Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M3 30 Jahre slaví tři dekády od zrodu M3, 450 koňmi
28.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je tomu již 30 let, co svět poznal první generaci M3. Bylo by podivné, kdyby se BMW rozhodlo toto jubileum neoslavit nějakou tou zvláštní edicí dnešní em-trojky.
BMW M3 vzniklo už v pěti generacích, u jedné z nich to ale všechno muselo začít. Tou byla pochopitelně M3 E30, dnes ikonický a stále žádoucí stroj po technické i vizuální stránce, kterému byste 30 let na krku možná nehádali. Rozhodně ne podle toho, kolik dnes stojí nejzachovalejší kusy. Jenže je to tak, první M3 vyrazila na silnice už v roce 1986 a započala příběh, který BMW píše dodnes.
Pochopitelně, tehdy to bylo docela jiné auto. Není to jen věc evoluce, silniční M3 E30 byla v podstatě homologační speciál, jehož popularita narostla do sfér tak vysokých, že to překvapilo i samotnou automobilku. Žádná pozdější M3 neměla tak blízko ke skutečnému soutěžnímu vozu, a tak vlastně není divu, že si dodnes udržuje statut kultu, který někteří bizarním způsobem oprašují. Třeba tak, že do E30 „cpou” motor 5,0 V10 z pozdější M5. A občas takový stroj i prodávají.
Je vcelku pochopitelné, že tento kult přiživuje i BMW a také se na něm samo rádo „přiživí”. Nejnovějším projevem budiž zvláštní edice dnešní M3 F80, která si říká prostě 30 Jahre a už svým názvem neskrývá pokus důstojně oslavit 30 let existence jména M3 v automobilovém světě.
Jde na to docela prostě, způsobem nikoli nepodobným „španělské” M4 Competition Sport. Vůz, který vidíte na snímcích, je ve své podstatě standardní M3 F80 s paketem Competition, která je zahalena do zvláštního šatu.
Po stránce techniky tedy nečekejte nic přelomového, třebaže špatně se vám o tom číst nebude. Pod kapotou bije řadový šestiválec 3,0 s dvojitým přeplňováním, který na zadní kola posílá přes manuální nebo automatickou převodovku až 331 kW (450 koní). Počítat lze dále s aktivním samosvorným diferenciálem a sníženým adaptivním podvozkem a odpovídající dynamikou - stovkou dosaženou za 4 sekundy a maximální rychlostí danou omezovačem na 250 nebo 280 km/h dle volby.
Toto je prostě M3 Competiton, specifičtější je vůz po vizuální stránce. Jen tuto edici bude možné odít do modrého laku Macao, které bylo kdysi vlastní i původní M3, k dispozici bude i matná stříbrná s přídomkem Frozen. Další vnější zvláštností je označení 30 Jahre M3 na předních blatnících, což je motiv opakující se i uvnitř - podobnou plaketku najdeme také na vnitřních prazích, palubní desce nebo sedadlech. Interiér je jinak kompletně čalouněný modrou kůží Merino nebo šedou Silverstone, je tu také karbonový dekor a označení pořadového čísla kusu z celé omezené edice. Na pár místech si pak všimněte trikolóry divize M.
Jak jsme naznačili, tato edice nebude vyráběna v neomezeném počtu, pro celý svět vznikne jen 500 takových aut s předem danou alokací pro ten či onen trh. Kolik jich bude dodáno k nám, zatím nevíme, soudě podle 30kusové britské alokace bychom ale nepočítali s více než pár jednotkami. Pokud máte zájem, stavte se u dealera a připravte si 10 000 Eur (270 tisíc Kč) navíc oproti srovnatelné M3 „ne30 Jahre”...













BMW M3 30 Jahre bude k dispozici v modrém...









...nebo matně stříbrném provedení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
