Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 1 sedan M Performance: nový základ půjde dolů s objemem i výkonem
28.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chystaný základní sedan nečistokrevné divize M bude místo šestiválce pohánět přeplňovaný dvoulitr N20. Výkon by neměl překročit hranici 300 koní.
Základna fanoušků divize BMW M by se dala přirovnat k tvrdému jádru některého z fotbalových klubu, což má svá pro i proti. Cokoliv totiž tato sekce značky vyrobí, je ihned podrobeno přísné kritice. A buď daný model obstojí a je následně vyzdvihován jako měřítko ve svém segmentu, nebo propadne a rázem získá image bořitele tradic. I kvůli tomu vzniklo oddělení M Performance, které může tradice porušovat mnohem snadněji - M to sice je, ale ne až tak úplně. Díky tomu můžeme často číst o emkových turbodieselech nebo pohonu všech kol u jiných typů aut než supervýkonných SUV. V budoucnu by se k tomu navíc měl přidat downsizing nejen v rámci objemu pohonných jednotek (ten už se na eMka chystá dnes), ale také v případě výkonu. Ještě máte chuť číst dále?
Pokud ano, pak vězte, že nejhlasitěji je aktuálně v Mnichově zmiňován nový základní model divize M Performance, který by byl založen na sedanu řady 1. Ten sice aktuálně neexistuje, s ohledem na plánovaný příchod Mercedesu CLA a Audi A3 stejného karosářského provedení je ale prakticky jistotou. V ostré verzi by však měl dorazit až někdy v druhé polovině roku 2015.
Proč zrovna sedan? Důvodů je několik, o ten hlavní se ale zasadila Čína. Právě na tamním trhu jsou totiž tříprostorové modely favorizované. Vedení značky navíc eviduje jistý posun trhu, který poněkud nevyhovuje modelům jako M3 a M5. Ty se totiž v průběhu let staly většími, výkonnějšími a lépe vybavenými, zájemci o kompaktnější auto stejného ražení nezřídka nemají po čem sáhnout. Aktuálně přitom BMW odliv zákazníků neeviduje, v blízké době se ho ale zřejmě obává, hlavně s ohledem na příchod už zmíněné konkurence.
Menší a tím i levnější sedan by samozřejmě pomohl vše vyřešit. Otázkou je ale přístup, jaký při jeho vývoji v Mnichově zvolí. Na výběr jsou totiž hned dvě cesty. Ta první se soustředí na komponenty, které podepírají současnou řadu 1 a v příštím roce poslouží jako základna pro druhou generaci kupé a kabrioletu (prodávaných pod nálepkou řady 2). Přidáním zadního převisu a zkrácením dveří by totiž snadno vznikl sedan.
Variantou číslo dvě je použití nové modulární platformy UKL, která byla představena koncepčním MPV značky na pařížském autosalonu. Pravda, užívá sice pohonu předních kol, tento nešvar by ale BMW rychle vyřešilo zástavbou čtyřkolky. Díky tomu by se chystaný sedan stal skoro věrnou kopií CLA 45 AMG, tedy až na výkon. Mercedes totiž již ohlásil, že jeho přeplňovaný dvoulitr bude dávat 355 koní, BMW tak vysoko nemíří.
V Mnichově totiž údajně počítají s poněkud menší silou pramenící rovněž z přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. To by na jednu stranu nemuselo znamenat problém, jenže očekávaný výkon 300 koní je nižší, než jaký aktuálně produkuje hatchback M135i. Pokud by tak značka chtěla překonat svá vlastní měřítka, bude muset výrazně snížit hmotnost. S tím ovšem souvisí použití drahých materiálů, které navyšují cenu a kterým by se BMW pochopitelně raději vyhnulo.
Ať už vše dopadne jak chce, jisté je, že nejmenší model M Performance půjde s objemem motoru dolů. Downsizing za každou cenu je trendem dnešní zvrácené doby, která s ohledem na vysoké pokuty za „nadlimitní spotřebu” na obou stranách Atlantiku preferuje nízký normovaný apetit před vším ostatním. Konec konců. byli jsme překvapeni, že tak velký motor dostala už zmiňovaná M135i, zvláště když prakticky tentýž má dostat příští M3. BMW se tak jen vrátí na už dobře známou cestu, akorát ke snížení objemu motoru přijde pravděpodobně řada i na downsizing výkonu.















Aktuálně prodávaný hatchback BMW M135i produkuje 320 koní z třílitrového šestiválce. Příští základní model divize M Performance by se ale měl podrobit downsizingu, z přeplňovaného dvoulitru tak nabídne jen 300 koní
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
včeraStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včeraTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva