Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané do roku 2030 ovládnou 33 procent světového trhu s auty, říkají analytici, 3 kontinenty si zcela podrobí
1.7.2024 | Petr Prokopec
Může se zdát, že současné kroky USA a EU jsou pro Číňany čárou přes rozpočet, svět je ale mnohem větší. V jeho zbytku tak mají podle nové analýzy hrát prim, některé zavedené automobilky to nemusí přežít.
Máme zde začátek nového měsíce i týdne, který se pro Evropu zdá být klíčovým. Brusel totiž rozhodl, že počínaje čtvrtkem 4. července začnou platit vyšší cla na dovoz čínských elektromobilů. Peking nicméně Evropskou unii varoval, že pokud tak skutečně učiní, dočká se tvrdé odplaty. Tou budou zasažené hlavně německé automobilky, jenž jsou přitom jedním z tamních ekonomických pilířů. A když si uvědomíme, že naši sousedé odvádí nejvíce do unijního rozpočtu, Brusel zas jednou působí, že se střelil do ruky, která ho krmí.
I kdyby ale EU svůj postoj nepřehodnotila, stejně jako nelze očekávat obrat ani u Spojených států, čínské automobilky to v jejich expanzi nezastaví. Naznačuje to analytická společnost AlixPartners citovaná CNBC, podle níž by mimočínské prodeje aut původem z Říše středu měly na konci této dekády vzrůst ze stávajících 3 milionů kusů na trojnásobek, tedy na 9 milionů. V roce 2030 by tak Čína měla ovládat 33 procent globálního trhu.
Čínští výrobci by přitom na přirozené či umělé bariéry, tedy na averzi, předsudky, nezájem či ona cla, měli narazit pouze v USA a Japonsku. V těchto zemích se jejich podíl má zvednout ze současného jednoho procenta či nuly na 3 a 1 procento. O trochu úspěšnější pak Říše středu bude podle analytiků v Evropě, kde má dojít ke zdvojnásobení prodejů, načež se tržní podíl posune ze 6 na 12 procent. Všude jinde ale bude Čína dominantní silou - USA, EU a Japonsko tak budou pouhé ostrůvky v moři.
Dle predikcí mají totiž čínské automobilky dosáhnout na domácím trhu na konci dekády 72procentního podílu. Na ruských registracích pak budou mít 69procentní podíl, na afrických 39procentní, na asijských 31procentní a na středo- a jihoamerických 28procentní. S výjimkou Ruska a Číny jsou přitom výrobci z Říše středu na těchto trzích aktuálně okrajovou alternativou. Pouhých šest let má ale stačit k tomu, aby se stali klíčovými hráči.
„Čínské značky kladou větší důraz na prvky, které si zákazník může skutečně vychutnat, ať již jde o design nebo technologie uvnitř kabiny. Zároveň jsou až brutálně zaměřeni na to, aby si udržely svou cenovou výhodu, a to přesto, že staví své fabriky i v zahraničí. A rovněž si vybudovaly náskok v technologiích, které jsou na vzestupu, výrobu baterií nevyjímaje,“ uvedl Andrew Bergbaum z AlixPartners. A dodal, že právě proto „Čína bude definovat světový trh.“
Vlastně tak dochází přesně na to, před čím jsme varovali. Hlavně evropské automobilky měly opravdu neskutečný náskok ve spalovacích motorech, jenže se ho vzdaly výměnou na vstup na pole, na kterém akorát tápou. Kvůli tomu jim ale nakonec ujel hned dvojí vlak, neboť nejenže Říši středu nedohnali v oblasti elektromobility, ale ta se v mezičase posunula do popředí i v případě spalovací techniky. Tu navíc dále vyvíjí, hlavně pro onu Afriku, Asii a Jižní Ameriku.
Ve všech těchto oblastech pak začnou úměrně tomu klesat prodeje zavedených výrobců, pročež se jejich existence skutečně stane závislá hlavně na výsledcích z oněch ostrůvků jako je EU. Čekat tak můžeme celou řadu existenčních problémů či akvizic, neboť zde opravdu nemáme tak velký kurník, aby v něm přežilo mnoho kohoutů. Že by se v něm lépe dýchalo, což byl jeden z důvodů oné politicky tlačené změny, na to můžeme rovnou zapomenout.



BYD je jednou ze značek, která v Evropě zatím spíše paběrkuje, ve světě ale již čínské elektromobily a plug-in hybridy válí. Do budoucna má být tento stav ještě výraznější. Foto: BYD
Zdroj: CNBC
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 11 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva