Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská auta nepozorovaně zaplavují další zemi EU, jsou tam ještě pětkrát víc žádaná než v Německu
26.5.2023 | Petr Miler
Že Číňané přichází? Omyl, oni už jsou tady, jen si toho málokdo všímá. Do karet jim hraje především tlak na elektrifikaci aut, neboť nejdál jsou aktuálně v jednom z elektrických rájů starého kontinentu, v Nizozemsku.
Teprve minulý týden jsme psali o tom, že čínská auta potichu zaplavují Německo. Jejich podíl na dovozech nových vozů ze zahraničí masivně roste, meziročně skoro trojnásobně, a to za situace, kdy vývoz německých aut do Číny citelně klesá. Pro některé to může být překvapivé, je to ale jen poslední vývoj v překreslování automobilové mapy světa, jehož jsme svědky už řadu let.
Čínské automobilky pracují s levnějšími vstupy od energie po pracovní sílu a nežijí v zajetí tolika tržních omezení, takže mohou být pružnější a levnější. Dokud neuměly udělat konkurenceschopné auto s rozumně působícím designem, bylo jim to houby platné, tuto éru ale už mají za sebou a mohou využívat jen svých konkurenčních výhod. Že jich nevyužijí v Evropě, bylo iluzí, která se nemohla přetavit v realitu.
Když si k tomu přidáme tlak EU na elektrifikaci všech osobních aut bez rozdílu, což je vzhledem k nadvládě Číňanů v oblasti výroby baterií další doména Říše středu, nedalo se čekat nic jiného než postupné zintenzivňování přítomnosti čínských automobilek v Evropě. A tak k němu prostě dochází, ať se nám to líbí nebo ne. Pikantní pak je, že to spousta lidí ani nevnímá, děje se to skoro nepozorovaně, přitom na některých trzích k tomu dochází už velmi intenzivně.
Nejnověji na to upozorňují kolegové z mé druhé domoviny, z Nizozemska, kteří v posledním vydání Auto Weeku vypočítávají, jak moc už Číňané na tamním trhu znamenají. Mají tedy problém s tím stanovit, kdo vlastně Číňané jsou, neboť třeba i Volvo dnes patří Číňanům, Lotus patří Číňanům, Aston Martin patří ze stále větší části Číňanům, v podstatě ovládají i Mercedes, mají významné slovo ve Stellantisu... A také se v Číně stále více aut vyrábí, mimo jiné Tesel. Kolegové k tomu ale přistoupili rozumně a brali jako Číňany pouze tradiční čínské značky nebo nové značky stvořené čínskými automobilkami, v závorce pak ještě dvě další, ale k tomu se dostaneme za chvilku.
První zmíněnou optikou prodali získali letos Číňané v Nizozemsku už 4,07procentní podíl na trhu. A pokud připočteme ještě Polestar (ovládaný Volvem, ale jinak čínská záležitost) a Smart (dnes už něco jako MG, prostě čínská automobilka s jménem s kořeny v Evropě), je to dokonce 4,43 %. To už už je opravdu hodně, relativně pětkrát víc než v Německu (0,79 resp. 1,04 % stejnou optikou). A byť na obřím německém trhu to pochopitelně znamená pořád víc aut nominálně, relativně mají Číňané v zemi tulipánů skoro dvacetinu trhu a meziročně posilují skoro trojnásobně, mimochodem podobně jako v Německu.
To vše díky 5 651 prodaným, převážně elektrickým autům značek jako Lynk & Co, Nio, MG, BYD, Ora... Je to hodně značek. Při jejich cenách, dostupnosti a místnímu politickému prostředí se snad ani nemůže stát, že by postupně neznamenaly víc a víc. Že jim k tomu právě politici umetli cestičku, je mimo jakoukoli debatu.



Lynk & Co 01 je jedním z nizozemských bestsellerů. Přes anglické jméno je to Číňan každým coulem. A i díky němu Číňané sahají po skoro 5 % tržního podílu. Foto: Lynk & Co
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
před 3 hodinamiVorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
včeraČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Nejnovější články
Ford dokoná své sebezničení, i kdyby cokoli, bez fanfár utnul výrobu auta, na které se do poslední chvíle stály fronty
před 2 hodinamiŠéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
před 3 hodinamiJezdec Formule 1 se upsal tuningovému ďáblu, „za trest” teď musí jezdit s jedním z jeho aut
před 4 hodinamiHybridní ojetiny trápí další dosud přehlížený problém, v podstatě se všemi kupujete zajíce v pytli
před 5 hodinamiKolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.30. 11:06 - Truck Daškam
- VZKAZY 09.30. 10:18 - pavproch
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.30. 09:09 - DoubleSix
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.29. 19:13 - Sato
- Mazda CX-5 2,5i 09.29. 18:37 - pavproch
- IT poradna 09.29. 12:58 - petr_riha
- Onboard videa 09.29. 09:01 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis