Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma
24.7.2019 | Petr Prokopec
BMW není v nejlepší kondici a logicky hledá cesty ven. Nejsme si ovšem jisti, jestli si pomůže zpoplatněním funkcí, které všichni ostatní poskytují zdarma, jako je Apple CarPlay.
BMW je momentálně v centru dění, protože dosavadního šéfa automobilky Haralda Krügera nahradil na postu nejvyšším Oliver Zipse a čeká se, co bude dál. V této souvislosti si tak nebývale velkou pozornost získal krok, který je spojen se službou Apple CarPlay umožňující lepší propojení vozu a mobilního telefonu. BMW je vůbec prvním výrobcem na světě, který jí hodlá zpoplatnit, a to u každého nového vozu, který značka prodá. Nemusíme ani dodávat, že tento záměr se již dočkal nemalé kritiky a na oblibě u zákazníků značce jistě nepřidá.
V prvé řadě je třeba říci, že služba Apple CarPlay nebude na poměry BMW až tak drahá. V USA bude první rok zdarma, následně si pak můžete vybrat, zda zaplatíte 80 USD (cca 1 830 Kč) za každý rok nebo 300 USD (6 860 Kč) za celoživotní připojení. Zmínka o dolarech by mohla navodit falešný dojem, že ke zpoplatnění služby dojde pouze v Americe, tak tomu však není. Třeba ve Velké Británii se bude platit 85 GBP (2 430 Kč) za rok, 255 GBP (7 290 Kč) za tři léta a 295 GBP (8 430 Kč) za doživotní předplatné.
Proč se BMW rozhodlo pro tento nepochybně kontroverzní krok? Podle značky hlavně proto, aby mohly ceny aut zůstat na nízké úrovni. Ne každý prý po funkci Apple CarPlay touží, a proto si jí nyní budou moci pořídit jen ti, kteří ji opravdu využijí, a to navíc na tak dlouhou dobu, jak budou potřebovat. Značka počítá s tím, že první majitelé se svých aut povětšinou budou zbavovat právě po třech letech. Proto jim hodlá umožnit, aby si Apple CarPlay předplatili jen po dobu svého vlastnictví a dalšímu majiteli nedávali nic zadarmo.
Zní to logicky, zrovna poslední větu lze nicméně obrátit přímo proti BMW a reality se zřejmě dobereme snáz. Zisky značky se propadají, management tak hledá jakoukoliv cestu, jak trend zvrátit. Pár tisíc korun se zdá být kapkou v moři, ale BMW loni prodalo ve světě 2,5 milionu nových aut. A teď si představte, že si polovina zákazníků zaplatí za Apple CarPlay - počítáte správně, pro BMW to bude znamenat příjem 4,5 miliardy korun. A další rok zas. To ale prodá další nová auta a další rok znovu. Již po třech letech tak může BMW přistát na účtech 13,5 miliardy korun navíc, a to za situace, kdy šetří tím, že zbylé polovině zákazníků žádnou takovou funkci neposkytuje.
Pravidelné platby za jednotlivé služby jsou tedy nepochybně jednou z možností, jak ekonomické bilanci firmy prospět, zvláště když je BMW bude moci inkasovat i od dalších majitelů stejného vozu klidně za několik let. Tedy za předpokladu, že první vlastník nebude velkorysý a nesáhne rovnou po doživotním předplatném, které je dále přenositelné.
Zákazníky požadované sumy jistě nerozhází, ale tady jde o princip. Je přinejmenším podivné, že BMW požaduje peníze za něco, co je zdarma i u aut za zlomek ceny těch bavorských. A co více, obvykle i v kombinaci se službou Android Auto, kterou Mnichov nenabízí vůbec.
Multimediální systémy jsou přitom majiteli už teď nejvíce kritizovány ve studiích spokojenosti. Pokud tedy BMW za jednu z obvyklých služeb bude vyžaduje ještě extra peníze, bude muset jednoduše zajistit, že zvládne fungovat na jedničku. Jinak výtek ještě přibude, zatímco věrnost bude klesat. Zda za to peníze navíc, které šlo vybrat i jinak, stojí, si musí automobilka rozhodnout sama a výsledek jejích úvah zřejmě už známe.



BMW začíná zpoplatňovat funkci Apple CarPlay. Tento krok by měl firemní kasu obohatit, kvůli značné kontroverzi se ale může postarat i o opak
Zdroj: BMW
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB