Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 9 hodinami | Petr Prokopec
Můžeme se probírat tisícem detailů, které to způsobily, tím podstatným je ale nakonec jen jedno - evropské firmy jsou stále více nekonkurenceschopné. A to až do té míry, že jejich zahraniční soupeři mohou dokázat úspěšně dělat byznys tam, kde ony ne.
Patrně znáte vtípek o člověku, který skočí z mrakodrapu a v každém patře si říká: „Zatím dobrý!“ Přesně takového člověka už hezkých pár let připomíná Evropská unie. Na tu v 90. letech minulého století připadalo 15,2 procenta globálních emisí CO2, což Brusel následně vzal jako hozenou rukavici. Zavelel tedy k zezelenání kontinentu, což se mu do jisté míry i povedlo.
Předloni byl podíl Evropy na celosvětových emisích CO2 už pouze 6procentní, což pochopitelně nemá důvod jen tím, že země EU emitují míň, ale také tím, že některé jiné emitují víc (loni vyšplhaly celkové globální emise CO2 na 41,6 miliard tuny, zatímco předloni šlo o 40,6 miliardy tun). Tak či onak by takový stav měl být signálem, že na tomto poli nemá smysl provádět další drastická opatření, neboť budou jednak bolavá a jednak ani (beztak nereálné) stoprocentní snížení zbytku už nebude mít dramatický dopad, neboť roli tu hraje jen celosvětová bilance, která se stejně zhoršuje.
EU ale dělá pravý opak a dál utahuje šrouby, což bude mít nevyhnutelně negativní dopady na hospodářství výměnou za nic. Ostatní světové ekonomiky takto dogmaticky neuvažují, mohou tedy fungovat efektivněji a dál se rozpínat. Evropa oproti tomu chřadne a smrskává se sama do sebe.
Tento vývoj je patrný také v automobilové branži, hlavně pak u Volkswagenu, který byl svého času největším výrobcem světa. O tento titul však přišel ve prospěch Toyoty. A je otázkou, jak moc může počítat s druhou příčkou, neboť právě v Evropě se rozhodl jít na ruku zelené ideologii. Tím se však obrátil zády k zákazníkům, kteří jednoduše stále více míří ke konkurenci. V důsledku toho ale německá automobilka nevyužívá kapacitu továren ve své domovině.
Už loni tak VW musel přiznat, že aby se udržel nad hladinou, bude muset některé podniky zavřít. Jeden z těch, které skončí, se nachází v Drážďanech (na fotkách níže), druhý pak v Osnabrucku (hlavní fotka). Tyto továrny ale nakonec úplně přestat vyrábět nemusí, jen u toho již nebudou Němci. Místo toho je dost možná nahradí Číňané, konkrétně pak automobilka Chery. Ta loni prodala 2 603 916 nových vozů, načež se stala čtvrtým největším výrobcem Říše středu.
Čínská značka už potvrdila, že hodlá vyrábět svá auta v Německu, zatím však není jisté, zda skutečně podniky VW převezme. Charlie Zhang, který má na povel její mezinárodní aktivity, pro Auto News uvedl, že si výrobce „potřebuje prostudovat plán realizovatelnosti, protože v Německu je situace velmi komplikovaná“.
Pokud nicméně na dohodu dojde, pak v Drážďanech a Osnabrucku bude vyrábět vozy své nové levné značky Lepas. Pod jejím logem mají na starý kontinent dorazit modifikované modely rodiny Tiggo. A k mání budou i se spalovacími motory, jinak by nemohla být ani levná, ani žádoucí. Dá se ovšem předpokládat, že Brusel i k tomuto řekne: „Zatím dobrý!“ Však VW jede dál, jen je zas o trochu menší, na dlouhodobými dopady těchto kroků zjevně nikdo nepřemýšlí.



Prosklená továrna v Drážďanech byla svého času výkladní skříní Volkswagenu, nyní se může stát výkladní skříní čínské expanze. Co k tomu dodat? Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 7 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 9 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva