídlo pak bude každý vybírat půl hodiny a většina lidí nakonec stejně skončí u svíčkové na smetaně.
To pro restauraci není výhra, neboť s ohledem na rozsah jídelního lístku totiž musí držet velká kvanta zásob, které je navíc třeba pravidelně obměňovat. A pokud si je nikdo nekupuje, končí v koši, pročež tak víceméně představují vyhozené peníze. Zákazníkům je pak třeba věnovat více času, což také efektivitě podnikání nepřidá a nikde není psáno, že lidé budou nakonec spokojenější.
Přesně v této situaci se ocitly automobilky, které nyní kvůli koronavirové krizi krvácí. Pandemie srazila prodeje na historická minima, navíc v lidech zasela ekonomickou nejistotu, kvůli které se před showroomy po jejich znovuotevření ani v nejmenším netvoří fronty. Vzduchem tak začínají létat slova o propouštění a možných kraších, což nutně vede k jedinému - šetření. Za takové situace je ono desetistránkové menu neudržitelným luxusem.
Konstatuje to Doug Betts, šéf automobilové divize společnosti J.D. Power a bývalý ředitel kontroly kvalitu u koncernu Fiat Chrysler. Podle něj automobilky nabízí nesmyslné množství tzv. jednorožců, tedy varianty, který prodají za rok méně než 50 kusů. A jakkoliv někomu možná může připadat, že něco takového díky přísným účetním ani není možné, realita je přesně taková. Tedy jinými slovy, jednorožců je již celé stádo.
Betts aktuálně mluví o americkém trhu, nicméně i ten nám pro zmapování situace bez problémů stačí. Výrobci tam pro letošní rok nabízejí celkově 600 tisíc unikátních konfigurací aut, což je na trhu kde se prodá okolo 15 milionů vozů bláznivé číslo. Ve hře jsou přitom pouze různé motory, převodovky a výbavy, dané číslo už nepočítá s dostupnými barvami či disky kol. Pokud by i ty byly vzaty v potaz, pohybujeme se již v řádu milionů, možná desítek milionů konfigurací, z nichž si logicky některé nekoupí vůbec nikdo. Čím menší je pak na druhé straně rovnice počet prodaných aut, tím větší problém to je.
Betts dodává, že na trhu dokonce existuje model (který konkrétně nejmenuje), v jehož případě se hned 80 procent veškerých variant prodává v menším množství, než je oněch 50 kusů. A co je podstatnější, tyto verze tvoří pouze 25 procent na celkových prodejů daného vozu. Je to zkrátka Gaussova křivka - 20 procent dostupných konfigurací vede k 75 procentům všech prodejů.
Je přitom třeba si uvědomit, že v případě nákladů je to opačné. Firmy de facto utratí nejvíce peněz právě za onu rozmanitost. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby po letošku byly možností zákazníků dramaticky zredukovány. Byť samozřejmě musíme dodat, že v tomto ohledu budou výrobci kráčet po opravdu tenkém ledu, neboť zejména u některých značek si lidé na specifikace podle svého gusta potrpí.
Automobilky tak čeká mravenčí práce, nicméně jelikož mají k dispozici velmi podrobná statistická data, redukce nabídek by mohla proběhnout velmi brzy. Otázkou je, jak moc k tomu budou svolné, nejspíše jim ale nic jiného nezbude - šetřit se bude všude a tohle bude nakonec bolet méně než propouštění či úplné konce některých modelů.
Automobilky v posledních letech začaly nabízet nepřeberné množství různých variant
Asi nejlépe to bylo vidět na Porsche 911, jakkoliv zrovna v tomto případě vysoké marže vyrovnaly veškerou diverzitu
Široký výběr pak lze odpustit i velkým pick-upům, na nichž výrobci taktéž vydělávají nemalé peníze a které jsou hlavně ve Státech enormně žádané
Zdroj: Wards Auto
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
