Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odhalí splněný sen mnohých, lak, který změní barvu auta pouhým stisknutím tlačítka
15.12.2021 | Petr Prokopec
O něčem takovém spousta lidí sní, dlouho se ale říkalo, že podobné řešení vůbec nelze vyvinout. BMW nyní říká, že má technologii změny barvy na počkání hotovou a ukáže ji už zkraje příštího roku.
Již za pár týdnů otevře brány další ročník lasvegaského veletrhu elektroniky CES. Akce se zúčastní i BMW, které tam hodlá odhalit elektrické SUV iX v nové verzi M60. Všeobecně se předpokládá, že oproti již existujícímu provedení xDrive50 nedojde na výrazný odklon. Kapacita baterií by totiž znovu měla činit 111,5 kWh, dorazit pak mají i dva elektromotory roztáčející přední i zadní nápravu. Jejich kumulovaný výkon by však měl vzrůst nad stávajících 530 koní.
M60 nicméně nebude tím nejzajímavějším, co bude na stánku značky k vidění. Tedy za předpokladu, že BMW rovnou nespojí vrcholnou verzi modelu iX se svou další novinkou. Tou je jakýsi chameleonský lak, který má měnit odstín karoserie po pouhém stisknutí tlačítka. Jakou cestou je toho dosaženo, mnichovská automobilka zatím neuvedla. Stejně jako prozatím nezveřejnila ani své případné další plány s tímto lakem, spousta lidí by ale z takového příplatkového prvku byla nepochybně nadšena - měnit barvu karoserie podle nálady, oblečení, ročního období... To je sen mnohých.
BMW není první firmou, která s takovou technologií koketuje. Za všechny lze zmínit americkou společnost Darkside Scientific, jež před pěti lety představila na tuningové show SEMA Chevrolet Camaro se speciálním povrchem zvaným LumiLor. Jeho podstatou bylo hned několik vrstev laku, mezi nimiž byla umístěna vodivá vrstva. Aplikací elektrického napětí se mohou luminiscenčně rozsvítit některé části, přičemž Američané aktuálně nabízí danou úpravu pro cokoliv od koloběžek a jízdních kol až po auta.
Je otázkou, jak moc daleko ve srovnání s nimi zajdou mnichovští. Dá se ale předpokládat, že elektrické napětí budou používat rovněž, ovšem nikoliv k podsvícení laku, nýbrž k oné změně odstínu. Jinými slovy tedy proud bude sloužit k zahřívání či ochlazování barvy. Vůbec bychom se přitom nedivili, kdyby jako demonstrační vůz bylo zvoleno zmiňované BMW iX M60. Jakkoliv jde totiž o elektromobil, odběr energie bude minimální - ostatně ono Camaro potřebovalo jen 64 wattů.
Ptát se pak ve výsledku můžeme i na cenu. Lak upraveného Chevroletu totiž vyšel na 50 tisíc dolarů (cca 1,12 milionu Kč), tedy na větší částku, než za jakou lze pořídit samotné Camaro. Od té doby se pochopitelně mnohé změnilo, BMW by si tak mohlo účtovat méně. Více se jistě dozvíme za pár týdnů.
BMW se na veletrhu CES pochlubí novým modelem iX M60, jenž se po stránce vizuální příliš nevzdálí od již nabízené verze xDrive50. Stejná pak bude technika, dojít by však mělo na zvýšení výkonu. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: The Drive
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera