Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autopiloty nezabrání zdaleka tolika nehodám, jak si výrobci malují, varuje IIHS
8.6.2020 | Petr Prokopec
Kolikrát už jsme slyšeli o tom, že autopiloty jsou cestou, jak učinit silnice téměř dokonale bezpečnými. Automobilky tak pilně pracují na systémech autonomního řízení, ty ale podle IIHS zabrání jen zlomku nehod.
V posledních letech se automobilový vývoj soustředil zejména do dvou oblastí. Tou první byla elektrifikace, druhou pak autonomní řízení. Právě na to si nyní posvítíme, neboť rok 2020 měl být dle dřívějších prohlášení řady výrobců zlomovým. Na silnice měla vtrhnout auta, která by se obešla nejen bez lidských rukou, ale dokonce i bez lidského dohledu. Umělá inteligence přitom měla zařídit eliminaci veškerých lidských chyb, což by podle jednoho nejmenovaného švédského výrobce vyústilo v nulovou úmrtnost.
Polovina roku 2020 je nicméně za námi a po robotických autech není ani vidu, ani slechu. Tedy pokud pomineme tu skutečnost, že dochází k jejich vývoji a tedy i k testům na veřejných komunikacích. Ovšem jejich prodej zahájen ještě nebyl. Stejně jako si o autopilotech úrovně SAE4 nebo SAE5 může nechat pouze zdát privátní klientela. Přinejmenším stejně podstatná jako jejich absence je ale skutečnost, že i kdybychom na silnici plně autonomní vozy měli, ráj na zemi to z nich stejně neudělá.
Tvrdí to alespoň americký pojišťovací institut IIHS, který na základě dat NHTSA prozkoumal vzorek více jak pěti tisíc nehod. Vyřazeny pak byly incidenty způsobené lidským vnímáním, tedy rozrušením řidiče, sníženou viditelností nebo pozdním zpozorováním nebezpečného faktoru. Také byly eliminovány nehody způsobené lidskými indispozicemi, čímž jsou míněné havárie, ke kterým došlo v důsledku alkoholu či drog, mikrospánku nebo zdravotních potíží. Těmto nehodám by umělá inteligence dokázala odstranit, nicméně ty se na celkovém počtu havárií podílí jen z jedné třetiny. Se zbytkem by podle IIHS nenadělaly autopiloty zhola nic.
Příchod autopilotů by tedy skutečně mohl či měl vyústit v nižší nehodovost, ovšem v mnohem menší míře, než si automobilky malují. Spousta nebezpečných faktorů na silnicích dále zůstane, například chodce, cyklisty či zvířata umělá inteligence řídit nikdy nebude. A podle viceprezidentky institutu a spoluautorky studie Jessicy Cicchino pak záleží také na tom, jak budou auta s autonomním řízením naprogramována. Jakkoliv totiž umělá inteligence dokáže reagovat rychleji a nezaznamenává únavu, zároveň jí také chybí intuice, což může naopak přispět ke vzniku nehod, ke kterým dnes nedochází.
Typickým příkladem selhání autopilota je dle Jessicy incident z roku 2018, kdy vůz Uberu během testů zabil v Arizoně chodkyni. Tu nejprve systém v důsledku snížené viditelnosti neodhalil, což je vskutku překvapivé, neboť právě „lepší zrak“ byl jedním z trumfů zastánců autonomního řízení. Technologie pak sice Elaine Herzberg nakonec zaznamenala, ovšem již nedokázala předvídat, že ta se vydá napříč vozovkou. V té chvíli ale systém selhal potřetí, neboť nedošlo na úhybný manévr.
Lze samozřejmě namítnout, že šlo pouze o test. Ovšem v té chvíli byl na palubě přítomen operátor, ovšem i ten nikterak nezareagoval. Do budoucna by se ovšem autonomní vozy měly po silnicích pohybovat zcela samy. A jsou tu i další rizikové faktory, například proměnné v případě stavu vozovky. Všimne si automatika navátého sněhu na horizontu? Asi nikoli.
Kromě toho IIHS naznačuje, že dokud budou po silnicích jezdit řidiči z masa a kostí, pak je rovnou třeba počítat s nižší mírou ochrany, neboť interakce živých a elektronických „řidičů” přinese spíše více zlého než dobrého. Ve stínu těchto zjištění není divu, že některé kapacity rovnou tvrdí skutečně funkční autopilot vůbec nelze vyvinout.
Autonomní vozidla mají spoléhat na bezpočet radarů, kamer a senzorů, stále jim však bude chybět intuice a stěží se „domluví” s jinými řidiči, chodci, cyklisty či zvířaty. A obtížně budou reagovat na proměnlivý stav silnice
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 minutami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva