Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
15.4.2025 | Petr Prokopec
Co takhle vsadit na starou dobrou mechaniku a naladění jejího projevu do libozvučné podoby? O to už dnes snad nikdo neusiluje a ani BMW nemíní být výjimkou. Otázkou je v tuto chvíli jen to, zda si automobilka ze dvou trapných cest vybrala tu víc nebo míň trapnou.
Mezi výhodami elektromobilů je obvykle skloňován jejich tichý provoz. Faktem je, že tak díky chybějícímu spalovacímu motoru subjektivně působí, jenže třeba podle studie německého Federálního úřadu pro motorová vozidla je objektivní realita docela jiná. Čistě fakticky jsou elektromobily mj. kvůli vyšší hmotnosti při rychlosti nad 30 km/h obvykle hlučnější než srovnatelná spalovací auta a naměříte jim podobné množství decibelů jako sporťákům od Porsche či Ferrari.
Šramot tak vznikající ale hezky nezní a připravuje auta o zvukový projev spojený hlavně s benzinovými motory, který je mnohým sympatický. Rozumíme tomu, některá auta zní opravdu krásně, ani s „ničím” ale nemáme problém. Nakonec moderní diesely jsou ve vyšších rychlostech tak tiché, že neslyšíte nic zvláštního a ani jako petrolhead tím nemusíte trpět. To samé by mohly dělat elektromobily, automobilky ale obvykle došly k závěru, že nějaký zvuk tato auta vydávat musí.
Obvykle se tak vydávají dvojicí velmi trapných cest. Buď z reproduktorů (např. Hyundai) pouští zvuk spalovacího motoru, který vůz reálně nemá, to nám přijde mimořádně nešťastné. Anebo si nějaký zvuk kompletně vymyslí a pustí ho z reproduktorů pro zpestření. Také to považujeme za hloupé, většina automobilek ale tímto směrem míří. A BMW zjevně nebude výjimkou.
Mnichov totiž letos vytáhne prvního člena své elektrické rodiny Neue Klasse, přičemž SUV iX3 bude v roce příštím následovat sedan i3. S tichem se automobilka nesmířila a ladit diferenciály, převodovku, zvuk odvalujících se pneumatik a další přirozené mechanické projevy vozu nechtěla. Tak autu pod taktovkou Sound Design Studia BMW připravilo umělé zvuky zvané HypersonX, které mají používat méně tónin než předchozí soundtracky, a přesto být spojené s větší barvitostí a hloubkou. Pro inspiraci se přitom tým obracel jak k přírodě, tak k vědě. A dokonce měl využít i sborový zpěv.
„Unikátní zvukové spektrum HypersonX hraje hlavní roli v tom, aby modely Neue Klasse měly svůj vlastní výrazný akustický charakter,“ popisuje onu paletu Renzo Vitale, kreativní šéf Sound Design Studia. A dodává, že skrze „důraz na preciznost, teplotu a světlo můžeme vytvořit přímé emocionální propojení mezi řidičem a jeho vozem“. Elektrická BMW totiž mají třeba ve sportovním režimu při akceleraci vytvářet třídimenzionální zvukový dojem, že vozidlo se pohybuje stále rychleji.
Výsledek můžete slyšet na videu níže a pochybujeme, že z něj budete ohromeni. My jsme si jej poslechli mnohokrát a máme pocit, že mnichovská automobilka přišla po letech bádání v podstatě s tímtéž, s čím většina konkurence. Tedy s plejádou umělých zvuků, které se ve filmech George Lucase objevily už před mnoha dekádami. Podle nás je to trapárna nejhrubšího zrna, mizerný a nic neřešící výsledek vzhledem k investovanému úsilí. Ale jako vždy posuďte sami.







Mnichovská automobilka kvůli zvukové paletě svých chystaných elektromobilů hledala inspiraci všude, mimo jiné využila i sborový zpěv svých zaměstnanců. Vytvořila ale něco naprosto tuctového a pořád stejně trapného. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před 8 hodinamiCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 10 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 11 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
dnesLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva