Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho
31.1.2024 | Petr Miler
Kolikrát jsme BMW marně říkali, že s ručním řazením nemá končit, neboť má na trhu dost oddaných a dobře situovaných příznivců, kteří si za něj rádi připlatí? Za uplynulou dekádu muselo jít snad o desítky příležitostí, až teď to automobilka pochopila. A zpětně manuál naděluje i okrajové Z4.
Není to nakonec žádná raketová věda. Proč jsou dnes auta jako BMW M3 E46 a E90, Ferrari F430 a F458, Porsche 911 991.1 a spousta dalších modelů starých dekádu a víc stále více ceněná, i když jim optikou jejich objektivních dynamických parametrů dávno ujel vlak a nejsou zase tak stará, aby šlo o historické skvosty? No protože podstatné skupině zákazníků nabízí něco, co už se nedá koupit. Ať už jde o atmosféricky plněné motory, ruční řazení, hydraulické posilovače, nízkou hmotnost nebo cokoli z toho dohromady, jde o něco, co v nových autech prostě nedostanete. Není to ale tak, že by se tyhle věci nedaly nabízet, spíše přestaly být předmětem pozornosti automobilek.
Důvody jsou různé. Někdy je vytlačily z trhu regulace, jindy se masový zájem přesunul k jiným řešením, a tak se výrobcům zdánlivě nevyplatilo tu či onu věc dál nabízet. Že o ní zájem dál je, dosvědčují i takřka okamžitě rostoucí hodnoty zmíněných i nezmíněných aut plných řešení, která byla z trhu více či méně vytlačena. Přesto automobilkám trvalo skoro dekádu, než pochopily. Držet se dnes budeme převodovek, v jejichž případě se kyvadlo dějin začalo stáčet k automatům právě už před deseti a více léty, samočinné převodovky ale v očích puristů jakýsi zážitek z ovládání manuálu nikdy nevyrovnaly.
Uvažování automobilek bylo jednoduché, přímočaré, ale v zásadě chybné. Dlouho považovaly manuály za „sociální”, rozumějte levnou věc, která je možná vývojově a výrobně lacinější, pokud ale oslovuje 10, možná 20 procent kupců, stejně se ji nakonec nevyplatí prodávat. A kdyby byla dražší, nechtěl by ji přece už nikdo. Však kdo by sáhl po „horším” manuálu za stejnou cenu? Natož pak, aby za něj platil víc? V očích účetních to byl nesmysl, a tak se ruční řazení ocitlo na pranýři dějin.
Zejména náš šéfredaktor, který se sám označuje za „manuálního fundamentalistu” a dekády se pohybuje v komunitě puristických příznivců sportovních aut, roky chodil po automobilkách, mj. po BMW a vysvětloval jim, že to takhle není. Že existuje dost lidí, kteří si nic jiného než ruční řazení nekoupí, že jsou dobře situovaní a že problémem není nejen stejná, ale dokonce ani vyšší cena. Však pokud si někdo kupuje „zbytečné” BMW M za 2 nebo 3 miliony, se kterým chce „srůst” i za pomoci přímého řazení, opravdu ho bude zajímat, jestli za něj zaplatí 50 tisíc navíc? BMW to dlouho odmítalo přijmout, až to u některých modelů (zejména M2) začalo s úspěchem pomalu zkoušet. Nakonec došlo až k tomu, že se mu vyplatí manuál vrátit dokonce léta prodávanému, okrajovému modelu. A dokonce si dovolí dát na něj velmi odvážnou cenovku.
Tak se zrodilo BMW Z4 M40i s paketem Handschalter (v USA) alias v edici Pure Impulse (v Evropě). Obě jména jsou legrační, podstata auta je ale z pohledu nás jako nadšenců velmi seriózní: Automobilka vzala už 6 let (!) vyráběný model generace G29 a přidala mu vedle ručního řazení ještě několik dalších modifikací směřujících k lepšímu jízdnímu zážitku. A stvořilo něco, co zas jednou vzbuzuje touhu. V dobách - slovy Jeremyho Clarksona - mrazáků na kolech je to osvěžující věc.
Základní fakta jsou tedy jasná, z detailů dodejme, že manuál je nově k dispozici pro vrcholnou verzi M40i v rámci celé sady vylepšení. V USA je vůz k dispozici s 3,0litrovým řadovým šestiválcem od výkonem 387 koní, s nímž z 0 na 97 km/h zrychlí za 4,2 sekundy a rozjede se až na elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. V Evropě bude mít stejný motor jen 340 koní, stovku tak auto zvládne za 4,6 sekundy a víc jak 250 km/h také nepojede, ani za příplatek.
Bez ohledu na „kontinent prodeje” a zvolenou převodovku má vůz lepší brzdy, zadní diferenciál s omezenou svorností a ostřeji naladěný podvozek, verze s manuální převodovkou pak dostala ještě jiné naladění podvozku díky upraveným pružinám a novému přednímu stabilizátoru. Výsledkem má být ostřejší odezva řízení. Kola jsou 19palcová vpředu a 20palcová vzadu a manuální verze se dále liší tmavými vnějšími kryty zpětných zrcátek a standardně červenými brzdovými třmeny. Jak už padlo, v USA si paket říká „Handschalter” (německy ruční řazení, víc v tom není), což je aspoň vtipné. V Evropě si značka bůhvíproč u německého označení zůstat netroufla a označení Pure Impulse Edition je spíš komicky nenápadité.
Legrace končí u ceny, neboť ta je opravdu tučná. Tu českou zatím neznáme, na okolních trzích se ale za „Handschalter” platí 5 040 Eur, tedy asi 125 tisíc Kč. To už je hodně, na stárnoucí Z4 rozhodně, přesto tušíme, že tato novinka o zájem nebude mít nouzi.















„Ja wohl, Handchlatung für fünftausend Euro,” chce se říci „řečí BMW”. Podle nás dobrý krok, cena je už ale na tento typ auta dost vysoká. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
před 5 hodinami
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nejnovější články
Nové Porsche Cayenne je tak otylé, že se stalo vůbec nejtěžším Porsche historie, překonává i firemní traktory
před 2 hodinami
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
před 4 hodinami
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
před 5 hodinami
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
před 6 hodinami
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
