Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc

Můžeme se probírat tisícem detailů, které to způsobily, tím podstatným je ale nakonec jen jedno - evropské firmy jsou stále více nekonkurenceschopné. A to až do té míry, že jejich zahraniční soupeři mohou dokázat úspěšně dělat byznys tam, kde ony ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc

před 9 hodinami | Petr Prokopec

Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc

/

Foto: Volkswagen

Můžeme se probírat tisícem detailů, které to způsobily, tím podstatným je ale nakonec jen jedno - evropské firmy jsou stále více nekonkurenceschopné. A to až do té míry, že jejich zahraniční soupeři mohou dokázat úspěšně dělat byznys tam, kde ony ne.

Patrně znáte vtípek o člověku, který skočí z mrakodrapu a v každém patře si říká: „Zatím dobrý!“ Přesně takového člověka už hezkých pár let připomíná Evropská unie. Na tu v 90. letech minulého století připadalo 15,2 procenta globálních emisí CO2, což Brusel následně vzal jako hozenou rukavici. Zavelel tedy k zezelenání kontinentu, což se mu do jisté míry i povedlo.

Předloni byl podíl Evropy na celosvětových emisích CO2 už pouze 6procentní, což pochopitelně nemá důvod jen tím, že země EU emitují míň, ale také tím, že některé jiné emitují víc (loni vyšplhaly celkové globální emise CO2 na 41,6 miliard tuny, zatímco předloni šlo o 40,6 miliardy tun). Tak či onak by takový stav měl být signálem, že na tomto poli nemá smysl provádět další drastická opatření, neboť budou jednak bolavá a jednak ani (beztak nereálné) stoprocentní snížení zbytku už nebude mít dramatický dopad, neboť roli tu hraje jen celosvětová bilance, která se stejně zhoršuje.

EU ale dělá pravý opak a dál utahuje šrouby, což bude mít nevyhnutelně negativní dopady na hospodářství výměnou za nic. Ostatní světové ekonomiky takto dogmaticky neuvažují, mohou tedy fungovat efektivněji a dál se rozpínat. Evropa oproti tomu chřadne a smrskává se sama do sebe.

Tento vývoj je patrný také v automobilové branži, hlavně pak u Volkswagenu, který byl svého času největším výrobcem světa. O tento titul však přišel ve prospěch Toyoty. A je otázkou, jak moc může počítat s druhou příčkou, neboť právě v Evropě se rozhodl jít na ruku zelené ideologii. Tím se však obrátil zády k zákazníkům, kteří jednoduše stále více míří ke konkurenci. V důsledku toho ale německá automobilka nevyužívá kapacitu továren ve své domovině.

Už loni tak VW musel přiznat, že aby se udržel nad hladinou, bude muset některé podniky zavřít. Jeden z těch, které skončí, se nachází v Drážďanech (na fotkách níže), druhý pak v Osnabrucku (hlavní fotka). Tyto továrny ale nakonec úplně přestat vyrábět nemusí, jen u toho již nebudou Němci. Místo toho je dost možná nahradí Číňané, konkrétně pak automobilka Chery. Ta loni prodala 2 603 916 nových vozů, načež se stala čtvrtým největším výrobcem Říše středu.

Čínská značka už potvrdila, že hodlá vyrábět svá auta v Německu, zatím však není jisté, zda skutečně podniky VW převezme. Charlie Zhang, který má na povel její mezinárodní aktivity, pro Auto News uvedl, že si výrobce „potřebuje prostudovat plán realizovatelnosti, protože v Německu je situace velmi komplikovaná“.

Pokud nicméně na dohodu dojde, pak v Drážďanech a Osnabrucku bude vyrábět vozy své nové levné značky Lepas. Pod jejím logem mají na starý kontinent dorazit modifikované modely rodiny Tiggo. A k mání budou i se spalovacími motory, jinak by nemohla být ani levná, ani žádoucí. Dá se ovšem předpokládat, že Brusel i k tomuto řekne: „Zatím dobrý!“ Však VW jede dál, jen je zas o trochu menší, na dlouhodobými dopady těchto kroků zjevně nikdo nepřemýšlí.


Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc - 1 - VW Glaserne Manufaktur ilustracni foto 01Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc - 2 - VW Glaserne Manufaktur ilustracni foto 02Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc - 3 - VW Glaserne Manufaktur ilustracni foto 03
Prosklená továrna v Drážďanech byla svého času výkladní skříní Volkswagenu, nyní se může stát výkladní skříní čínské expanze. Co k tomu dodat? Foto: Volkswagen

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.