Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti odhalilo novou „dojičku boháčů”, sériovou verzi auta, které mělo jet přes 500 km/h
14.8.2021 | Petr Miler
Dostalo 1 850 koní výkonu na 1 240 kg a bylo prý rychlejší než Formule 1, i z 0 na 500 km/h mělo zrychlit za 20 sekund. Jeho o něco umírněnější provedení nyní míří do sériové výroby.
Bugatti loni na podzim doslova šokovalo svět. Z ničeho vytáhlo stroj s příznačným jménem Bolide, který se vedle bez přehánění brutálního designu pyšnil naprosto extrémním technickými parametry. Automobilka vzala existující techniku modelu Chiron, výkon jeho motoru 8,0 W16 zvýšila 1 850 koní, točivý moment na 1 850 Nm a auto maximálně odlehčila. Výsledkem bylo 1 240 kg hmotnosti, což je o stovky kilogramů méně, než kolik váží naprostá většina současných běžných aut.
Pohon všech kol i automatická převodovka se dvěma spojkami zůstaly zachovány, takže dynamika odpovídala. Auto mělo coby nejextrémnější, nejvíce nekompromisní, nejrychlejší a nejlehčí stroj v moderní historii Bugatti pokořit rychlost 500 km/h a jeho zrychlení bere dech. Bolide má zvládnout 0-100 km/h za 2,17 sekundy, 0-200 km/h za 4,36 sekundy, 0-300 km/h za 7,37 sekundy, 0-400 km/h za 12,08 sekundy a 0-500 km/za 20,16 sekundy. Nic podobně rychlého svět nepoznal, ani Formule 1 neměla stačit - nikoli pouze v přímce, ale ani na okruhu, mimo jiné díky přítlaku odpovídajícímu zátěži až 1 800 kg na zádi a 800 kg na přídi.
Tohle auto mohlo vypadat jen jako počítačové cvičení, jenže ono skutečné vzniklo a letos jsme jej viděli i v akci. Mluvilo se o tom, že přesně tento vůz už si koupil jeden z nejváženějších klientů značky a je to nakonec možné. Nicméně nebude sám, tedy alespoň částečně - Bugatti právě oznámilo, že Bolidů vyrobí hned 40, protože šéf značky Stephan Winkelmann ví nejlépe, jak „podojit” bohaté klienty značky v maximální možné míře a o Bolide byl podle něj prostě zájem, který nebylo možné ignorovat.
Odhalená sériová verze vypadá prakticky stejně jako loňský unikát, technicky ale totožná není. Na 1 850 koní výkonu, který motor dával jen se závodním, 110oktanovým palivem, je třeba zapomenout, sériový Bolide dostane znovu „jen” variantu, která s 98oktanovým palivem dává maximálně 1 600 koní a 1 600 Nm. Motor byl nicméně upraven tak, aby byl točivější a s modifikovaným sacím a výfukovým traktem reagoval rychleji a spontánněji na pokyny vydávané plynovým pedálem.
Auto také bude odpovídat veškerým bezpečnostním standardům FIA včetně řádného vyrámování, systému HANS, hasicího systému atp. Tento krok ale přispěl k tomu, že sériový Bolide bude těžší - tyto a další úpravy zvýšily hmotnost o 210 kg na výsledných 1 450 kg. Přesto jde o úctyhodný výsledek - 0,9 kilogramu na koně je pořád absurdní poměr, je to jako kdyby vaše Octavia 1,5 TSI vážila 135 kg. Ve skutečnosti ale bude vážit více než 1 350 kg...
Dynamické parametry upraveného provedení zatím neznáme, je ale nanejvýš pravděpodobné, že překonají i nejnovější elektrická monstra. Je tu ovšem jedno „ale” - ani sériový Bolide nebude mít silniční homologaci, půjde s ním jezdit jen na okruhu. Cenu to všem dolů příliš neposune, automobilka má s dodávkami začít do tří let při ceně od 4 milionů euro, tedy asi 102 milionů Kč. Ještě tedy je čas šetřit...
Bugatti ukázalo Bolide v sériové verzi a vizuálně je pořád stejně ohromující. Technické parametry jsou oproti konceptu horší, stále ale fascinují. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- IDM letos bez Michala Práška včera 17:23
- Sedmitýdenní přestávka je přerušena testy včera 10:00
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM 1.5.2024
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů 1.5.2024
- König testoval 3 dny v Mostě 1.5.2024
Nejnovější články
- Fisker klesá stále hlouběji, poškozená auta prý opravuje díly z vraků a vyřazených vývojových prototypů
před 49 minutami - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
před 2 hodinami - Stellantis si už naplno otevřel zadní vrátka, ke spalovacím autům se může vrátit kdykoli
před 3 hodinami - Další automobilka zrušila plán prodávat od roku 2030 jen elektromobily, bylo to prý jen „prohlášení o misi”
před 4 hodinami - Facelift vrcholného Mercedesu postřehnou jen pozorní, ta největší novinka pro náročné majitele ale prosvítá až ven
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda
- Volkswagen obecne 05.02. 20:02 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.30. 14:54 - jarka