Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Češi letos kvůli dopadům pandemie kupují v bazarech úplně jiná auta, než se čekalo
5.5.2021 | Petr Prokopec
Globální pandemie český trh s ojetinami přímo pochopitelně nezasahuje, nepřímých vlivů je ale hromada. A zatímco loni byly spíše očekávané, letošní vývoj si zaslouží osvětlení, třebaže logiku též má.
Po několik let český vozový park pozvolna stárnul, až se loni dostal na průměrných 15,27 roku. Ve srovnání s průměrem Evropské unie je to o čtyři roky více, což pro nás není zrovna dobrá vizitka. Všeobecně se navíc předpokládalo, že koronavirus vše ještě umocní, neboť showroomy byly po řadu týdnů uzavřené a klesla kupní síla zákazníků. Mnoho z nich proto raději zamířilo do autobazarů, než aby sáhli po zcela nových vozech.
Společnost Cebia ve svém momentálním reportu výše zmíněné jen potvrzuje. Zejména v posledním čtvrtletí se totiž vliv koronaviru a restrikcí projevil naplno. Lidé tak začali namísto nových aut uvažovat o starších, případě pořizovali sedmi- nebo desetileté ojetiny místo původně zvolených pětiletých. Či se nakonec ani ke koupi neodhodlali vůbec a raději zůstali u stávajícího dopravního prostředku.
Česko tak loni pokračovalo v nastoleném trendu, neboť průměrné stáří prodávaných aut činilo 9,5 roku. Jak se ovšem zdá, kupci levnějších aut se tím vyčerpali, nebo ony bazary kvůli poslednímu výše zmíněnému faktoru v podstatě vybrali. Během letošního prvního kvartálu proto došlo na nečekaný vývoj, neboť průměrné stáří aut kleslo na 8,9 roku, čemuž odpovídá i nabídka.
Pokud tedy momentálně o koupi ojetiny uvažujete, máte na výběr z mladších vozů. Je nicméně třeba počítat s tím, že každá mince má dvě strany. Zatímco průměrný věk šel dolů, ceny meziročně vzrostly o 2 procenta na průměrných 234 tisíc korun. Průměrný nájezd 155 tisíc kilometrů pak odpovídá dlouhodobým statistikám, nicméně oproti závěru loňského roku je o 7 000 km nižší. To jen koresponduje s nově nastoleným trendem.
Je samozřejmě otázkou, zda bude pokračovat, přičemž na mysli máme ono mládnutí. Se zdražováním nicméně lze počítat stoprocentně, a to právě kvůli slábnutí nabídky v bazarech. Kromě toho dochází i na redukci dovozu ze zahraničí - byť třeba právě auta starší 15 let se letos dováží ve větším množství než loni, jejich podíl totiž vzrostl z 19,84 procent na 22,03 procenta.
Jinak je vše při starém a prodejci mimo jiné dále s oblibou zatajují historii nabízených vozů. Loni například hned 99,45 procent ojetin za sebou nemělo mít žádnou havárii, což je stejně věrohodné tvrzení, jakože český premiér slovenského původu není ve střetu zájmů. Kromě toho bylo 21 procent aut prodáno bez platné STK, za tím však často stály dopady pandemie.
Můžeme pak už jen dodat, že stejně jako v předchozích letech vládne trhu s ojetinami Škoda Octavia, za kterou se umístila Fabia. Na třetí příčce nicméně došlo na střídání stráží, neboť dosud bronzový Volkswagen Passat odsunul na čtvrté místo Superb. Z hlediska paliva pak vládly hlavně diesely (54 %), zatímco u barev dominovala šedá (21 %).















Českému trhu s ojetinami vévodí Škoda Octavia, zájem o ni meziročně dokonce vzrostl. Lidé přitom upřednostňují hlavně dieselové verze. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Cebia
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 6 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
 Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před hodinou
 Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 2 hodinami
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 3 hodinami
 Norové nakoupili pro MHD stovky čínských autobusů, až po tajné prohlídce zjistili, že jsou v nich zadní vrátka dovolující vzdálené ovládání
před 5 hodinami
 Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    