Číňané míří k ovládnutí další evropské automobilky, dokonali by tak dílo, které Ford v rozvratu opustil

Každý byznys jde nutně chvíli nahoru a chvíli zase dolů, takže nikde není psáno, že Číňany nestihnou stejné patálie jako kdysi Američany. V tuto chvíli ale míří Geely k tomu, aby pod jednu střechu dostal Volvo i Aston Martin, navíc vedle Lotusu nebo Mercedesu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané míří k ovládnutí další evropské automobilky, dokonali by tak dílo, které Ford v rozvratu opustil

19.5.2023 | Petr Prokopec

Číňané míří k ovládnutí další evropské automobilky, dokonali by tak dílo, které Ford v rozvratu opustil

/

Foto: Aston Martin

Každý byznys jde nutně chvíli nahoru a chvíli zase dolů, takže nikde není psáno, že Číňany nestihnou stejné patálie jako kdysi Američany. V tuto chvíli ale míří Geely k tomu, aby pod jednu střechu dostal Volvo i Aston Martin, navíc vedle Lotusu nebo Mercedesu.

Při pohledu na stávající tragická čísla Fordu je lehké zapomenout na dobu, kdy měl modrý ovál slušně nakročeno k tomu, aby převálcoval zbytek automobilového světa. Sám byl na koni a se zbytkem mu měl pomoci jím stvořený konglomerát PAG (Premier Automotive Group), do které Ford sloučil veškeré své luxusní akvizice. Tedy značky Lincoln, Mercury, Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo. Ty se navzájem nepřekrývaly, což modrému oválu mohlo pomoci v rozpínavosti. Jenže automobilka udělala zásadní chybu, když u těchto výrobců chtěla kvůli snížení nákladů používat tytéž komponenty, jakými disponovaly mainstreamové vozy.

V roce 2006, tedy pouhých sedm let po svém vzniku, se tak skupina PAG začala rozpadat. Mercury dnes již neexistuje vůbec, Lincoln je spíše paběrkující americkou záležitostí a Jaguar, Land Rover, Aston Martin i Volvo mají jiné majitele. V prvních dvou případech jde o indický koncern Tata Motors, zajímavé novinky se nicméně týkají druhých dvou. Volvo totiž spadá pod čínské Geely, které nyní začíná přebírat i vládu nad Astonem.

Britská značka aktuálně oznámila, že se právě Číňané stali třetím největším spolumajitelem firmy po konsorciu ovládaném Lawrencem Strollem a saudsko-arabském veřejném investičním fondu. Do značky totiž investují dalších 234 milionů liber (cca 6,4 mld. Kč), což jim přinese 17procentní podíl ve firmě a přímou účast na jejím řízení. Přesněji řečeno Geely získá 42 milionů akcí od Strollova konsorcia, 28 milionů akcií vznikne zcela nově. Zároveň bude moci dosadit i svého člověka do rady ředitelů.

Volvo a Aston Martin se tak znovu dostávají pod jednu střechu, i když převzetí britské značky bude přeci jen trochu zdlouhavější, než tomu bylo u švédské. Geely totiž v rámci dohody odsouhlasilo, že svůj podíl nenavýší nad 22 procent dříve než v srpnu 2024. Dá se tedy předpokládat, že zájem ze strany Číňanů o větší moc nad firmou je velký, jinak by se tato klauzule v dohodě neobjevila.

To s ohledem na loňskou ztrátu ve výši 495 mil. GBP (13,54 mld. Kč) může znít nezasvěceným překvapivě, je ale třeba dodat, že Britové polovinu z této sumy loni vrazili do vývoje nových modelů. Letos pak očekávají, že dojde k dalšímu růstu prodejů a místo loňských 6 400 aut si majitelé převezmou 7 tisíc vozů. Kromě toho ovšem disponují slušným marketingovým potenciálem. Aston totiž aktuálně zažívá neskutečný úspěch ve Formuli 1, jakkoli je třeba říci, že tým je s automobilkou spojen pouze marketingově a skrze Strollovu osobu, která Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team, jak si celým jménem říká, stoprocentně ovládá.

Spojení se světem F1 je ale vlastně širší. Bývalý jezdec Astonu Sebastian Vettel je totiž jedním z menších akcionářů automobilky, a to stejně jako Toto Wolff, šéf stáje Mercedes. Geely je pak pro změnu největším jednotlivým podílníkem ve vlastnické struktuře třícípé hvězdy. Němci přitom s Brity již delší dobu spolupracují, mimo jiné jim dodávají čtyřlitrový osmiválec. Pod jedněmi křídly tak může dojít k ještě větším synergím.

Pokud se tedy loni kdokoliv obával o budoucnost britské značky, pak nyní může s úlevou vydechnout. „Už dříve jsem říkal, že bude třeba několik let, než se z Astonu Martin stane nejžádanější luxusní sportovní britská značka. Těžké doby jsou za námi, od letošního roku budeme moci začít sklízet plody našeho úsilí,“ uvedl Stroll. Nově má s čínskými penězi v rukou pak ještě více důvodů k optimismu.


Číňané míří k ovládnutí další evropské automobilky, dokonali by tak dílo, které Ford v rozvratu opustil - 1 - Aston Martin DBS 770 Ultimate 2023 prvni sada 03Číňané míří k ovládnutí další evropské automobilky, dokonali by tak dílo, které Ford v rozvratu opustil - 2 - Aston Martin DBS 770 Ultimate 2023 prvni sada 05Číňané míří k ovládnutí další evropské automobilky, dokonali by tak dílo, které Ford v rozvratu opustil - 3 - Aston Martin DBS 770 Ultimate 2023 prvni sada 16
Britové se letos chystají sklízet zaseté ovoce, mimo jiné i díky modelu DBS 770 Ultimate, jenž startuje na 8,6 milionech korun. Firemní kasu ovšem čeká ještě zásadnější vzpruha, svůj podíl ve značce totiž navýšilo čínské Geely. Foto: Aston Martin

Zdroj: Aston Martin

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše