Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové ukázali nové silniční auto jako ze stroje času, motor V12 spojuje s manuálním řazením
12.7.2023 | Petr Prokopec
Je dnes zázrak, když ruční řazení dostane nějaký hot hatch, natož pak jakýkoli vůz, který lze nazvat seriózním sporťákem. Už šestiválec spojený s manuálem je raritou, tady se bavíme o dvanáctiválci.
Pokud dnes zatoužíte po autě, který spojuje výkonný víceválcový motor s manuální převodovkou, nemáte již mnoho možností, kam zamířit. A pokud by mělo jít o sporťák s dvanáctiválcem, jste téměř na nule. Přesto se nyní jedna nová možnost objevila. Aston Martin totiž přišel s modelem Valour, který pod přední kapotou hostí 5,2litrový dvakrát přeplňovaný agregát. Ten produkuje 715 koní výkonu a 753 Nm točivého momentu, jejichž přenos na zadní nápravu dostala šestistupňový manuál. Britská automobilka tak jako kdyby pomalu zapomněla v jaké době to žije, což pochopitelně neberte jako stížnost.
Kritizovat se nicméně dá fotogalerie, díky které Valour působí, jako kdyby se skutečně zrodil v 80. letech minulého století a do současnosti přijel ve stroji času. Něco takového byl ale nejspíše záměr, neboť inspirací byl původní Vantage z roku 1977. Kromě toho se však automobilka nechala ovlivnit i závodním speciálem Muncher z Le Mans z roku 1980. Není tak vlastně překvapením, že dopředu se nastěhovala dvojice kulatých světlometů a přední kapotu zdobí jak boule ve tvaru koňské podkovy, tak vstupy vzduchu NACA. Na rozdíl od minulosti však Britové ve velké míře použili karbon.
S uhlíkovými vlákny se počítá rovněž u standardních karbon-keramických brzd, jejichž přední kotouče mají průměr 410 milimetrů a zadní 360 mm. Automobilka vůz zároveň osadila 21palcovými kovanými koly s pneumatikami Michelin Pilot Sport 5S. Dá se tedy předpokládat, že Valour bude podstatně lehčí než 1 795 kilogramů vážící Vantage V12, ze kterého nová limitovaná edice vychází. Byť limitované je vlastně i toto kupé, Britové totiž do světa pustí jen 333 kusů a 249 exemplářů spřízněného Roadsteru.
Oproti této dvojici je Valour ještě vzácnější, neboť vzniknout má jen 110 aut jako připomínka 110. výročí založení značky. Díky tomu má jít o jednu z největších sběratelských ikon. Pokud se ovšem musíte ptát na cenu, která nebyla zveřejněna, je více než jasné, že si tento model nemůžete dovolit. Ostatně jakákoli sháňka je nyní již zbytečná, celá edice má pochopitelně už dávno své majitele. Ti první se svých vozů dočkají již letos ve čtvrtém kvartálu, Vánoce tak budou slavit ve společnosti nového mazlíka.
Kromě ceny není známa ani jízdní dynamika, výchozí dvanáctiválcový Vantage, jenž má k dispozici „jen“ 700 koní, ovšem stovku zvládá za 3,5 sekundy a jeho maximálka činí 322 km/h. Daří se mu to ovšem i díky tomu, že disponuje pouze osmistupňovým automatem. S manuálem bude novinka nejspíše pomalejší, třebaže se zmíněný karbon měl zasadit o její podstatné zhubnutí. Použito jej ostatně bylo i v kabině, a to jak u přepracovaného středového tunelu, tak v případě dveřních panelů i sedadel.
Také uvnitř přitom vládne retro téma, hlavně díky čalounění sedadel, jenž užívá vlněného tweedu jako speciál DBR1, se kterým Carroll Shelby a Roy Salvadori v roce 1959 zvítězili v již zmíněném Le Mans. Automobilka nicméně nezapomněla ani na moderní prvky, vůz tak lze nastavit v jízdních režimech Sport, Sport+ a Track. A přestože při vývoji byla prioritou dynamika, pamatováno bylo také na komfort. Dle výrobce je totiž Valour „v prvé řadě a především silničním vozem“.
S ohledem na výjimečnost této edice je ovšem nepravděpodobné, že byste novinku vůbec kdy potkali na silnici. Pokud se tak ovšem stane, počítejte s tím, že maximálně tak nejprve zahlédnete ony kruhové světlomety ve zpětném zrcátku, než se před vámi zjeví typická Kammova záď. Následně pak už spíše jen uslyšíte zvuk dvanáctiválce, který zintenzivňuje trojice koncovek výfuku zasazená doprostřed difuzoru. I ten je nepřekvapivě z karbonu.




















Valour je novinkou britské značky, která spojuje dvanáctiválcový motor s šestistupňovým manuálem. Celkově vznikne jen 110 kusů, k mání však aktuálně není už ani jeden. Foto: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejnovější články
Vrcholná verze „Bugatti pro chudé” zašlapává do země prakticky jakoukoli konkurenci, jde o jedno z nejrychlejších aut světa
včeraKia se prý oficiálně vrací zpátky do Ruska. Už proběhla schůzka s dealery, venku jsou data, ceny i další detaily
včeraNové Audi RS6 dorazí ve hned dvou verzích, nadšence ani rozumné lidi ale nepotěší jediná
včeraViceprezident Kie nečekaně otevřeně popsal, jak se dnes dělá automobilový byznys v EU, uměle škrtí prodeje všeho
včeraLewis Hamilton se rozplývá nad novým vrcholným Ferrari, zákazníci to ale obvykle vidí docela jinak
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva