Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané spustili na vodu novou největší loď světa na převážení aut, jedním tahem jich i do Evropy odveze až 9 200
21.1.2025 | Petr Prokopec
Čínským automobilkám hází při jejich snaze o celosvětovou expanzi klacky pod nohy Evropané i Američané, nezdá se ale, že by je to odrazovalo. Připraveni jsou převážet hromady aut prakticky kamkoli.
V posledních letech se Čína stala rájem elektrických aut, která se stará téměř o veškerý růst jejich celosvětového odbytu. Není to ale tím, že by s nimi byla až tak napřed nebo cokoli podobného, jak se často traduje, stojí za tím specifická kombinace faktorů, které vám nejlépe vysvětlí jeden německý profesor a které jsou jinde prakticky neopakovatelné. Tamní automobilky by takových aut rády prodávaly víc a víc, jenže i v druhé nejlidnatější zemi světa má odbyt automobilů své přirozené limity.
Nabídka domácí produkce tak v poslední době převyšuje tamní poptávku. Experti proto předpokládají, že letošní prodeje aut s alternativním (tedy čistě elektrickým nebo plug-in hybridním) pohonem porostou maximálně 20procentním tempem. To je navíc hodně optimistický scénář, ten reálný počítá s menším vzedmutím. Rok 2025 tak má přinést poměrně velké množství bankrotů, neboť cenová válka rozpoutaná zejména Teslou a BYD srazila marže řady značek na minimum, pokud je zcela nevymazala.
Právě to je důvod, proč stále více čínských automobilek považuje za svou klíčovou prioritu expanzi do zahraničí. Ostatně si stačí uvědomit, že zatímco v roce 2023 měl BYD coby největší z čínských výrobců na kontě zhruba 3 miliony registrací, loni již tato automobilka prodala takřka 4,3 milionu nových aut. To ji řadí mezi největší výrobce na světě, naprostá většina z dané produkce ovšem skončila v Číně. Letos by navíc BYD měl poskočit vzhůru ještě o dalších 15 až 20 procent.
Protože mu ale doma narostla konkurence mimo jiné v podobě automobilové odnože technologického gigantu Xiami, začíná rovněž BYD daleko více tlačit na export. K této misi navíc přistupuje trochu jinak než ostatní, neboť nehodlá spoléhat na mezinárodní dopravce. Místo toho se rozhodl, že bude zcela samostatný a objednal si hned osm obřích kontejnerových lodí. První s názvem Explorer se ukázala loni v lednu, od té doby však firemní flotilu rozšířila další dvě plavidla zvaná Changzhou a Hefei.
Nyní tu máme číslo čtyři, které se rovnou postavilo na vrchol. Nejen však ten vnitropodnikový, loď Shenzhen je tou vůbec největší svého druhu na celém světě. Pobrat totiž dokáže až 9 200 aut, se kterými se zvládá plavit rychlostí až 18,5 uzle (34 km/h). Stejně jako v předchozích třech případech přitom BYD chtěl dostát své reputaci výrobce nízkoemisních dopravních prostředků. Ač tedy Shenzhen zvládá spalovat i běžné námořní palivo, jeho pohonné ústrojí je uzpůsobeno také „konzumaci” LNG.
Zkapalněný zemní plyn budou ve svých nádržích skladovat i čtyři další plavidla, z nichž to poslední bude dodáno v příštím roce. Od dopravní nezávislosti tedy BYD dělí už jen několik málo měsíců. Cílem této značky je pak kromě Evropy hlavně Afrika a Jižní Amerika, případná vyšší cla USA a EU tedy vlastně značku zase tolik netrápí - zbytek světa nejsou jen Evropa a Severní Amerika. Přesto chce Shenzhenem auta ve velkém dovážet i na starý kontinent, cla necla.




Loni odhalený Explorer dokázal na palubu pobrat zhruba sedm tisíc aut. Letos však Číňané trumfli sami sebe, s novou lodí Shenzhen totiž mohou přepravit najednou 9 200 vozů. Lépe jej můžete vidět na záběrech níže. Foto: BYD
Zdroje: BYD, CarNewsChina
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
včeraTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 23:10 - 970ka
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch