Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ceny ojetin se na předpandemickou úroveň už nikdy nevrátí, říkají experti a přidávají důvody
11.12.2021 | Petr Prokopec
Ceny ojetých aut se blíží stratosféře a někteří odkládají nákup doufajíc, že se situace uklidní. Uklidní možná, ceny ale dolů nepůjdou, varují experti s amerického Cox Automotive. V Evropě je navíc situace ještě tíživější.
Ojetiny v současné době stojí tolik jako nikdy v historii. Stojí za tím hned několik faktorů, které se navzájem nevyloučily, nýbrž naopak umocnily. Loni na jaře totiž v důsledku koronaviru došlo na uzavření továren a tedy pozastavení výroby nových aut. Následně přišla ekonomická nejistota, v důsledku čehož část firem odložila nákup nových aut na pozdější dobu. Opomenout pak nesmíme ani nedostatek čipů, který se na omezené výrobě nových vozů podílí dodnes. To všechno způsobilo současně vyšší ceny nových vozů, vyšší poptávku po ojetinách i klesající nabídku použitých aut. To všechno dohromady způsobuje přetlak poptávky nad nabídkou a to nízkým cenám skutečně nepřeje.
Jak nyní konstatuje zpráva analytické společnosti Cox Automotive, lépe už nebude. Philip Nothard z Coxu uvedl, že na trhu s ojetými vozy chybí přibližně 1,4 milionu aut, a to je řeč pouze o Americe. Evropa a potažmo Česko na tom ovšem rozhodně nejsou jinak, koneckonců nabídka u nás je aktuálně o zhruba pětinu nižší, než byla před dvěma lety. I proto není neobvyklé, že třeba šestiletou Škodu Octavia momentálně koupíte dráže než loni pětiletou, a to i přes daleko vyšší nájezd a opotřebení.
Vraťme se ale do Států, kde průměrné ceny rostou již osm měsíců v řadě. Tzv. Manheim Index mapující situaci na trhu ojetin se tak vyšplhal na 232,5 bodů, což je nový rekord. Ve srovnání s loňskem pak jde o 43,5procentní nárůst. V mezičase sice docházelo k občasným poklesům, ty však byly ojedinělé. Celková trajektorie je neměnná, jak dokládá srovnání října a listopadu. Jen v během těchto měsíců ceny poskočily o 3,9 procenta výš, a není tedy divu, že i dle předsedy amerického centrální banky už v případě vysoké inflace nelze hovořit o „dočasném“ stavu.
Philip Nothard pak dodává, že situace by se mohla stabilizovat v polovině příštího roku. Nicméně do té doby ceny porostou a s ohledem na tlak na elektrickou mobilitu i nižší emise obecně na straně nových vozů, což jejich ceny tlačí vzhůru (ještě více v Evropě než v USA), nelze ani později čekat více než zmírnění trendu. Pokud totiž zcela nová Octavia s litrovým motorem o výkonu 110 koní dnes startuje na 519 900 Kč, pak je jisté, že za podobné peníze ani náhodou neseženete třeba dva roky starý Volkswagen Golf GTI či R. Ještě před příchodem pandemie ovšem něco takového možné bylo, tehdy však nabídka převyšovala poptávku a ceny nových aut byly docela jinde.
Pokud jste tedy dosud byli zvyklí nakupovat ojetiny za babku, ve finále se od této tradice nemusíte příliš vzdalovat. Je ale třeba počítat, že za dané peníze dostanete daleko horší vůz. Čím novější, výkonnější a luxusnější vůz se vám ovšem dostane do hledáčku, tím hlouběji budete muset sáhnout do kapsy. Přičemž u zánovních aut vlastně nejsou překvapením ani vyšší ceny než při jejich pořízení. Vykoupena je tím čekačka v důsledku nedostatku čipů, kdy i na onu Octavii dnes můžete čekat snadno až do druhé poloviny příštího roku.

Ceny ojetin v posledních měsících razantně rostou a lépe nebude. Na trhu zkrátka chybí auta a převis poptávky na nabídkou nemá důvod v dohledné době kamkoli zmizet. Auta tak budou jen dražší. Grafika: Cox Automotive Newsroom
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Západní automobilka si koupila čínské Porsche za cenu Octavie a rozebrala ho na díly, aby zjistila, čemu se nemůže vyrovnat
před 2 hodinami
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
