Home > Rubriky a sekce > Představení, Technika > Článek
BMW N20: kat šestiválců je oficiálně na světě
20.1.2011 | Walter Kraft | 3 příspěvky
Došlo k tomu dříve, než jsme čekali. BMW se rozhodlo dát vale svým proslulým řadovým šestiválcům a postupně je nahradit přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s označením N20. Nejprve se objeví v BMW X1, ale víme o něm mnohem více.
Současná doba nepřeje skutečným hodnotám, alespoň v automobilismu určitě ne. Automobily už pěkných pár let nejsou vyráběny na míru potřeb jejich uživatelů, ale na míru norem, které určují, co se na trhu vůbec může objevit a co ne. Podobné normy sice vznikly z demokratické vůle nás všech, ale jak už to v těchto případech bývá, nabraly nakonec podoby, která nereflektuje požadavky žádného jednotlivce.
Některé normy přímo určují, co je možné prodávat a co ne, jiné pouze postupně vytvářejí tlak na to, aby to či ono bylo vnímáno negativně a zákazníci o to ztratili zájem. Výsledek je ale v obou případech stejný - v autech dnes spoustu věcí mít musíte a nebo nemůžete, ať už je chcete užívat jakkoli. Buď se nic jiného vyrábět nesmí, nebo se nic jiného protě nevyrábí. V druhém případě se výsledek zdá být přirozeným, realita je ale úplně jiná.
Příkladem takového procesu budiž současný masivní rozmach přeplňovaných motorů. Ty v žádném případě nevycházejí vstříc poptávce zákazníků, minimálně po benzinových turbomotorech před deseti lety sotva štěkl pes a zákazníci své preference od té doby nezměnili. Turboéru už jsme tu měli a vývoj techniky problematické aspekty přeplňovaných motorů v žádném případě neeliminoval, ač se mnozí snaží tvrdit opak. Přesto dnes máme další turboéru, proč?
Důvod je jednoduchý - stačí nastavit pravidla měření normované spotřeby tak, aby jim nejlépe vyhověl motor co nejméně objemný a následně začít strašit limity maximálních emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Udávané spotřeby si zákazníci samozřejmě všímají a budoucím limitům emisí CO2 se automobilky chtě nechtě musí přizpůsobit. Do tohoto schématu se pak nejlépe vejde méně objemný turbomotor, který má při využívání zlomku svého potenciálu citelně menší spotřebu než atmosféricky plněný agregát většího objemu. Znamená to však, že právě při vašem stylu jízdy bude turbo úspornější? To jistě neznamená a v mnoha případech je také realita přesně opačná. Jenže regulace jsou nastaveny a vyrábět za takových cokoli jiného je dlouhodobě neudržitelné. I proto BMW kráčí stejnou cestou jako konkurenti a svých velkoobjemových motorů se zbavuje. Třebaže jsou jedním ze symbolů značky a zákazníci je nezavrhli...
Nedělejme však z automobilky jen oběť regulací, ona jim také ráda vychází vstříc. Jistě z marketingových důvodů - kdo by nechtěl vypadat ekologicky a moderně, třebaže to ve skutečnosti popírá tradice i kvalitativní přednosti výsledného produktu? Ale nechme už filosofování nad tím, proč se to stalo a pojďme se blíže podívat na to co se stalo - BMW se rozhodlo pohřbít jeden ze svých nejtypičtějších motorů, řadový atmosféricky plněný benzinový šestiválec, a nahradit jej přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem. Bude jistě ještě chvíli trvat, než proroste celou nabídkou značky, výměna ale bude rychlejší, než si možný právě teď myslíte.



Nový motor nese označení N20 a má objem 1 997 cm3. To, co ztratil oproti šestiválci na objemu dohání přeplňováním s chytrým názvem TwinPower Turbo, které ale značí jediné dmychadlo typu twin-scroll, které dokáže lépe reagovat v nízkých otáčkách. Motor je dále vybaven proměnným časováním ventilů Valvetronic a přímým vstřikem paliva do válce. S touto výbavou nabídne agregát výkon až 180 kW (245 koní) v 5 000 ot./min, nejvyšší točivý moment 350 Nm leží na kótě 1 250 ot./min.
Prvním modelem, ve kterém se motor N20 objeví, bude nejmenší bavorské SUV X1, které bylo dosud s třílitrem nabízeno ve verzi xDrive28i. A jak se bude jmenovat s motorem o litr méně objemným? Ano, bude to opět xDrive28i, na něco podobného už si holt musíme u BMW zvyknout.
Nový motor bude v X1 spojen buď s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou osmistupňovou. Akcelaraci z 0 na 100 km/h pak vůz s „manuálem” zvlánde za 6,1 sekundy, s automatem za 6,5 sekundy. Maximální rychlost je v obodu případech rovných 240 km/h. Nejzajímavější údajem je ale s ohledem na výše zmíněné pochopitelně hlavně normovaná spotřeba paliva, která v kombinovaném režimu činí 7,9 l/100 km (šestiválcová verze měla tuto hodnotu o 1,5 litru vyšší). Jaká ale bude realita, to si teprve budeme muset ověřit, udávaným údajům s ohledem na dosavadní zkušenosti s turby příliš nevěříme.
Motor N20 bude poprvé představen na březnovém ženevském autosalonu a u dealerů se v modelu X1 objeví hned záhy. Jeho pouť nabídkou bavorské automobilky tím ale pochopitelně neskončí - ještě letos se má objevit pod kapotami modelů Z4 a 5, pro další rok jej očekáváme v nových generacích řad 1 a 3. Pokud tedy máte rádi řadové šestiválce BMW, proslulé „er-šestky”, je nejvyšší čas si nějaký pořídit. Za pár let už bude zakázaným ovocem...
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Řidič dostal postupně 78 pokut a přesto se nepolepšil, teď jde na 3 roky za mříže
25.1.2021 - Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
22.1.2021 - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021
Nejnovější články
- Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby
před 7 hodinami - Německé značky chystají nebývalou čistku v nabídce, skončí řada modelů i motorů
před 8 hodinami - Jen jedenkrát v historii vyrobilo Porsche neprůstřelnou 911, zklamala jedinou věcí
před 9 hodinami - Tesla v Evropě rychle ztrácí půdu pod nohama. Přesně tak, jak se dalo očekávat
před 10 hodinami - Obavy se naplnily, tlak EU pohřbil další malé a dostupné auto, někdejší prodejní hit
včera - Šejk si nechal přímo u automobilky postavit auto jako nikdo jiný, jen za úpravy dal 78 milionů
včera - Víme spoustu nových detailů o první skutečně nové Ladě Niva po 47 letech
včera - Richard Hammond se shledal se svým milovaným autem, teď neví, co s ním provést
včera - Sportovní Opely se vrátí, ale v podobě, která bude karikaturou modelů, co známe
včera - Chystané nejrychlejší auto světa je na prodej, na 1 000 km/h se rozjede jako nic
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01:48 - Zajda
- CNG? PHEV? LPG? co vybrat 23:26 - KrPtKn
- Elektromobily a vse kolem nich 23:07 - _sulcik_
- Ecoboost nebo atmosféra 22:08 - M.Z.
- BMW Divize 20:10 - ExFun
- Jaké nové MPV auto v ceně okolo 500 tisíc? 19:57 - Jenyk
- Politický koutek 19:50 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 16:59 - řidičBOB
- Koronavirus 15:30 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 11:22 - Snowman000