Carlos Ghosn po roce konečně řekl, kdo stojí za jeho zatčením a co strůjcům přineslo

Déle jako rok nesměl mluvit a říci svůj pohled na pochybení, kterých se měl v roli šéfa Nissanu a Renaultu dopustit. Všechna obvinění odmítá, má důkazy a jmenuje ty, kteří za vším stojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Carlos Ghosn po roce konečně řekl, kdo stojí za jeho zatčením a co strůjcům přineslo

8.1.2020 | Petr Prokopec

Carlos Ghosn po roce konečně řekl, kdo stojí za jeho zatčením a co strůjcům přineslo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Déle jako rok nesměl mluvit a říci svůj pohled na pochybení, kterých se měl v roli šéfa Nissanu a Renaultu dopustit. Všechna obvinění odmítá, má důkazy a jmenuje ty, kteří za vším stojí.

Oči velké části světa se dnes upínaly k libanonskému Bejrútu. Právě v této metropoli došlo na vůbec první tiskovou konferenci Carlose Ghosna po jeho překvapivém zatčení v listopadu 2018 na letišti v Tokiu. Někdejší šéf aliance Renault-Nissan tak odborné i laické veřejnosti mohl konečně poskytnout svůj úhel pohledu na veškerá obvinění, jenž jsou dle něj zcela nesmyslná. To se Ghosn pokusil dokázat, i proto tisková konference chvílemi připomínala slyšení v soudní síti. Pokud by přitom byla přítomna porota, vůbec bychom se nedivili, kdyby jej nakonec osvobodila.

Ghosn již na úvod uvedl, že nehodlá prozrazovat podrobnosti svého útěku z Japonska. Místo toho popsal, co za jeho uvězněním stálo, jak došlo k zatčení a jak se vlastně celá záležitost obrátila proti jejím strůjcům. Těmi jsou míněny zejména manažeři Nissanu v čele s nyní již bývalým šéfem značky Hiroto Saikawou. Kromě toho ovšem Ghosn poukázal na zapojení politiků z obou zemí, ať již přímo či nepřímo. I proto ostatně od začátku mluví o komplotu a politické záležitosti a v souvislosti se svou osobou o naprosté nevině.

Začněme ale pěkně od začátku. Ghosn v roce 2016 odstoupil z čela Nissanu, aby se mohl lépe věnovat zmrtvýchvstání Mitsubishi, které se v tu dobu stalo součástí aliance. Jeho nástupcem byl jmenován Saikawa, jehož Ghosn doporučil a dle svých slov mu přenechal hotovost ve výši desítek miliard dolarů ve zdravé a ziskové společnosti, která měla jasnou strategii a technologický náskok. Nicméně již o pár měsíců později Nissan začal mířit špatným směrem.

Ghosn přitom naznačuje, že se tím začala prokazovat Saikawova neschopnost, s tím však nelze až tak úplně souhlasit, neboť nový CEO byl ve své funkci jen krátce. Problémy tedy musel mít kořeny již v dobách Ghosnova vedení, Saikawa s nimi každopádně neuměl poradit. Pokles výkonnosti značky pokračoval i v roce 2018 a byl spojený také s loňskem, za což již někdejšího šéfa vinit můžeme jen stěží - ostatně, byl tou dobou různými způsoby zadržován.

Souběžně se zhoršující se bilancí došlo ke změnám na francouzské straně, kdy tamní vláda vyrukovala se sporným zákonem o zdvojnásobení volebních práv dlouhodobých akcionářů. Vůči tomu se Ghosn postavil, ovšem nakonec byl vládou jakožto majoritním akcionářem přehlasován. Renault tak náhle začal mít na Nissan mnohem větší vliv než Nissan na Renault, což se protistraně logicky nelíbilo. Proto mělo dojít k rozhodnutí, že větší autonomie lze dosáhnout pouze zbavením se Ghosna, který požíval uvnitř japonské firmy stále velkého respektu - za tímto rozhodnutím stáli manažeři firmy v čele se Saikawou, které Ghosn přímo jmenoval, a členové japonské vlády, které zatím jmenovat odmítl.

V listopadu 2018 tedy šéf francouzsko-japonské aliance přistál v Tokiu, načež vystoupil z letadla, usedl do limuzíny a zamířil k pasové kontrole. U té zjistil, že jsou problémy s vízem, pročež zamířil do budovy celní správy. Zde se dozvěděl, že má na krku obvinění ze zločinu ekonomického charakteru, jakkoliv detaily zůstaly v danou chvíli tajemstvím. Zcela strnulý tak pouhých pět hodin po dosednutí tryskáče v Zemi vycházejícího slunce již stál v malé cele tokijského detenčního centra.

Následně se Ghosn dozvěděl, že zatčen byl proto, že neinformoval úřady o výši své kompenzace, která měla být přemrštěná. Jak ovšem říká, žádná suma nebyla radou ředitelů stanovena, schválena ani vyplacena. Tedy jinými slovy, Ghosn byl zatčen na základě možného spáchání budoucího zločinu. To by dle jeho názoru nevedlo v žádné jiné zemi ani k obvinění, natož pak k zatčení, a to i za předpokladu, že by se skutek skutečně odehrál.

Následně japonští vyšetřovatelé rozehráli divadlo hlavně pro média a veřejnost, jimž byly předkládány záměrně zkreslené či rovnou falešné informace, zatímco řada důkazů svědčících o jeho nevině byla zatajena. To Ghosn potvrzuje interními dokumenty, které jsou ve sporných záležitostech podepsány nejen jím, ale i dalšími manažery Nissanu včetně zmíněného Saikawy. Proti nim ale nebylo vedeno nic, Saikawovi stačilo říci, že nevěděl, co podepisuje - Ghosn byl za to samé zadržován.

Podle Ghosna to poukazuje na propojení mezi vládou, vyšetřovateli a manažery Nissanu a předkládá důkazy o řadě nezákonných postupů japonských prokurátorů. Pro samotný Nissan jsou pak podle něj nesmyslné i snahy očernit jej ze zpronevěry - znovu podle předložených dokumentů automobilka utratit 200 milionů dolarů (cca 4,54 miliardy korun) za vyšetřování údajné Ghosnovy zpronevěry, která se týkala necelých 20 milionů dolarů (454 milionů korun). Kromě toho se hodnota firmy na burze kvůli honu na něj za rok propadla o 10 mld. USD (227 mld. Kč).

Dolů ovšem nezamířil pouze Nissan, nýbrž i Renault, který za oněch více než 400 dní přišel o 5 miliard dolarů (113,56 mld. Kč) na hodnotě. Jakožto akcionář se tedy Ghosn ptá, kdo vlastně nyní chrání jeho práva, neboť jeho nástupci jej připravují o majetek. Přitom veřejnosti předhazují informace o soukromé oslavě ve Versailles, která však dle Ghosna byla firemní akcí. Pořádána však měla být pro zahraniční partnery značek, nikoliv pro zástupce Renaultu a Nissanu, proto tam z managementu obou firem bylo jen pár osob. A celkem jasnými faktickými důkazy se pere i s informacemi o svých dalších údajných pochybeních.

Je samozřejmě jen na vás, zda věříte veškerým obviněním a nebo Ghosnovi. Každopádně, obě značky jsou na tom nyní daleko hůře než v době vlády tzv. „chladného chamtivého diktátora“. Takovou osobou se přitom Ghosn nikdy být necítil. A pokud by jí byl, skočil by v roce 2009 po nabídce General Motors, která mu slibovala dvojnásobný plat. Místo toho se ale rozhodl setrvat u Renaultu a Nissanu, k nimž přilnul - to nyní považuje za chybu.

Za chybu taktéž považuje, že v roce 2018 netrval na svém odchodu, když mu končil kontrakt a neplánoval jej obnovit. Místo toho se nechal přemluvit k další spolupráci. I to jen dokazuje, kterak byl až do jisté doby pro alianci klíčovou osobou, bez které si nikdo nedokázal představit udržitelnou budoucnost. To se změnilo ve chvíli, kdy Japonci začali cítit, že navýšena nebude jejich autonomie, ale naopak že by mohli ještě více poskakovat dle francouzských příkazů.

Odstartoval tak hon na někdejšího japonského národního hrdinu, který strávil několik měsíců v malé cele bez okna. Sprchovat se přitom mohl pouze dvakrát týdně, jednou denně měl nárok na půlhodinovou procházku. Nikoliv však o víkendech, kdy byl nedostatek stráží. Ještě horší to bylo o svátcích a prázdninách, během oslav předloňského Silvestra tak měl Ghosn zůstat po šest dní bez kontaktu s kýmkoli s výjimkou přídělů jídla.

Dané podmínky ještě zhoršoval výslech vyšetřovatelů, jenž byl realitou každý den, a to až po osm hodin, bez ohledu na to, zda byl den či noc. Mimo to byly Ghosnovy zakázány i předepsané léky, služeb tlumočníka pak mohl využít jen jednou v týdnu. Pokud měl to štěstí a vyšla na něj řada. Sám tedy mluví o snaze zlomit jeho odhodlání, což prý naznačili i vyšetřovatelé, kteří uvedli, že pokud se nepřizná, půjdou i po jeho rodině. Jejich rozličná prohlášení typu: „Přiznej se a všechno skončí,” prý má natočená.

Že japonská justice funguje dost svérázným způsobem, svědčí i to, že včera vydala zatykač na Ghosnovu ženu, a to kvůli nesrovnalostem ve výpovědi, jíž učinila před devíti měsíci. To je dle ex-šéfa Renaultu „velká náhoda”, ostatně stejná, na jakou došlo již loni. Tehdy měl být totiž Ghosn poprvé propuštěn na kauci, načež již měl naplánovanou tiskovou konferenci. Té se však vyšetřovatelé i Nissan zalekli, proto bylo proti Ghosnovi vzneseno nové obvinění. A později prý jasně říkali: „Nikdo vám nezakazuje mluvit s tiskem, můžeme pak ale vznést nová obvinění.”

Celý proces měl být v podstatě nekonečný, šlo celkem o čtyři různá obvinění, z nichž každé mělo být řešeno v rámci separátních soudů s možností dvou odvolání. Dle Ghosna mělo na první soud dojít až dubnu 2021 a všechny proběhnout podle právníků proběhnout možná do pěti let. Po tu dobu mu přitom měl být odepírán kontakt s jeho ženou, dle vyšetřovatelů kvůli možnému ovlivňování svědků a ničení důkazů. Jiní lidé však s Ghosnem hovořit mohli a sám Carlos G. říká, že kdyby chtěl mohl ovlivnit cokoli, však nakonec dokázal i utéci. Také to ukazuje, že omezením kontaktu s milovnou osobou být ex-šéf Nissanu spíše vydírán a nucen k přiznání než cokoli jiného.

Můžeme pak už jen dodat, že o možném sloučení aliance Renault-Nissan a italsko-amerického koncernu FCA začal jednat ještě v době, kdy byl Ghosn v sedle. Spolu s Johnem Elkannem chystal vytvoření největšího automobilového gigantu současnosti, stačila prý jedna schůzka plánovaná na leden. Tyto plány ale nakonec vzaly za své, i když se FCA pokoušel o spojení i po Ghosnově pádu - místo toho se Fiat a Chrysler spojily s Peugeotem a Citroënem.

„Jak se něco takového dá projet... to je neskutečné,“ zalamentoval nad zmařenou fúzí Ghosn a jen tak znovu naznačil, že zbavením se jeho osoby Renault i Nissan pouze trpí. Minimálně s tím lze jen souhlasit - obě firmy jsou jedinými, kterým loni klesla hodnota na burze a v době všeobecného růstu strádaly.


Carlos Ghosn po roce konečně řekl, kdo stojí za jeho zatčením a co strůjcům přineslo - 1 - Carlos Ghosn 2020 prvni tiskova konference 01Carlos Ghosn po roce konečně řekl, kdo stojí za jeho zatčením a co strůjcům přineslo - 2 - Carlos Ghosn 2020 prvni tiskova konference 02
Carlos Ghosn vystoupil na své první tiskové konferenci po odvážném útěku z Japonska a médiím poskytl i první důkazy svědčící o jeho nevině a naznačující komplot vůči jeho osobě. Na vyjádření japonské strany čekáme

Zdroj: France24

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.