Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britský sen o rozmachu elektromobilů je v troskách, klíčový domácí výrobce zbankrotoval
18.1.2023 | Petr Prokopec
Tato továrna měla být pýchou britského průmyslu, stane se ale jen symbolem jednoho snu, který se už nedočká naplnění. Místo výroby stovek tisíc baterií ročně přišel krach a s ním propuštění naprosté většiny zaměstnanců.
Dnes uběhly na den přesně dva roky od chvíle, kdy jsme zmínili, že letos ve Velké Británii vybuchne časovaná bomba. Důvodem byl způsob, jakým Britská vláda uchopila příležitost zvanou Brexit. Mohla se vydat cestou větší volnosti, místo toho se ale po odchodu z Evropské unie rozhodla, že bude zelenější než Brusel. Proto také stanovila, že od roku 2023 vzroste podíl lokálních komponentů použitých při výrobě elektrických aut na 50 procent. Ten by pak nadále měl růst až do roku 2027, přičemž stěžejní se pro ostrovní království stala výroba baterií.
Následně kabinet někdejšího premiéra Borise Johnsona nejprve rozhodl o tom, že prodej nových spalovacích aut zakáže od roku 2035, než o pár měsíců později přišel dokonce s rokem 2030. Z Británie se tak měl stát elektrický ráj, a to přesto, že před dvěma lety v zemi existovala pouze jediná továrna na výrobu baterií. Ta patřila (a nadále patří) Nissanu, s roční kapacitou 2 GWh však zvládala vykrýt pouze potřeby japonské automobilky.
Aby tedy Britové mohli realizovat své smělé plány, byla nutná výstavba dalších továren, které by chrlily jeden akumulátor za druhým. Naděje byly spojeny hlavné se společností Britishvolt, jenž se měla stát ostrovní odpovědí na Teslu. Od svého vzniku v roce 2019 se přitom firmě povedlo získat investice ve výši takřka 2,5 miliard liber (cca 68,11 mld. Kč), z čehož 100 mil. GBP (2,72 mld. Kč) dodala vláda. Mimo to Britishvolt uzavřel smlouvy o dodávkách baterek s Astonem Martin či Lotusem.
Firma loni v srpnu začala s výstavbou továrny v Northumberlandu, přičemž zahájení výroby bylo plánováno na příští rok. V souvislosti s tím měl Britishvolt stvořit tři tisíce nových pracovních míst, zatímco dalších pět tisíc by bylo spojeno s dodavatelskými společnostmi. Tomu všemu je nicméně konec, neboť firma toto úterý firma vyhlásila bankrot a zamířila pod nucenou správu, na dlažbu tak zamířila většina z 232 zaměstnanců.
David Bailey, profesor ekonomie na Birminghamské obchodní škole, se nicméně tomuto neslavnému konci nediví. „S ničím než s potížemi se nedalo počítat. Neměli žádné zkušenosti s vývojem nových technologií. A nepovedlo se jim ani zajistit veškeré finance potřebné k výstavbě továrny, na tu potřebovali zhruba 3,8 miliardy liber (103,53 miliardy korun). A aby toho nebylo málo, neměli ani nasmlouvané žádné velké zakázky,“ říká dnes.
Sny Britů o rozmachu elektromobilů domácí výroby se tak rozplývají jako pára nad hrncem. Branže je nicméně v důsledku nuceného tlaku vsadit na jedinou kartu ve větším ohrožení, než tomu kdy bylo. Aby totiž výrobci mohli produkovat elektromobily, potřebují k tomu baterie. Navíc takové, které budou vznikat v Británii, jinak budou muset do ceny promítnout clo, což je připraví o řadu zákazníků.
Něco takového si nicméně mohou dovolit už jen prémiové značky jako Jaguar, Land Rover či již zmiňovaný Aston Martin. První dvě přitom s ničím jiným než s elektrickou budoucností nepočítají, zároveň se přitom po stránce cenové hodlají posunout na úroveň Bentley. To jim kolaps Britishvoltu skutečně umožní, mateřský koncern Tata Group totiž již naznačil, že továrnu na baterie raději vystaví v kontinentální Evropě.
Vyjma Nissanu tak v Británii počítá s továrnou na baterie pouze Číňany vlastněná společnost Envision AESC, ovšem její roční kapacita má činit 38 GWh. Prakticky všechny její baterie má ale znovu odebírat japonská automobilka, tohle vypadá jako slepá ulička.



Britishvolt měl naplánovanou opravdu zářnou budoucnost, nicméně nakonec firma ani nezvládla dokončit výstavbu své první továrny. Sen britské vlády o elektrické budoucnosti je rázem v troskách. Foto: Britishvolt, tiskové materiály
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 8 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 10 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 11 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus