Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská Škoda Octavia RS se 197 koňmi se ukázala ve verzi pro celý svět, doma stojí pouhých 333 tisíc Kč
19.8.2023 | Petr Miler
Kvůli obavám ze soudních sporů s Audi auto muselo změnit své jméno, ale jinak se zdá být přesně tou atraktivní nabídkou, kterou od začátku mělo být. Svou cestu světem začíná v Mexiku, Evropa bude následovat záhy.
Japonská auta v Americe už dávno platí za spolehlivé a dostupné vozy, donedávna jim ale zoufale chyběla prestiž. Automobilky jako Honda, Toyota či Nissan si toho byly vědomy a protože nechtěly prodávat jen lidové modely za lidové peníze s lidovými maržemi, přišly v druhé polovině 80. let se svými luxusními divizemi. Pod jejich hlavičkou nabídly technicky obdobné vozy zabalené do atraktivnějšího kabátu, s kvalitnější kabinou, vyšší výbavou a také s citelně vyšší cenou. Tak vznikly vozy Acury, Lexusu a Infiniti.
Před více jak 30 lety nemohl nikdo tušit, jak moc dobrý krok to od Japonců byl a že jej později budou následovat mnohé další automobilky. Nejde jen o ty korejské, jejichž prémiové Genesis známe i u nás, své k tomu později řekli i Evropané jako Citroën se svým DS. A nedávno se přidalo čínské Chery, které od loňska pracuje se značkou Omoda. Písmeno „O“ v ní odkazuje na novotu, zatímco „Moda“... No, to už si domyslíte. A míří hlavně na mladší a lépe situované publikum se zálibou ve stylu.
Její plány jsou velmi neskromné, do roku 2030 chce prodávat (mimo Čínu) 1 400 000 aut ročně a zašlapat tak do země třeba i celou Škodu. Na to nebude stačit pár zemí, a tak je už dnes Omoda činná v řadě odbytišť, mimo jiné v Rusku, Austrálii, Jižní Africe nebo Mexiku. Právě na posledním zmíněném místě nyní Omoda poprvé plně odhalila očekávanou novinku původně zvanou S5 GT, která je luxusnějším a sportovnějším provedením modelu Arrizo 5 GT od mateřské automobilky Chery. Nakonec si říká O5 GT, aby se mimo Čínu vyhnulo sporům s Audi, které skoro všude prodává své modely S5. Ale to je jen kosmetická modifikace.
Oproti výchozímu Chery dostala Omoda O5 GT zvnějšku řadu drobných designových změn, které autu dodávají sportovní šmrnc a berou dojem laciného auta, jak můžeme vidět na sadě oficiálních fotek. Jsou tu loga verze GT, upravená světla, prvky vyvedené v černé barvě a další drobnosti. Více změn se objevuje uvnitř, kde je patrný digitální přístrojový štít sdružený s výstupem infotainmentu do jednoho celku (obě části mají úhlopříčku 10,25 palce), patrné jsou také odlišné dekory z uhlíkových vláken, skořepinově se tvářící černá sedadla s červeným lemováním (či naopak) nebo hliníkové pedály. Bohatá výbava zahrnuje i takové věci vyhřívané a ventilované sedadla sedačky či všechny myslitelné elektronické asistenty včetně jízdní asistence úrovně SAE 2+.
Pro exportní trhy bude Omoda O5 GT k dispozici jen výkonnějším motorem 1,6 turbo s výkonem 197 koní (145 kW) a točivým momentem 290 Nm. Obojí míří na přední kola přes standardní 7stupňový dvouspojkový automat, který umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za sympatických 6 sekund. Nejvyšší rychlost činí 220 km/h. Máme tu tedy jakéhosi aspirujícího konkurenta Škody Octavia RS, který sice nemá až takový výkon, také ale bude podstatně levnější.
Ceny pro Mexiko nebyly zatím zveřejněny, v Číně ale nabídka Arriza 5 GT ve verzi s motorem 1,6 turbo začíná na 109 900 CNY, což je v korunách pouhých 333 tisíc Kč. Auto následně zamíří do Ruska i do EU (jiné Omody už se na některých trzích prodávají) a i kdyby tu stálo dvojnásobek, cena okolo 650 tisíc Kč za tak výkonný a bohatě vybavený vůz bude zajímavá. Na této úrovni Octavia pomalu jen startuje, srovnatelné RS je o 400 a víc tisíc korun dražší.














Omoda dříve S5, nyní O5 GT se oficiálně ukázala ve verzi pro celý svět. Působí od první chvíle jako velmi zajímavá nabídka. Foto: Chery/Omoda
Zdroj: Chery/Omoda
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
před 5 hodinami (3)Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včera (4)První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025 (4)
Nejnovější články
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
před 3 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před 4 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody vyzvala násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
před 5 hodinami (3)Volskwagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
před 6 hodinamiCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- whitelist & blacklist 09.28. 12:17 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Politický koutek 09.28. 10:39 - řidičBOB
- Onboard videa 09.28. 09:18 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB