Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané v Evropě prodávají elektrickou Octavii Combi za bezprecedentně nízkou cenu. Háček? Nemá baterii
8.4.2024 | Petr Miler
Je to nakonec možná nejlepší způsob vlastnictví elektrického auta, se kterým byste tak jako tak moc daleko nedojeli. Takhle ho aspoň máte levně a jeho nejproblematičtější část vám nezestárne.
Jsem dost starý na to, abych si pamatoval vydání časopisu abc (aneb dodnes vycházejícího „ábíčka”) z dob hluboké totality. Právě v něm před rokem vycházel komiksový seriál zvaný Strážci (nikoli galaxie), který nebyl ničím jiným než komunistickou „agitační kopií” Rychlých šípů. Už jako dítě jsem se tomu se znalostí Foglarova originálu smál, jakkoli připouštím, že mentálně slabší jedince mohl docela úspěšně, tak trochu podprahově navádět na dráhu „jiskra, pionýr, svazák, komunista”.
Pokud se nemýlím, právě v tomto seriálu se objevila docela zábavná etuda o tom, jak si „zkažený syn” někoho z náhodou (jak se to asi za mohlo komunismu stát?) bohatších lidí pořídil krásný luk, jen k němu jaksi neměl šípy. Co na tom, že s ním nemohl střílet, stejně na něj patřičně hrdý, protože byl z Tuzexu. Seriálový „hrdina z lidu” ho kvůli tomu pochopitelně zesměšňoval, a to i tak, že si vlastními silami vyrobil šípy bez luku. Ani on neměl zbraň kompletní, jenže šípy se dají aspoň házet, zatímco s lukem z Tuzexu můžete leda machrovat. Poučení z toho plynoucí si asi domyslíte, nicméně dilema „šíp bez luku nebo luk bez šípu” mi evidentně zůstalo v hlavě jako ukázka toho, že jedna věc bez druhé může být úplně k ničemu, zatímco druhá bez první aspoň k něčemu.
Tuhle dekády starou vzpomínku mi osvěžila nová nabídka automobilky Nio, která v mém druhém domově v Nizozemsku nabízí sympaticky střižený kombík ET5 Touring, jakousi čínskou obdobu Škody Octavia Combi. Být tohle auto takové, jaké je, a mít spalovací pohon, mohla by to být i zajímavá obdoba, Nio ale dělá jen elektromobily a přestože na nich masivně prodělává, nejsou vůbec levné. Standardně stojí ET5 Touring 63 900 Eur (1,62 milionu Kč) s menší 75kWh baterií, se kterou moc parády nenaděláte. Ale pozor, Nio nyní začalo stejný vůz v prodeji propagovat s bezprecedentně nízkou cenovkou.
Váš nyní může být už od 51 900 Eur, což je tedy pořád dost (1,31 milionu Kč), ale přece jen je to méně. V době, kdy 245koňová Octavie RS Combi stojí od 1,1 milionu Kč, to vlastně ani není tolik, však Nio má 490 koní, a tak navzdory šílené hmotnosti 2 140 kg zrychluje na stovku za 4,0 sekundy. Styl, výkon, praktičnost, dokonce i spousta výbavy, to všechno tu je. Umělá kůže, 19palcová litá kola, panoramatická střecha, elektricky ovládané víko kufru, ambientní osvětlení s 256 barvami (Čína!), audiosystém o výkonu 1 000 Wattů, elektrické nastavení sedadel i řízení, samozřejmě vyhřívání sedadel, dokonce i elektrické dovírání bočních dveří... Tohle za 1,3 milionu Kč? Jděte se bodnout s Octavií RS, no ne? No, ne. Protože Nio je za tuhle cenu lukem bez šípu.
Vypadá dobře, můžete s ním „flexit”, ale to je tak všechno, ani zadek si v něm za zmíněnou cenu neohřejete. ET5 Touring totiž za tyto peníze nemá baterii, kterou si musíte pronajmout za dalších 169 Eur za měsíc za 75kWh paket nebo - a to je asi jediná snesitelná možnost vzhledem k výkonu a hmotnosti - 289 Eur za 100kWh paket. To je 7 300 Kč za měsíc, jen za baterku. Navíc se musíte upsat k jejímu používání po dobu 5 let, kdy ji můžete používat bez omezení počtu najetých km, nakonec ale stejně není vaše. Počítejte s námi: 289 krát 12 krát 5, to máme 17 340 Eur, dalších 440 tisíc Kč navíc za šípy, pardon za baterku. A auto pak budete prodávat bez baterky, ta se vrátí Niu takže jeho cena tomu bude odpovídat.
Oh la la, tohle není dobrý kšeft, však za 7 300 Kč za měsíc už si můžete „líznout” i slušné spalovací auto, které na závěr splácení bude vaše a jeho cena bude dalece nenulová. Něco mi ale říká, že nám někdo dříve nebo později „vysvětlí”, jak je to skvělé. Však některé prvky starých časů se vrací, tak proč ne i s agitací, že? Navrhuji seriál „Strážci elektřiny”, který nám ukáže, jak „luk bez šípu” od Nia je vlastně senzační, protože je levný, a přírodu s ním šetříte úplně nejvíc, protože nemáte baterku a nikam nejezdíte. A baterka, která vám nezestárne, vás nezruinuje.
Občas mě fascinuje, co všechno si necháme líbit. Dokážete si představit spalovací auto s pronajatou nádrží? Už fakt, že v elektrickém autě potřebujete něco jako díl za 440 tisíc Kč za 5 let, aby vůbec fungovalo, navíc do něj pořád musíte ládovat elektřinu za další stovky tisíc (pro představu - i při nereálné průměrné spotřebě 16,2 kWh/100 km vás 100 tisíc km najetých za oněch pět let pronajímání baterie bude při „rychlém” dobíjení v síti ČEZu stát 291 600 Kč při udržení současných cen) z něj dělá nesnesitelně mizernou nabídku.
Nio ET5 Touring za 1,3 milionu Kč nepůsobí zle. Ovšem bez baterie, za kterou dáte i s dobíjením za dalších pět let snadno tři čtvrtě milionu korun navíc, je to nekonkurenceschopné zboží. Foto: Nio
Zdroje: Nio, ČEZ
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 10 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Tesla poprvé rozjela velkou reklamní kampaň na sociálních sítích, jejím kvartálním prodejům teče do bot
30.3.2024 - Další důvod vyhnout se Švýcarsku: Žena kvůli jízdě o 8 km/h přes limit málem skončila ve vězení, i když neřídila
30.3.2024 - Miliardář chce vrátit na moře legendární Titanic. Říká, že půjde o loď svobody, na kterou budete moci i bez vakcíny
30.3.2024 - Rivian zastavil výrobu i příjem všech objednávek na nová auta až do léta, zřejmě neví, co s neprodanými vozy
31.3.2024 - Porsche říká, že motory V8 bude prodávat i po roce 2030. Ani z nich neudělá hybridy, riziko je jinde než v emisích
31.3.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.29. 17:16 - GeneHawkins
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 16:42 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 15:50 - denis
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.29. 15:10 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.29. 15:10 - Vrooom
- Politický koutek 04.29. 12:01 - mattonecz
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus