Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané odhalili své plány na dobytí Evropy včetně EU, na úvod se musí bát hlavně Škoda Karoq
3.10.2023 | Petr Prokopec
Tohle nelze brát na lehkou váhu, jeden z největších čínských výrobců aut hodlá na starý kontinent vtrhnout hned s pomocí tří svých značek. První vlaštovkou se stane spalovací Omoda 5, která za stejné peníze, jaké stojí základní české SUV, nabídne o poznání víc.
Pokud máte políčeno na 4 390 milimetrů dlouhou Škodu Karoq, nejspíše již víte, že bez 700 tisíc korun si dnes neškrtnete. A pokud ne, vězte, že nejde o vtip, do 31. prosince i 1. dubna je hodně daleko. Za sedmnáct průměrných českých platů dostanete 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec posílající skrze šestistupňový manuál na přední kola 150 koní. A také akční výbavu Fresh, do které se nastěhovala kupříkladu 16palcová litá kola, duální klimatizaci nebo multimediální systém Bolero s 8palcovým displejem. Nechybí pak ani vyhřívání předních sedadel, o holobytu se tedy nebavíme.
Problémem pro Škodu, stejně jako pro ostatní zavedené výrobce, jsou ovšem Číňané. Ti se totiž rozhodli, že tentokrát svůj útok na evropské trhy nepodcení. Nejprve proto na svou stranu přetáhli uznávané designéry, konstruktéry a další experty. Následně pak s jejich pomocí přišli s vozy, vedle nichž Karoq vypadá přinejmenším nudně. Po stránce motorické čínská produkce obvykle ještě lehce zaostává, uvnitř však již hraje extra ligu a konkurenci ukazuje záda.
Nově se se svými expanzivními plány přihlásila automobilka Chery, dnes jedna z největších čínských automobilových firem. Ta hodlá do konce roku 2025 nabízet na evropských trzích své vozy skrze tři značky Omoda, Jaecoo a Exlantix. S první zmíněnou bude možné počítat již letos, a to ve Španělsku. Na počátku příštího roku se však přidá také Velká Británie a v dubnu Německo. Další země pak sice nejsou potvrzené, to je však jen otázka času. Omoda má být totiž k dostání na všech zásadních evropských trzích. A dá se počítat s tím, že se dočkají i Češi.
První vlaštovkou této značky bude SUV Omoda 5 osazené spalovacím a elektrickým ústrojím, u dalších modelů lze ale čekat i plug-in hybridy. Ceny odstartují okolo 30 tisíc Eur (cca 734 tisíc korun), tedy v podstatě na stejné úrovni, na které začíná i v úvodu zmíněný Karoq. Nicméně čínský konkurent by měl přijít s mnohem lepší výbavou. Má dostat dva 10,25palcové displeje, z nichž jeden supluje přístrojový štít. Sedadla pak nebudou jen vyhřívaná, ale i chlazená, chybět nebude ani adaptivní tempomat.
O detailech hnacího ústrojí zatím nepadlo ani slovo, na mimoevropských trzích či v Rusku je však Omoda 5 nabízena s přeplňovanou jedna-pětkou a přeplňovanou jedna-šestkou. První jednotka disponuje 147 či 156 koňmi, druhá pak 150, 186 a 200 koňmi. Navíc je u ní možné sáhnout také po pohonu všech kol. Po manuálu v nabídce ale budete pátrat marně, méně objemná jednotka je totiž spojena s převodovkou CVT, zatímco u druhé přišel na řadu dvouspojkový sedmistupňový automat.
Stejně tak si budeme muset počkat i na přiblížení plánů spojených se značkami Jaecoo a Exlantix, ta druhá je však ryze elektrická. Letos na jaře vyrukovala se svými prvními produkty, sedanem E03 a SUV E0Y. Oba vozy používají platformu E0X, jejíž součástí je také 800voltový elektrický okruh. Ten má zajistit vyšší rychlost dobíjení, zatímco aerodynamický koeficient Cd 0,21 měl přispět k udávanému dojezdu 700 km a zrychlení z klidu na stovku za pouhé 3 sekundy.
Jakkoli jde o zajímavá čísla, úspěch bude podmíněn hlavně cenami. Protože však oba vozy mají do Evropy dorazit až na počátku roku 2025, nelze v tuto chvíli nic ani odhadovat. I když je prakticky jisté, že Číňané odstartují pod evropskou konkurencí, která by v současné době měla vyhlásit blokádu Bruselu až do té doby, než europolitici zruší své nereálné elektrické plány, jinak se Škoda a spol. mohou stát značkami druhého sledu. Je fascinující, že zatím dělají spíš pravý opak.





Omoda 5 poslouží jako předvoj velké čínské expanze naplánované automobilkou Chery. Ta kromě tohoto želízka hodlá do evropského ohně přihodit i značky Jaecoo a Exlantix, a to do roku 2025. Foto: Omoda
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
