Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW nečekaně koupilo celou automobilku Alpina, na důvody se musíte zeptat v Bruselu
10.3.2022 | Petr Prokopec
O ničem takovém se ani v nám přístupných vysokých kruzích BMW nemluvilo a sám šéf Alpiny ještě loni naznačoval, že nemá problém vést firmu dál svou cestou díky její velikosti. Co se od té doby změnilo, nevíme, totéž je teď ale udáváno jako důvod kapitulace.
O německé automobilce Alpina jsme se na našich stránkách zmiňovali mnohokrát, a to v souvislosti s jejími kreacemi založenými na vozech BMW. S touto značkou jsou ostatně spojeny už kořeny firmy z Buchloe. Tu založil v roce 1965 Burkhard Bovensiepen, přičemž jedním z jeho vůbec prvních počinů byl vývoj duálního karburátoru pro BMW 1500. Tento prvek se mnichovské značce zalíbil natolik, že jej certifikovala, zařadila do své nabídky a začala nabízet s plnou tovární zárukou. Zrodila se tak spolupráce, která ještě v mnohem intenzivnější podobě trvá dodnes.
Bovensiepenovým snem nicméně bylo, aby Alpina byla uznána jako nezávislý výrobce a nikoliv jen jako tuningová firma. Tato mise se nakonec v roce 1983 stala úspěšnou, v té době za sebou přitom společnost již měla řadu úspěchů v motorsportu. Celosvětové renomé ji nicméně přinesl přeplňovaný motor B7, který v 70. letech vyvinul slavný motorář Fritz Indra. Ten byl přitom na počátku své kariéry, a stejně jako on de facto „udělal“ Alpinu, tak ona pohonná jednotka „udělala“ jeho.
Vraťme se ale zpět k Alpině, která začala s BMW spolupracovat stále více. Jedním z důvodů bylo i ono přeplňování, se kterým měla větší zkušenosti než samotná automobilka. I proto se experti z Buchloe stali učiteli techniků z Mnichova, když vedení zavelelo k downsizingu a nahrazení chybějícího objemu turbodmychadly. Alpina pak pro změnu mohla plně využívat montážních linek BMW, ve výsledku se tak její vozy mohou chlubit tovární kvalitou, vlastně i více než to.
Celý proces probíhá tak, že Alpina sestaví ručně motor, který následně odešle do BMW, jenž jej na běžné lince instaluje do standardních základů jeho modelů. Poté vůz znovu zamíří do Buchloe, kde se dočká kompletace v podobě zakázkového interiéru, optimalizace převodovky a dalších specifik. Poté již může zamířit za zákazníky, kteří se kupodivu loni postarali o prodejní rekord, a to navzdory koronaviru i nedostatku čipů - vyrobeno bylo totiž dva tisíce aut pro klientelu z Evropy, Japonska, Spojených států a Středního východu.
S tímhle modem operandi ale bude brzy konec. BMW dnes překvapivě oznámilo, že Alpinu kompletně přebírá pod svá křídla. Bude to trvat, totální kontrolu mnichovští převezmou až 31. prosince 2025, kdy vyprší současná dohoda o spolupráci. Automobilka oznámila, že továrna v Buchloe už nebude sloužit dosavadním operacím, na tomto místě už bude probíhat pouze péče o dříve vyrobené vozy, výroba a prodej vybraného příslušenství a další spíše historické záležitosti. Zaměstnanci výroby pak muset přijmout jinou roli přímo u BMW či jeho dodavatelů.
Tento krok pro nás není úplně srozumitelný. Šéf Alpiny se ještě loni nevyjadřoval k budoucnosti firmy zrovna zdrženlivě, odmítal elektromobily kvůli nulovému zájmu o ně ze strany zákazníků značky a dlouhodobě vzhledem k velikosti Alpiny neměl problém vyzrávat nová a nová pravidla EU. Teď je ale totéž uváděno jako důvod prodeje.
BMW v tiskové zprávě uvádí, že rostoucí regulatorní požadavky komplikují provozování malé automobilky typu Alpina za hranici únosnosti, proto tato fúze. Nepřijde nám to i s ohledem na výše zmíněné moc realistické, pokud tedy Brusel nezačal mít konkrétní požadavky na výši průměrných emisí či přímo požadovat výrobu určitého procenta elektrických aut. To by pro Alpinu nebylo schůdné, coby součást BMW si ale dál může dělat skoro co chce. Zda bude tento krok pro německou klasiku spíše záchranou, nebo se pro ní stane konečnou a z Alpin se stanou jen nepříliš specifické verze BMW, ukáže až čas. Že sázíme na to druhé, asi nemusíme zdůrazňovat.




Alpina se naposledy pochlubila modely XD3 a XD4, které jsou stejně jako další produkty značky založeny na vozech BMW. Tato značka je i vyrábí na svých montážních linkách, nicméně o motor a interiér se starají v Buchloe, teď už bude vše vznikat u BMW a z Apliny se stane jen koncernová značka. Foto: Alpina
Zdroj: BMW, Alpina
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera