Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilové antény všeho druhu skončí, do výroby míří jejich revoluční náhrada
27.10.2020 | Petr Prokopec
Již žádné žraločí ploutve, biče ani antény „vpletené” do skel. Signál s kýženými informacemi díky novému řešení Harmanu přijímají celé části karoserie, třeba spoilery.
Pokud se ohlédneme za historií automobilových antén, najdeme v ní nejprve „podlouhlé“ biče, poté třeba bumerangy, žraločí ploutve i skla s „pár dráty” navíc. Nic z toho ale není dostačující, neboť moderní vozy přijímají a sdílejí stále více informací. Aby přitom nabídly naprosto veškeré informace a data v nezkreslené podobě, bylo by třeba, aby auto bylo osazeno 18 anténami současně. Něco takového by samozřejmě nepůsobilo zrovna elegantně, navíc je možné, že signály a systémy by se navzájem rušily. Americký Harman proto ve spolupráci s mateřským Samsungem přišel s řešením, které se nyní konečně chystá do prvních aut.
Říká si Smart Antenna, přičemž rozhodně nejde o další ploutvičku či bič, toto řešení vůbec není vizuálně patrné. Místo toho se anténou stává kompletně celá střecha či jiná část karoserie, která je uzpůsobena novým sítím V2X a 5G, které se postupně rozšiřují po vyspělých zemích. Například Německo počítá s tím, že do roku 2022 bude tímto signálem pokryto na 90 procent domácností. Ti se následně mohou těšit na výrazně rychlejší internet, než s jakým je spojeno LTE (10 000 Mbit/s versus 100 MBit/s).
Právě zvýšení rychlosti ovšem umocnilo nároky na antény automobilů, proto bylo nezbytné jiné řešení. Harman tím navíc nevyřešil jen jeden problém, neboť s novinkou přichází i eliminaci řady nepotřebných kabelů. Hmotnost tím byla snížena o 1,5 kilogramu, což sice nezní jako zrovna extra porce, ale každý gram se počítá. A je také třeba si uvědomit, kde tato hmotnost leží, proto s její redukcí dochází i na snížení těžiště.
Harman dále dodává, že anténa může být instalována na jakoukoliv vrchní plochu karoserie, tedy třeba i na víko zavazadelníku či třeba spoiler. Automobilovým designérům se tedy dostane mnohem větší volnosti při navrhování nových tvarů a ti už ji prý využívají. Harman je tradičním dodavatelem automobilek, a tak se prvního sériového auta s touto novinkou máme dočkat již v příštím roce
Lze už jen dodat, že Harman nepočítá jen s přijímáním signálu 5G, ale jak již bylo zmíněno, také se sítí V2X. Ta propojuje vaše vozidlo nejen s ostatními, ale s veškerým okolím, do vozu tedy proudí i informace třeba o mýtných bránách.



Všechny formy klasických antén jsou podle Harmanu minulostí. Ve spolupráci s mateřským Samsungem posílá do výroby střechu, která nahradí klasickou anténu s lepší funkčností a schopností přijímat signály 5G a V2X. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
Zdroj: Harman International Industries
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva