Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Belgie chce zakázat reklamu na velká a těžká auta. Asi zapomíná, jaka jsou nejtěžší
7.6.2020 | Petr Prokopec
Není to poprvé, co někoho slyšíme hovořit o některých autech jako o zlu srovnatelném s cigaretami. Problém v tomto případě ale je, že nejtěžší auta jsou ta, která Belgie naopak protěžuje.
Kdyby hloupost nadnášela, tak se tu budete vznášet jako holubička. Tuto legendární hlášku pronesl již před čtyřiceti lety Miloš Kopecký coby doktor Štrosmajer v seriálu Nemocnice na kraji města směrem k Ivě Janžurové. Platí to dodnes a často pak v případech, kdy se o slovo přihlásí politici. Ti ve svých funkcích často ztrácí kontakt se skutečným světem a unikají jim souvislosti, které ostatní vidí na první pohled.
Nejnověji to připomínají belgické strany Ecolo-Groen a cdH. Ty navrhují, aby Belgie zakázala veškeré reklamy na automobily emitující více než 95 gramů CO2 na kilometr a velké modely vážící více než 1 400 kg. Není to poprvé, co o takové věci slyšíme, přičemž důvody byste si domysleli. Jednak jde o uhlíkovou stopu, jednak také skutečnost, že těžké automobily mohou v případě kolize způsobit mnohem větší újmu na zdraví i majetku lidem okolo. Dotyčným ale zjevně nedošlo, že jasně nejtěžší z nových vozů jsou elektromobily.
Právě v reakci na alternativní pohon již byla oslovena jedna z političek stojících za návrhem, a to Sarah Schlitz. Té se zástupci belgického magazínu Fleet zeptali, jak by situaci chtěla řešit třeba u takového elektrického Peugeotu e-208, který váží 1 455 kilo. Ač by tedy Bruselem měl být pomalu vynášen do oblak, nový zákon by stál za zákazem jakýchkoli pokusů o jejich zviditelnění. Dle Schlitz ale nejde o zásadní problém, politička si je totiž jistá tím, že francouzská automobilka by se dokázala dostat hmotnostně i níže.
Jasně se tak ukazuje, že o technické podstatě aut nemají politici ponětí. I proto jsou jejich příkazy, zákazy a nařízení zcela nesmyslná a logiku popírající. A jak se navíc zdá, na vrchol jsme se ještě nedostali. Zmíněná politička dodává, že pokud nebude možné stáhnout hmotnost na 1 400 kg, šlo by limit posunout i o sto kilogramů výše. Ani to ale neřeší prakticky nic.
Je totiž třeba si uvědomit, že vysoká hmotnost je dána hlavně současnými akumulátory, které nemají alternativu a váží mnoho set kilogramů i s relativně omezenou kapacitou. Taková Tesla Model 3 tak s nejmenšími akumulátory a pohonem zadních kol váží 1 611 kg, větší Model S v základní a prakticky neprodávané konfiguraci začíná těsně pod 2 tunami. Porsche Taycan, Audi e-tron či Jaguar I-Pace na tom nejsou lépe. Přesto nikde není psáno, že takový záměr nebude přijat, racionální přístup k čemukoli bývá Bruselu cizí.






Pokud by byl schválen návrh belgických poslanců, mohla by se v reklamách objevit třeba taková Škoda Citigo-e iV vážící 1 235 kg
Taková Tesla Model 3 by ale již sítem neprošla, jako skoro žádné jiné elektrické auto
Zdroj: Fleet
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Věřte nebo ne, ale tuhle nevzhlednou věc na auto nově prodává přímo BMW za desítky tisíc korun
1.6.2025Unikla podoba další novinky levné značky VW. Vzala znovu starou škodovku a udělala z ní ještě úplně jiné auto
1.6.2025Další slavnou západní značku stíhá osud Škody, na největším trhu světa je na hranici úplného kolapsu
1.6.2025Aukce ukázala skutečný zájem o nové BMW M5, majitel rychle přišel o obrovské peníze. A bude jen hůř
1.6.2025Nový Ford Mondeo je až nečekaný prodejní hit, při ceně od 450 tisíc Kč se ale nakonec není čemu divit
1.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva