Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu

Podobné projekty jen ukazují, jak moc někteří lakují, když nám předkládají elektrický pohon jako cosi evolučně lepšího. Elroq se spalovacím motorem by byl lepší ve všem klíčovém - mohl být i slabší, přesto by byl rychlejší, protože je o hodně lehčí. Byl by také použitelnější a ke všemu levnější. Tento zatím existuje pouze digitálně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu

9.6.2025 | Petr Miler

Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu

/

Foto: Škoda Auto

Podobné projekty jen ukazují, jak moc někteří lakují, když nám předkládají elektrický pohon jako cosi evolučně lepšího. Elroq se spalovacím motorem by byl lepší ve všem klíčovém - mohl být i slabší, přesto by byl rychlejší, protože je o hodně lehčí. Byl by také použitelnější a ke všemu levnější. Tento zatím existuje pouze digitálně.

Když Škoda letos v dubnu - škoda, že to neudělala prvního - vytáhla nový Elroq RS a někteří křičeli cosi o nejrychlejší škodovce historie. My jsme konstatovali, že to je sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum. A ani s odstupem času na tom nemáme důvod cokoli měnit.

Však k čemu tohle auto je? Poník pro jeden trik, který zase tak neohromí (stovka za 5,4 sekundy), rychle skončí (maximální rychlost pouhých 180 km/h) a dlouhodobější ostré nasazení nezvládne - použitelných 79 kWh energie v akumulátoru znamená něco jako 20litrovou nádrž nafty v dieselu, kam s tím s 340 koňmi na 2,3 tuny dojedete? Tohle za 1 269 000 Kč v základu, i když nejspíš pořád se ztrátou pro výrobce? Marně přemýšlíme, co na takovém autě obdivovat, pomineme-li tedy schopnost něco rozjezdit vlastní vahou.

Jsme přesvědčeni, že tohle není přirozeně žádoucí vůz. Škoda se dnes bude chlubit množstvím objednávek z míst, jako je můj druhý domov (Nizozemsko), kde je dílem mohutné manipulace s trhem Elroq k mání o desetitisíce levněji než Octavie a asi o 100 tisíc levněji než Karoq. Na to ale nelze spoléhat věčně a realita je jen jedna, která ostatně firmu pomalu dohání hned - auto je v podstatě oholený Enyaq, takže mu krade zákazníky (informace od dealerů), stěží zcela uteče prokletí elektrických aut, které nejlíp identifikovalo Porsche, a pokud to všechno bude chtít popřít, půjde to jen za cenu prodeje ještě víc pod cenou, což zasáhne hospodaření firmy i chuť zákazníků si to s takovým autem zopakovat (kvůli ztrátě hodnoty). Přitom stačilo málo a na světě mohl být o poznání zajímavější vůz.

Cestu automobilce ukazuje český designér Rostislav Prokop, který právě Elroq předělal na spalovací pohon. Je to grafik, takže čest máme zatím jen s virtuální realitou, vozu ale dopřál motor 2,5 TFSI od Audi, tedy vyhlášenou 400koňovou (nebo snadno podstatně silnější) pětiválcovou bestii. Užili jsme si s ní své a můžeme vám říci, že to je jeden z nejzajímavějších motorů, které kdy vznikly, výkonem, projevem a nakonec i efektivitou. Jen ten sám by škodovce vehnal do náruče mraky toužících zákazníků podobně jako Cupře a jejímu Formentoru VZ5 se stejným motorem.

Tohle španělské auto je oproti elektrickému Elroqu RS nesrovnatelně rychlejší (stovka za 4,2 sekundy, maximálka 250 km/h jen kvůli omezovači - to je +70 km/h!), neboť váží o víc jak 600 kg míň (1 685 kg). Při ostře jízdě navíc dojede nesrovnatelně dál (nádrž na 55 litrů) a hlavně to může dokola opakovat (prakticky okamžité doplnění energie). A fór je, že takové auto by dokonce mohlo být i levnější - Formentor je kvůli uměle budované exkluzivitě i prémiových ambicích Cupry dražší, ale kolik může stát motor 2,5 TFSI s nádrží vedle baterie Elroqu a jeho elektromotorů? Však jen nová baterka pro Elroq je skoro za milion, ceny elektrických škodovek jsou virtuální realita.

Nevíme, co lépe ilustruje, jak dokonalý antipokrok v tom klíčovém elektrická auta představují. Kdyby Škoda chtěla, umí nabídnout zajímavější vůz. Ale ona nechce. Chce nám vnucovat své vlastní vize toho, co bychom měli chtít, a agresivně vystupovat proti všem, kteří otevřeně hovoří o negativních následcích téhož. Proč vlastně? Nevíme, je to sebemrskačské a sebedestruktivní. Ale takových věcí by se v dnešní Evropě našlo víc...


Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu - 1 - Skoda Elroq 25 TFSI 2025 vize 01Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu - 2 - Skoda Elroq 25 TFSI 2025 vize 02Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu - 3 - Skoda Elroq 25 TFSI 2025 vize 03
Škoda Elroq vypadá dobře. Se spalovacím motorem by i dobře fungovala... Podívejte se na její vizi níže. Foto: Škoda Auto

Zdroje: Rostislav Prokop@Instagram, Škoda Auto, Autoforum.cz

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše