Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se, jak vznikalo BMW M3 E30 s V10 z M5. Vyměnit motor nestačilo
11.1.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Za poslední léta jsme poznali jen málo extrémnějších aut než M3 E30 s 636koňovou V10. Takhle vznikla.
Stavby jedinečných aut spočívajících ve výměně původního motoru za jiný máme rádi. Někdy tak dostanou silnější pohonnou jednotku i jinak docela silná auta, jenže výkonu není nikdy dost. Zajímavé na těchto projektech ovsem nejsou jen výsledné stroje s mnohdy dechberoucí dynamikou zabalenou do hávu méně ambiciózního stroje, pozoruhodné je i sledovat to, jak vznikaly. I když vše autory bývá prezentováno jen jako „výměna motoru”, je třeba toho změnit mnohem více, aby výsledek nebyl vhodný leda pro sprinty na letišti, často je třeba překopat polovinu auta. Nad někdy i roky obvykle precizní práce lze jen obdivně špulit rty.
Přesvědčilo nás o tom třeba BMW 570i Touring, Seat Cordoba R36 nebo VW Golf s motorem V10 biturbo. Občas se tedy najdou stroje, v nichž opravdu došlo především k zabudování jednoho motoru místo jiného, třeba u poněkud rozpačitého přebudování Bentley Conti GT na verzi TDI, některé jiné je ale třeba postavit nikoli z poloviny, ale v podstatě od začátku do konce. A o jednom takovém si povíme dnes.
U nás už o něm řeč byla, a to v polovině loňského roku, kdy se objevil na prodej. Jde o BMW M3 E30 s motorem V10 z poslední atmosférické M5 a tehdy jsme nad ním žasli nejen kvůli jeho technice, ale také ceně. Byl a je to nepochybně velevýjimečný vůz s jistě úchvatnou dynamikou a nepříliš vtíravým vzhledem, jenže cena za něj tehdy požadovaná byla také extrémní - bezmála 5,5 milionu Kč. Pochopitelně, za každým podobným projektem je spousta práce a investic, jenže cenu auta nemůžete určovat jen podle toho - takovou cenu má pro vás, ne pro jiné, proto třeba i nesrovnatelně silnější Octavia Bimoto stála nesrovnatelně méně.
Tehdy jsme ale takto o ceně hovořili proto, že jsme nevěděli, jak vůz vznikal. Bylo tedy známo, že šlo o profesionální stavbu firmy Piper Motorosports a že jde nepochybně o kvalitnější práci než třeba u zmíněné Octavie, pořád jsme ale žili v tom, že standardní M3 E30 byla nějak upravena, aby skoro třikrát větší a silnější motor pojala za svůj a zvládla s ním pracovat. Jenže to tak nebylo, u Piperu realisticky usoudili, že se základem ve skutečné M3 E30 takový stroj postavit nelze, pakliže má být jeho potenciál reálně využitelný. A tak se rozhodli pro docela jiný postup.
Co obnášel, vám nejlépe prozradí přiložená galerie. Z původního auta nezůstalo prakticky nic - očištěná karoserie. Ta musela být zásadně vyztužena, motor s převodovkou a jinýminápravami pak byly uchyceny na nově vytvořené šasí, jež bylo spojeno s upravenou „kastlí”. I to byl ale pořád jen začátek - všechno od chlazení až po výfuky muselo být vytvořeno na míru a když už se zdálo, že je hotovo, objevily se potíže, které si vyžádaly přepracování některých částí. A pochopitelně, skoro z ničeho je postavený i interiér a další „detaily”.
Je to vážně pozoruhodná práce a výsledek je ještě pozoruhodnější - připomeňme, že motor pod kapotou byl upraven firmou Dinan, má objem 5,7 litru a se svým stále atmosférickým plněním posílá na kola zadní nápravy 636 koní. To všechno přes manuální převodovku a v autě velikosti a hmotnosti dnešního kompaktního sedanu. Je to vážně jedna ze staveb snů, která extrémní cenovku zpětně ospravedlňuje. Ostatně, projděte si jednotlivé kroky vedoucí k cíli sami...
Z původní M3 E30 zbylo skutečně pramálo
Cesta k „verzi” s motorem V10 byla spletitá
Výsledkem je ovšem velmi propracovaný sleeper svého druhu, který se ještě později dočkal modifikace motoru
Zdroj: Piper Motorsports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 6 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 2 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 3 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 5 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 6 hodinami - Hertz se narychlo zbavuje dalších 10 000 elektromobilů poté, co ho poslaly do kvartální ztráty převyšující 10 miliard
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva