Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu

Co je pro některé prokletím, je pro jiné darem i v tomto případě. Jakkoli cynicky to může znít, Číňané mohutně profitují z konfliktu na Ukrajině a krom nepřímých zisků mají i jeden velmi přímý - rychle začínají vládnout jednomu z největších evropských trhů s auty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu

7.7.2022 | Petr Prokopec

Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu

/

Foto: Chery

Co je pro některé prokletím, je pro jiné darem i v tomto případě. Jakkoli cynicky to může znít, Číňané mohutně profitují z konfliktu na Ukrajině a krom nepřímých zisků mají i jeden velmi přímý - rychle začínají vládnout jednomu z největších evropských trhů s auty.

Není žádným tajemstvím, že se ruský automobilový trh po vypuknutí konfliktu na Ukrajině značně smrskl. Záleží na tom, z jakých čísel budeme čerpat, krásná ale pro Rusy nejsou žádná. Za pozitivum musí brát, že se podle Avtostatu v červnu situace o trochu zlepšila, když bylo prodáno 32 731 nových aut. Tedy o 19 procent více než v květnu (27 458 ks). Slova o dosažení pomyslného dna v dubnu a květnu se tedy zdají být pravdivá, na oslavy je nicméně stále brzy.

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde stále o 77procentní propad. Za tím pochopitelně stojí proruské sankce, kvůli kterým mnohé západní značky zcela zmizely z trhu. Ty domácí často nemohou vyrábět tolik aut, kolik by chtěly, a mnoho Rusů jistě nemá na koupi nového vozu pomyšlení. Ne všichni jsou tím ale biti.

Na místa absentujících výrobců nastupují Číňané, kteří nemají s dodávkami problém. Lídrem v zemi je ale nadále Lada, která v červnu dosáhla na 7 848 registrací. Po ní následuje dvojblok korejských výrobců (Kia 4 307 aut, Hynudai 3 687 aut), kteří nadále v zemi s omezeními působí, nově však pod pódiem již nenajdeme Renault (2 150 aut). Před Francouze se totiž dostalo Chery s 2 317 prodanými vozy na kontě. Šesté je Geely (1 626 aut) a sedmý Haval (1 598), což znamená, že v top 10 nyní figurují hned tři čínští výrobci. Celkově pak bylo v červnu v Rusku prodáno 6 875 aut z Říše středu, což odpovídá 21procentnímu podílu na trhu. To je více jak pětina všech prodejů, o tom si Číňané dosud mohli nechat jen zdát.

Číňané tedy skutečně využili výhod, které dostali naservírované na stříbrném podnosu. A v Rusku, které je sice momentálně dole, dlouhodobě patří ale mezi největší evropské trhy s auty, masivně zvyšují svou přítomnost. Ještě do března na ně totiž připadal pouze 9,5procentní tržní podíl. V dubnu ale již šlo o 12,6procentní a v květnu o 16,9procentní. Se stávajícími 21 procenty přitom čínské automobilky zaostávají pouze za těmi ruskými, na které připadá 25,3 procent, a korejskými (24,9 %). Japonské značky se oproti tomu propadly z 18 na 11 procent, německé z 12 na 6 procent a francouzské z 10,5 na 7 procent.

„Z výsledků posledního červnového týdne je navíc patrné, že čínské automobilky se téměř staly lídry na trhu. Chyběly k tomu pouhé dva tucty aut. Pokud tedy udrží úroveň zásobování a výroby, dostanou se před Korejce a možná dokonce budou moci vyzvat na souboj i ruské výrobce,“ popsal aktuální situaci šéf agentury Avtostat Azat Timerchanov. Dá se tedy předpokládat, že již v červenci mohou být Číňané číslem dvě, neboť se k mezinárodním sankcím nepřipojili a nejsou jimi omezováni.

Timerchanov navíc dodává, že další růst ruského trhu je závislý především na importu, z onoho podnosu se tak pro Číňany stává doslova podnos zlatý. Jaký dopad to bude mít na Evropu, a to po všech stránkách, snad raději ani nechceme odhadovat. Aktuálně tak už jen dodáme, že čínské vozy figurují i v žebříčku deseti nejprodávanějších modelů. Chery Tiggo 7 Pro je s 913 registracemi osmé, Haval Jolion s 836 kusy devátý a Chery Tiggo 4 s 825 kusy desáté.

Prvních sedm příček si pak mezi sebe rozebraly Lada, Kia a Hyundai. Čelo pelotonu opanovala s 3 359 prodanými vozy Granta, po které následuje Vesta (2 185 ks), Rio (1 568 ks), Solaris (1 445 ks), Creta (1 290 ks), Niva (1 003 ks) a Largus (927 ks). Škoda Rapid či Octavia tak mezi nejlepšími chybí, ostatně na mladoboleslavskou značku připadlo v červnu už jen 962 registrací. To je v rámci trhu, který byl ještě loni jejím druhým největším na celém světě, opravdu velmi málo. A jde bez výjimky o skladové vozy.


Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 1 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 02Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 2 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 03Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 3 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 04Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 4 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 05Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 5 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 06Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 6 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 07Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 7 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 08Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu - 8 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 09
Číňané v Rusku stále více bodují, Chery Tiggo 7 Pro se tak v červnu stalo osmým nejprodávanějším vozem v zemi, celkově mají Číňané už více než pětinu trhu. Jakmile se celkové prodeje zvýší, mohou na tom velmi dobře profitovat. Foto: Chery

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.