Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala

Aktuální pravidla pro homologaci aut v EU trápí výrobce všeho druhu, neboť procedura WLTP vyžaduje test každé verze vozu zvlášť a po koronavirových omezeních se mnohým část aut nepodaří schválit pro provoz. Alpině je to jedno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala

13.9.2020 | Petr Prokopec

Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala

/

Foto: Alpina

Aktuální pravidla pro homologaci aut v EU trápí výrobce všeho druhu, neboť procedura WLTP vyžaduje test každé verze vozu zvlášť a po koronavirových omezeních se mnohým část aut nepodaří schválit pro provoz. Alpině je to jedno.

Jsou tomu již dva roky, kdy v Evropě došlo na změnu podoby cyklu pro měření spotřeby paliva a emisí aut. Do té doby užívaná metodika NEDC pracovala pouze s laboratorními výsledky, což ve výsledku způsobovalo jen stále větší rozdíly mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Nová procedura WLTP se tyto světy pokouší přiblížit zpět k sobě, nepřinesla ale jen tuto novinku. Evropská unie dále požaduje, aby homologací prošla každá varianta auta, jejíž specifika mohou mít na spotřebu paliva vliv. Stačí tedy přidat jeden větší výbavový prvek a verzi je třeba homologovat znovu, protože její spotřeba bude zkrátka jiná.

Tyto obstrukce způsobovaly výpadky v dodávkách zákazníkům už krátce po příchodu nových pravidel, jejich další zpřísňování (např. prodloužení doby testu na odpařování paliva z nádrží) a letošní koronavirová omezení se ale postaraly o to, že problémy se staly jen horšími. Před pár dny jsme vás tak informovali, že kdysi květnaté nabídky některých značek od nového opět prořídnou, neboť homologace zejména části okrajových (a tedy obvykle zajímavých) modelů zkrátka neproběhnou a bez znalosti přesné spotřeby té které verze si velké automobilky nedovolí po 1. lednu ponechat auto v prodeji.

Mysleli jsme si, že na tato situace trápí značky všeho druhu, jedna si s ní ale hlavu nedělá. I když je to malá automobilka, která má vzhledem k počtu prodaných aut portfolio dosti široké, našla docela pozoruhodné řešení. Jde o Alpinu, ve formální rovině nezávislou automobilku, která je ovšem fakticky spíše dvorním tunerem vozů BMW. Ta přiznává, těžkosti s homologací každé varianty, kdy například jen jiná kola vyžadují kompletně nový test, na rozdíl od jiných se tím ale netrápí.

Němci si prostudovali pravidla a zjistili, že EU vyžaduje novou homologaci v případě, kdy je alternativní verze těžší, ale nikoli lehčí. Značka tedy posílá na homologaci vždy jen vrchol každé modelové řady, tedy vůz osazený největšími možnými koly a napěchovaný veškerou dostupnou výbavou, který díky tomu logicky vykáže na vahách to nejvyšší možné číslo. Zjištěná data jsou následně aplikována na celou modelovou řadu.

To jinými slovy znamená, že Alpina prodává svá auta s horšími než skutečnými čísly spotřeby a emisí CO2, zrovna ji to ale trápit nemusí. Zákazníci této značky jistě neřeší pár deci spotřeby sem nebo tam a případné zatížení ceny pokutou za pár nadlimitních gramů emisí CO2 navíc promítnutých je též neodradí. Pro firmu je důležitější, že z nabídky značky navzdory stejným komplikacím, se kterými se musí potýkat jiní výrobci, nevypadlo vůbec nic a neprodlužují se tak ani dodávky zákazníkům.

Možná si nyní kladete otázku, proč to tak neudělali nebo alespoň dnes nedělají všichni, odpověď je ale jednoduchá - bylo by to pro ně příliš drahé. Alpina si tento postup může dovolit hlavně proto, že prodává zhruba tisíc aut ročně, a to za ceny, do kterých je možné promítnout i případné zpoplatnění emisí, jež auta vlastně neemitují. Pro mainstreamové a obvykle i prémiové výrobce ovšem takový postup není vhodný s ohledem na množství prodaných aut. Každý nadlimitní gram CO2 u každého prodaného auta stojí 95 Eur a kdyby kdokoli ignoroval třeba 5 gramů u auta, kterého prodá v Evropě 100 tisíc kusů ročně, jde o 9 500 000 Eur za rok, přes čtvrt miliardy korun. To už bude levnější počkat na homologaci všech variant...


Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 1 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 01Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 2 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 02Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 3 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 03Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 4 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 04Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 5 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 05Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 6 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 06Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 7 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 07Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 8 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 08Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 9 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 09Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 10 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 10Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 11 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 11Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala - 12 - BMW Alpina B5 a D5S 2020 prvni sada 22
Alpina (na fotkách model B5/D5S pro rok 2020) vyzrála na nové testy měření spotřeby, k homologacím posílá jen nejtěžší verze svých aut. Něco takového si může dovolit díky nízkým prodejům, pro ostatní automobilky by byl takový postup příliš drahý. Ilustrační foto: Alpina

Zdroj: Alpina

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše