Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská Škoda Octavia je v prodeji, za ceny Fabie v lecčem konkuruje i Passatu
12.1.2020 | Petr Prokopec
Škoda Octavia není zase tak unikátní nabídkou, jak se může zdát. V Číně nyní prodávají auto, které do stylového hávu balí z praktického hlediska stejně pojatý vůz, stojí ale mnohem míň.
Na čínské vozy již nelze pohlížet s pohrdáním jako dříve, svým stále atraktivnějším designem, slušnou bezpečností a vysokou výbavou spíše lákají. Vše pak korunuje cena, kterou lze v kontextu s nabízenou muzikou považovat za velkou láci. Není tedy divu, že si stále více lidí přeje druhý útok čínských automobilek na Evropu. Toho se ovšem pro změnu děsí výrobci za starého kontinentu, jejichž produkty by rázem mohl v showroomech začít zapadávat prachem. A mezi ty, kteří musí mít obavy, patří i Škoda.
Důkazem budiž liftback značky JAC s poněkud neoriginálním jménem A5, který je už kvůli své karoserii konkurencí pro Octavii. Český vůz ale překonává v mnoha ohledech, počínaje rozměry. Na délku totiž měří 4 772 milimetrů, na šířku 1 820 mm a na výšku 1 492 mm. Kromě toho disponuje rozvorem 2 760 mm, který je o více než sedm centimetrů delší než u Škody. V lecčems je tak spíše soupeřem Volkswagenu Passat, který je na délku o chlup kratší a jen rozvorem 2 791 mm čínského rivala překonává.
Kromě úctyhodných rozměrů se novinka dočkala také zajímavého zevnějšku. Designér Daniele Gaglione, který až do roku 2010 působil u Alfy Romeo, vozu dodal čelní masku s vertikálními lamelami ovlivněnou sportovními vozy 60. let minulého století. Tamtéž pak čerpal inspiraci i pro podlouhlejší čelní kapotu. Záď oproti tomu dostala do vínku splývavé linie, jejichž tvar umocňuje dvoubarevné lakování i chromové vsuvky na koncovém sloupku.
Je přitom nutné zmínit, že zatímco z boku tato stylizace vypadá zajímavě, pohled zezadu již tak impozantní není. Spodní část je sice zajímavá a připomene třeba sportovní modely Dodge, nicméně malé zadní okno a na něj navazující zmíněné chromové vsuvky již odkazují spíše na dort pejska a kočičky. Jelikož je ale design čistě subjektivní záležitostí, verdikt necháme na vás. Za nás jen dodáme, že s dosavadní Octavií III má JAC snadnou práci, s tou novou to bude mít horší.
Přesunout se můžeme do interiéru, kde dle soudobých trendů nechybí digitální přístrojový štít. Středový 10,4palcový displej je pak orientován na výšku, přičemž většinu funkcí můžete ovládat dotykem či hlasem. V případě multimédií byl důraz kladen hlavně na konektivitu a připojení k internetu, stran toho může novinka JAC zaujmout i boční oporou předních sedadel, jenž dostala do vínku také integrované hlavové opěrky. Výbavy má vůz na rozdávání už v základu (standardem jsou věci jako klimatizace, parkovací asistent vzadu, multifunkční volant nebo zadní stěrač), vyšší specifikace pak mají i prvky jako elektrické ovládání víka kufru s otevřením pomocí „kopnutí” pod zadní nárazník, elektrická sedadla nebo navigaci.
Pod kapotu se vždy nastěhovala přeplňovaná 1,5litrová jednotka, jenž na přední kola posílá 150 koní a 210 Nm točivého momentu skrze šestistupňový manuál či automat CVT. O jízdní dynamice se Číňané tradičně nezmiňují, s ohledem na hmotnost 1 432 kilogramů ale čínský liftback vyloženým šnekem rozhodně nebude. Zvláště když se může pochlubit také poměrně nízkým koeficientem odporu vzduchu Cd 0,29.
Dodat již můžeme jen cenu, která v Číně startuje na 84 800 yuanech (cca 278 tisíc Kč) a i nejvyšší myslitelná specifikace přijde na 115 800 yuanů, tedy na asi 380 tisíc Kč. Vůči Škodě Octavia je tedy JAC Jiayue A5 o poznání levnější, Octavia u nás dnes startuje na 457 tisících Kč, a to má pod kapotou jen litrový tříválcový, nesrovnatelně nižší výbavu a reálně ji ještě není možné koupit. Za stinnou stránku tak můžeme považovat zavazadelník, který pobere „pouze“ 540 až 1 650 litrů, což je méně než u Octavie, ale není to málo. Třešinkou na dortu je naopak skutečnost, že novinku vyrábí čínská automobilka ve spolupráci s Volkswagenem, takže nekvalitní by toto auto opravdu být nemělo.
JAC Jiayue A5 nekonkuruje jen Škodě Octavia, ale soupeřit může i s Volkswagenem Passat. Přitom je k mání jen o trochu dráže než Fabia s méně než polovičním výkonem
Zdroj: JAC
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva