Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zakladatel Applu říká, že funkční autopilot nelze vyvinout, sám to po pokusech vzdal
30.10.2019 | Petr Prokopec
Autonomnímu řízení sám dlouho věřil, nyní ale říká, že pokusy s ním nadobro vzdal. Jde prý o utopii, které v reálném světě nelze dosáhnout.
Neuplyne pomalu ani den, aby na přetřes nepřišlo autonomní řízení. Toto téma si oblíbil především Elon Musk, který už léta slibuje „plnou autonomii”, zůstává ale pouze u slibů. Kupříkladu v roce 2016 totiž oznámil, že Tesla bude o pár měsíců později schopna přejet celé Spojené státy, přičemž volant bude mít na starosti pouze Autopilot. Nicméně na slibované nedošlo ani po třech letech, místo toho tu máme pouze technologii Smart Summon, která není schopna spolehlivě zvládnout samostatný pohyb ani po parkovišti.
Dnes ale nemíníme grilovat Muska či Teslu, jakkoliv u plnohodnotného autonomního řízení zůstaneme. Prostor ale místo toho dáme jednomu ze zakladatelů Applu Stevu Wozniakovi. Tedy technickému géniovi a vizionáři, dodnes nadmíru povolané osobě přes podobné technologie. Wozniak sám byl jedním z těch, kteří autopilotům věřili a sami se pokusili ji vdechnout život. Minulý týden na konferenci J.D. Power Auto Revolution ale přiznal, že tyto snahy vzdal.
„Udělali jsme jediné, přiměli jsme veřejnost si myslet, že auto bude schopné stejně jako lidský mozek řešit nové věci. A bude jim říkat, že je tu sice něco, co ještě nikdy nevidělo, nicméně i přesto ví, o co kráčí a jak se s tím vypořádat,“ uvedl Wozniak. Realitou je však nakonec dle něj pouze „nadměrná nepředvídatelnost na silnicích“. Nově tak spoluzakladatel Applu říká, že již „vzdal“ myšlenku na autonomní řízení úrovně SAE5. Něco takového se podle něj nestane realitou dokonce ani v příštích dekádách.
„Opravdu jsem to vzdal. Nejsem si dokonce jist, že by něco takového bylo možné vyvinout za mého života,“ zmínil dále Wozniak. Máme tu tedy diametrálně odlišný názor, než je ten Muskův, a to navíc od renomovaného experta, který svého času autopilotům nadmíru fandil. Je samozřejmě přitom jen na vás, kdo vám bude bližší, nicméně skutečnost je taková, že šéf Tesly zatím přichází pouze se sliby, které nejsou realizovány. A jak naznačuje Wozniak, dost možná nikdy ani nebudou. Místo toho se zdá, že autonomní technologie bude odsouzena pouze k částečnému využití na dálnicích.
To koneckonců připouští i zakladatel Applu, dle kterého něco takového možné je, ovšem za předpokladu, že půjde „o dobře značený a udržovaný úsek vozovky, na kterém se neděje nic neobvyklého a kde nejsou žádné práce na silnici“. Tedy jinými slovy, pokud vůz osazený autopilotem nebude konfrontován s reálným světem, dokáže se pohybovat bez problémů. Taková utopie je ale zákazníkům na nic, působit totiž může kontraproduktivně na silnici je každý den nutné řešit nepředvídatelné situace a sami jsme v minulosti nejednou konstatovali, že bez lidské intuice mohou být jednoduše neřešitelné.
Lide si přesto kvůli mnoha odvážným prohlášením začali myslet, že autopiloty jsou na spadnutí, Wozniak to ale považuje za vyloučené. A nemístná očekávání nedává za vinu lidem, ti prý jen chtěli uvěřit tomu, co Musk a jemu podobní již léta slibují. Ovšem jak jsme zmínili v úvodu, od proklamového přejezdu autonomního vozu přes Spojené státy uběhly již tři roky. Tesla ale zatím nezvládá bez obav přejet ani jedno rozměrnější parkoviště.
![Zakladatel Applu říká, že funkční autopilot nelze vyvinout, sám to po pokusech vzdal - 1 - Steve Wozniak Tesla Prius Bolt 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Zakladatel Applu říká, že funkční autopilot nelze vyvinout, sám to po pokusech vzdal - 2 - Tesla Model S Steve Wozniak 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Zakladatel Applu říká, že funkční autopilot nelze vyvinout, sám to po pokusech vzdal - 3 - Tesla Model S Steve Wozniak 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Steve Wozniak je velkým fanouškem elektromobilů, zvláště těch s logem Tesly. Nicméně ani Elon Musk, ani vlastní vývoj jej nepřesvědčil, že plnohodnotné autonomní řízení se stane realitou
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 5 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva