Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu
7.7.2022 | Petr Prokopec
Co je pro některé prokletím, je pro jiné darem i v tomto případě. Jakkoli cynicky to může znít, Číňané mohutně profitují z konfliktu na Ukrajině a krom nepřímých zisků mají i jeden velmi přímý - rychle začínají vládnout jednomu z největších evropských trhů s auty.
Není žádným tajemstvím, že se ruský automobilový trh po vypuknutí konfliktu na Ukrajině značně smrskl. Záleží na tom, z jakých čísel budeme čerpat, krásná ale pro Rusy nejsou žádná. Za pozitivum musí brát, že se podle Avtostatu v červnu situace o trochu zlepšila, když bylo prodáno 32 731 nových aut. Tedy o 19 procent více než v květnu (27 458 ks). Slova o dosažení pomyslného dna v dubnu a květnu se tedy zdají být pravdivá, na oslavy je nicméně stále brzy.
Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde stále o 77procentní propad. Za tím pochopitelně stojí proruské sankce, kvůli kterým mnohé západní značky zcela zmizely z trhu. Ty domácí často nemohou vyrábět tolik aut, kolik by chtěly, a mnoho Rusů jistě nemá na koupi nového vozu pomyšlení. Ne všichni jsou tím ale biti.
Na místa absentujících výrobců nastupují Číňané, kteří nemají s dodávkami problém. Lídrem v zemi je ale nadále Lada, která v červnu dosáhla na 7 848 registrací. Po ní následuje dvojblok korejských výrobců (Kia 4 307 aut, Hynudai 3 687 aut), kteří nadále v zemi s omezeními působí, nově však pod pódiem již nenajdeme Renault (2 150 aut). Před Francouze se totiž dostalo Chery s 2 317 prodanými vozy na kontě. Šesté je Geely (1 626 aut) a sedmý Haval (1 598), což znamená, že v top 10 nyní figurují hned tři čínští výrobci. Celkově pak bylo v červnu v Rusku prodáno 6 875 aut z Říše středu, což odpovídá 21procentnímu podílu na trhu. To je více jak pětina všech prodejů, o tom si Číňané dosud mohli nechat jen zdát.
Číňané tedy skutečně využili výhod, které dostali naservírované na stříbrném podnosu. A v Rusku, které je sice momentálně dole, dlouhodobě patří ale mezi největší evropské trhy s auty, masivně zvyšují svou přítomnost. Ještě do března na ně totiž připadal pouze 9,5procentní tržní podíl. V dubnu ale již šlo o 12,6procentní a v květnu o 16,9procentní. Se stávajícími 21 procenty přitom čínské automobilky zaostávají pouze za těmi ruskými, na které připadá 25,3 procent, a korejskými (24,9 %). Japonské značky se oproti tomu propadly z 18 na 11 procent, německé z 12 na 6 procent a francouzské z 10,5 na 7 procent.
„Z výsledků posledního červnového týdne je navíc patrné, že čínské automobilky se téměř staly lídry na trhu. Chyběly k tomu pouhé dva tucty aut. Pokud tedy udrží úroveň zásobování a výroby, dostanou se před Korejce a možná dokonce budou moci vyzvat na souboj i ruské výrobce,“ popsal aktuální situaci šéf agentury Avtostat Azat Timerchanov. Dá se tedy předpokládat, že již v červenci mohou být Číňané číslem dvě, neboť se k mezinárodním sankcím nepřipojili a nejsou jimi omezováni.
Timerchanov navíc dodává, že další růst ruského trhu je závislý především na importu, z onoho podnosu se tak pro Číňany stává doslova podnos zlatý. Jaký dopad to bude mít na Evropu, a to po všech stránkách, snad raději ani nechceme odhadovat. Aktuálně tak už jen dodáme, že čínské vozy figurují i v žebříčku deseti nejprodávanějších modelů. Chery Tiggo 7 Pro je s 913 registracemi osmé, Haval Jolion s 836 kusy devátý a Chery Tiggo 4 s 825 kusy desáté.
Prvních sedm příček si pak mezi sebe rozebraly Lada, Kia a Hyundai. Čelo pelotonu opanovala s 3 359 prodanými vozy Granta, po které následuje Vesta (2 185 ks), Rio (1 568 ks), Solaris (1 445 ks), Creta (1 290 ks), Niva (1 003 ks) a Largus (927 ks). Škoda Rapid či Octavia tak mezi nejlepšími chybí, ostatně na mladoboleslavskou značku připadlo v červnu už jen 962 registrací. To je v rámci trhu, který byl ještě loni jejím druhým největším na celém světě, opravdu velmi málo. A jde bez výjimky o skladové vozy.








Číňané v Rusku stále více bodují, Chery Tiggo 7 Pro se tak v červnu stalo osmým nejprodávanějším vozem v zemi, celkově mají Číňané už více než pětinu trhu. Jakmile se celkové prodeje zvýší, mohou na tom velmi dobře profitovat. Foto: Chery
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 8 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
dnesDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva