Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku

Tohle už není žádný okrajový jev, bavíme o se stále větší dominanci vedle zajetých značek z Evropy, Japonska, Koreje i USA. Proč si někdo myslí, že se tento trend zastaví? Však proč by se vůbec zastavit měl?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku

5.8.2023 | Petr Prokopec

Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku

/

Foto: MG Motor

Tohle už není žádný okrajový jev, bavíme o se stále větší dominanci vedle zajetých značek z Evropy, Japonska, Koreje i USA. Proč si někdo myslí, že se tento trend zastaví? Však proč by se vůbec zastavit měl?

Pokud se manažerů hlavně evropských automobilek zeptáte na případnou čínskou hrozbu, většina z nich vám odpoví, že o nic nejde. Vede je k tomu značné sebevědomí spojené s produkty, které vyrábí. Jenže ty už dávno nejsou konkurenceschopné, hlavně v případě poměru hodnoty a ceny. Zatímco u nás si za 370 tisíc korun můžete pořídit základní Škodu Fabia, v Říši středu vám stejná částka koupí vůz o dvě třídy vyšší, s násobně výkonnějším motorem i bohatší výbavou. A snadno také pohlednější.

U nás s touto politikou máme asi nejvíc spojenou britskou značku MG Motor, která již od roku 2005 patří Číňanům. Nejprve ji přitom odkoupila automobilka Nanjing, než tu pohltilo impérium zvané SAIC. Pod jeho taktovkou pak byla v roce 2011 po dlouhých šestnácti letech představena vůbec první skutečná novinka, a sice sedan MG6. Od té doby portfolio řádně narostlo, přičemž od roku 2017 je jeho součástí i 4,3metrové SUV ZS, tedy o chlup menší soupeř Škody Karoq.

Zatímco za český vůz musíte na stůl vysázet minimálně 699 900 Kč, za které vám pane bude říkat akční model Fresh disponující jedna-pětkou naladěnou na 150 koní, MG ZS můžete aktuálně v akci pořídit už od 414 940 Kč. Počítat pak rovněž můžete s 1,5litrovým motorem, ovšem bez turba a tedy s nižším výkonem 106 koní. Jelikož ovšem vůči Škodě ušetříte 285 tisíc korun, asi vás to trápit nebude. A pokud ano, můžete si za 599 940 Kč pořídit větší SUV MG HS se 162 koňmi pod kapotou.

Ve finále tedy není divu, že čínská hvězda stoupá vzhůru. Zatímco za prvních šest letošních měsíců mělo MG u nás na kontě 1 027 prodaných aut, což mu stačilo na 20. až 21. místo, po červencovém sčítání je značka již na 1 260 registracích. To ji posunulo na 19. příčku, Číňané tak již překonali Citroën i Cupru. A osmnáctou Mazdu mají jen o 35 prodaných aut před sebou. Je tak pomalu už jen otázkou několika dní, než se posunou o další stupínek výše za Volvo, které dříve nebo později padne rovněž, však se podívejte na jeho současnou nabídku.

Potlesk pak přichází také od protinožců. Zmíněné SUV ZS se totiž v červenci stalo na australském trhu třetím nejlépe prodávaným vozem vůbec, a to s 3 852 registracemi (meziroční nárůst o 213 procent) na kontě. Samotná automobilka se díky tomu vyšvihla na šestou pozici s 5 347 prodanými vozy (+77,2 %), za prvních sedm měsíců pak okupuje sedmou příčku. Šesté Mitsubishi má ale těsně před sebou (34 992 ks versus 32 039 ks), také v Austrálii tak zjevně dále poroste.

Auta dovezená z Číny (nejen od MG, ale ode všech tamních značek) tak nyní na nejmenším kontinentu drží již třetí místo za těmi importovanými z Japonska a Thajska. Loni se jim totiž povedlo překonat ta korejská, německá a americká produkce jim padla za oběť již dávno. Manažeři těchto automobilek se tak již konečně musí probudit ze snu. Rozmach čínských značek je skutečný a zejména Evropa mu tlakem na elektrifikaci jen vychází vstříc.


Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 1 - MG ZS a EHS ilustracni foto 01Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 2 - MG ZS a EHS ilustracni foto 02Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 3 - MG ZS a EHS ilustracni foto 03Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 4 - MG ZS a EHS ilustracni foto 04Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 5 - MG ZS a EHS ilustracni foto 05Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 6 - MG ZS a EHS ilustracni foto 06
SUV ZS u nás můžete aktuálně v akci pořídit již od 414 940 Kč, za větší HS pak dáte jen 599 940 Kč. Pokud navíc jeho jedna-pětku spojíte s elektromotorem, dostanete místo 162 hned 258 koní. Na ty vám přitom stačí 855 940 Kč. Vážně se někdo diví, že značka válí jako málokdo? Foto: MG Motor

Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 7 - MG7 2022 prvni sada 04Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 8 - MG7 2022 prvni sada 06Čínská auta začínají dominovat prvnímu západnímu trhu, stále výš ostatně míří i v Česku - 9 - MG7 2022 prvni sada 10
A až k nám dorazí auta jako MG7, budou se teprve dít věci. Foto: MG Motor

Zdroje: Car Sales, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše