Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Češi letos kvůli dopadům pandemie kupují v bazarech úplně jiná auta, než se čekalo
5.5.2021 | Petr Prokopec
Globální pandemie český trh s ojetinami přímo pochopitelně nezasahuje, nepřímých vlivů je ale hromada. A zatímco loni byly spíše očekávané, letošní vývoj si zaslouží osvětlení, třebaže logiku též má.
Po několik let český vozový park pozvolna stárnul, až se loni dostal na průměrných 15,27 roku. Ve srovnání s průměrem Evropské unie je to o čtyři roky více, což pro nás není zrovna dobrá vizitka. Všeobecně se navíc předpokládalo, že koronavirus vše ještě umocní, neboť showroomy byly po řadu týdnů uzavřené a klesla kupní síla zákazníků. Mnoho z nich proto raději zamířilo do autobazarů, než aby sáhli po zcela nových vozech.
Společnost Cebia ve svém momentálním reportu výše zmíněné jen potvrzuje. Zejména v posledním čtvrtletí se totiž vliv koronaviru a restrikcí projevil naplno. Lidé tak začali namísto nových aut uvažovat o starších, případě pořizovali sedmi- nebo desetileté ojetiny místo původně zvolených pětiletých. Či se nakonec ani ke koupi neodhodlali vůbec a raději zůstali u stávajícího dopravního prostředku.
Česko tak loni pokračovalo v nastoleném trendu, neboť průměrné stáří prodávaných aut činilo 9,5 roku. Jak se ovšem zdá, kupci levnějších aut se tím vyčerpali, nebo ony bazary kvůli poslednímu výše zmíněnému faktoru v podstatě vybrali. Během letošního prvního kvartálu proto došlo na nečekaný vývoj, neboť průměrné stáří aut kleslo na 8,9 roku, čemuž odpovídá i nabídka.
Pokud tedy momentálně o koupi ojetiny uvažujete, máte na výběr z mladších vozů. Je nicméně třeba počítat s tím, že každá mince má dvě strany. Zatímco průměrný věk šel dolů, ceny meziročně vzrostly o 2 procenta na průměrných 234 tisíc korun. Průměrný nájezd 155 tisíc kilometrů pak odpovídá dlouhodobým statistikám, nicméně oproti závěru loňského roku je o 7 000 km nižší. To jen koresponduje s nově nastoleným trendem.
Je samozřejmě otázkou, zda bude pokračovat, přičemž na mysli máme ono mládnutí. Se zdražováním nicméně lze počítat stoprocentně, a to právě kvůli slábnutí nabídky v bazarech. Kromě toho dochází i na redukci dovozu ze zahraničí - byť třeba právě auta starší 15 let se letos dováží ve větším množství než loni, jejich podíl totiž vzrostl z 19,84 procent na 22,03 procenta.
Jinak je vše při starém a prodejci mimo jiné dále s oblibou zatajují historii nabízených vozů. Loni například hned 99,45 procent ojetin za sebou nemělo mít žádnou havárii, což je stejně věrohodné tvrzení, jakože český premiér slovenského původu není ve střetu zájmů. Kromě toho bylo 21 procent aut prodáno bez platné STK, za tím však často stály dopady pandemie.
Můžeme pak už jen dodat, že stejně jako v předchozích letech vládne trhu s ojetinami Škoda Octavia, za kterou se umístila Fabia. Na třetí příčce nicméně došlo na střídání stráží, neboť dosud bronzový Volkswagen Passat odsunul na čtvrté místo Superb. Z hlediska paliva pak vládly hlavně diesely (54 %), zatímco u barev dominovala šedá (21 %).















Českému trhu s ojetinami vévodí Škoda Octavia, zájem o ni meziročně dokonce vzrostl. Lidé přitom upřednostňují hlavně dieselové verze. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Cebia
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 3 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 6 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 7 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 9 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva