Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
4.5.2025 | Petr Prokopec
Můžeme se probírat tisícem detailů, které to způsobily, tím podstatným je ale nakonec jen jedno - evropské firmy jsou stále více nekonkurenceschopné. A to až do té míry, že jejich zahraniční soupeři mohou dokázat úspěšně dělat byznys tam, kde ony ne.
Patrně znáte vtípek o člověku, který skočí z mrakodrapu a v každém patře si říká: „Zatím dobrý!“ Přesně takového člověka už hezkých pár let připomíná Evropská unie. Na tu v 90. letech minulého století připadalo 15,2 procenta globálních emisí CO2, což Brusel následně vzal jako hozenou rukavici. Zavelel tedy k zezelenání kontinentu, což se mu do jisté míry i povedlo.
Předloni byl podíl Evropy na celosvětových emisích CO2 už pouze 6procentní, což pochopitelně nemá důvod jen tím, že země EU emitují míň, ale také tím, že některé jiné emitují víc (loni vyšplhaly celkové globální emise CO2 na 41,6 miliard tuny, zatímco předloni šlo o 40,6 miliardy tun). Tak či onak by takový stav měl být signálem, že na tomto poli nemá smysl provádět další drastická opatření, neboť budou jednak bolavá a jednak ani (beztak nereálné) stoprocentní snížení zbytku už nebude mít dramatický dopad, neboť roli tu hraje jen celosvětová bilance, která se stejně zhoršuje.
EU ale dělá pravý opak a dál utahuje šrouby, což bude mít nevyhnutelně negativní dopady na hospodářství výměnou za nic. Ostatní světové ekonomiky takto dogmaticky neuvažují, mohou tedy fungovat efektivněji a dál se rozpínat. Evropa oproti tomu chřadne a smrskává se sama do sebe.
Tento vývoj je patrný také v automobilové branži, hlavně pak u Volkswagenu, který byl svého času největším výrobcem světa. O tento titul však přišel ve prospěch Toyoty. A je otázkou, jak moc může počítat s druhou příčkou, neboť právě v Evropě se rozhodl jít na ruku zelené ideologii. Tím se však obrátil zády k zákazníkům, kteří jednoduše stále více míří ke konkurenci. V důsledku toho ale německá automobilka nevyužívá kapacitu továren ve své domovině.
Už loni tak VW musel přiznat, že aby se udržel nad hladinou, bude muset některé podniky zavřít. Jeden z těch, které skončí, se nachází v Drážďanech (na fotkách níže), druhý pak v Osnabrucku (hlavní fotka). Tyto továrny ale nakonec úplně přestat vyrábět nemusí, jen u toho již nebudou Němci. Místo toho je dost možná nahradí Číňané, konkrétně pak automobilka Chery. Ta loni prodala 2 603 916 nových vozů, načež se stala čtvrtým největším výrobcem Říše středu.
Čínská značka už potvrdila, že hodlá vyrábět svá auta v Německu, zatím však není jisté, zda skutečně podniky VW převezme. Charlie Zhang, který má na povel její mezinárodní aktivity, pro Auto News uvedl, že si výrobce „potřebuje prostudovat plán realizovatelnosti, protože v Německu je situace velmi komplikovaná“.
Pokud nicméně na dohodu dojde, pak v Drážďanech a Osnabrucku bude vyrábět vozy své nové levné značky Lepas. Pod jejím logem mají na starý kontinent dorazit modifikované modely rodiny Tiggo. A k mání budou i se spalovacími motory, jinak by nemohla být ani levná, ani žádoucí. Dá se ovšem předpokládat, že Brusel i k tomuto řekne: „Zatím dobrý!“ Však VW jede dál, jen je zas o trochu menší, na dlouhodobými dopady těchto kroků zjevně nikdo nepřemýšlí.



Prosklená továrna v Drážďanech byla svého času výkladní skříní Volkswagenu, nyní se může stát výkladní skříní čínské expanze. Co k tomu dodat? Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 8 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
před 4 hodinamiProdeje elektrických aut v USA po letech růstu razantně klesají, některé značky už je prodávají po kusech měsíčně
před 6 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 7 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 8 hodinamiUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 20:50 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 06.17. 20:07 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák