Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky dnes nabízí auta v 600 tisících konfigurací, je to dál neudržitelné
28.5.2020 | Petr Prokopec
Na jednu stranu je to hezká úlitba zákazníkům, jenže spoustu existujících variant si koupí jen pár lidí, a to zkrátka není efektivní. V době, kdy se šetřit bude na všem, tento přístup snad ani nemůže přežít.
Představte si, že zajdete do restaurace, ve které dostanete jídelní lístek rozprostřený na několik desítek stran. Můžete volit z nespočtu pokrmů, kombinovat je s řadou příloh, vybírat si detaily dle vašeho přání. Zní to dobře, jenže jídlo pak bude každý vybírat půl hodiny a většina lidí nakonec stejně skončí u svíčkové na smetaně.
To pro restauraci není výhra, neboť s ohledem na rozsah jídelního lístku totiž musí držet velká kvanta zásob, které je navíc třeba pravidelně obměňovat. A pokud si je nikdo nekupuje, končí v koši, pročež tak víceméně představují vyhozené peníze. Zákazníkům je pak třeba věnovat více času, což také efektivitě podnikání nepřidá a nikde není psáno, že lidé budou nakonec spokojenější.
Přesně v této situaci se ocitly automobilky, které nyní kvůli koronavirové krizi krvácí. Pandemie srazila prodeje na historická minima, navíc v lidech zasela ekonomickou nejistotu, kvůli které se před showroomy po jejich znovuotevření ani v nejmenším netvoří fronty. Vzduchem tak začínají létat slova o propouštění a možných kraších, což nutně vede k jedinému - šetření. Za takové situace je ono desetistránkové menu neudržitelným luxusem.
Konstatuje to Doug Betts, šéf automobilové divize společnosti J.D. Power a bývalý ředitel kontroly kvalitu u koncernu Fiat Chrysler. Podle něj automobilky nabízí nesmyslné množství tzv. jednorožců, tedy varianty, který prodají za rok méně než 50 kusů. A jakkoliv někomu možná může připadat, že něco takového díky přísným účetním ani není možné, realita je přesně taková. Tedy jinými slovy, jednorožců je již celé stádo.
Betts aktuálně mluví o americkém trhu, nicméně i ten nám pro zmapování situace bez problémů stačí. Výrobci tam pro letošní rok nabízejí celkově 600 tisíc unikátních konfigurací aut, což je na trhu kde se prodá okolo 15 milionů vozů bláznivé číslo. Ve hře jsou přitom pouze různé motory, převodovky a výbavy, dané číslo už nepočítá s dostupnými barvami či disky kol. Pokud by i ty byly vzaty v potaz, pohybujeme se již v řádu milionů, možná desítek milionů konfigurací, z nichž si logicky některé nekoupí vůbec nikdo. Čím menší je pak na druhé straně rovnice počet prodaných aut, tím větší problém to je.
Betts dodává, že na trhu dokonce existuje model (který konkrétně nejmenuje), v jehož případě se hned 80 procent veškerých variant prodává v menším množství, než je oněch 50 kusů. A co je podstatnější, tyto verze tvoří pouze 25 procent na celkových prodejů daného vozu. Je to zkrátka Gaussova křivka - 20 procent dostupných konfigurací vede k 75 procentům všech prodejů.
Je přitom třeba si uvědomit, že v případě nákladů je to opačné. Firmy de facto utratí nejvíce peněz právě za onu rozmanitost. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby po letošku byly možností zákazníků dramaticky zredukovány. Byť samozřejmě musíme dodat, že v tomto ohledu budou výrobci kráčet po opravdu tenkém ledu, neboť zejména u některých značek si lidé na specifikace podle svého gusta potrpí.
Automobilky tak čeká mravenčí práce, nicméně jelikož mají k dispozici velmi podrobná statistická data, redukce nabídek by mohla proběhnout velmi brzy. Otázkou je, jak moc k tomu budou svolné, nejspíše jim ale nic jiného nezbude - šetřit se bude všude a tohle bude nakonec bolet méně než propouštění či úplné konce některých modelů.
Automobilky v posledních letech začaly nabízet nepřeberné množství různých variant
Asi nejlépe to bylo vidět na Porsche 911, jakkoliv zrovna v tomto případě vysoké marže vyrovnaly veškerou diverzitu
Široký výběr pak lze odpustit i velkým pick-upům, na nichž výrobci taktéž vydělávají nemalé peníze a které jsou hlavně ve Státech enormně žádané
Zdroj: Wards Auto
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry