Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská Škoda Octavia v novém míří do Evropy. S ještě atraktivnějším vzhledem a cenou od 417 tisíc Kč to bude trhák
6.3.2024 | Petr Prokopec
Ani jsme moc nepochybovali o tom, že sem zamíří, je to jistě jedno z aut, které má šanci vzít Evropany u srdce. Vedle atraktivnějšího vzhledu disponuje už v základu 224 koňmi a spoustou výbavy, přesto nebude drahé.
Čínské automobilky se dříve nestyděly své zahraniční konkurenty sprostě kopírovat. I když to ale v jejich domovině málokomu vadilo, rychle pochopily, že tudy cesta k úspěchům ve světě nepovede. Dnes - byť výjimky pořád existují - už si tedy Číňané od prostého a pořád stejně sprostého kopírování dali pokoj a spíše se u soupeřů inspirují. A to klidně konkrétními typy úspěšných automobilů.
Jedním z nich je - a můžeme se ptát, zda je o poctu nebo smůlu - Škoda Octavia, tedy ve své podstatě přerostlý kompaktní liftback, který na trhu dlouho skoro neměl obdoby. Úspěšný tak byl i v Číně, která byla pro Octavii daleko největším trhem, až... No až se ucho utrhlo, to se jinak nedá říci. V určitou chvíli vycítili Číňané v tomto segmentu příležitost a hned několik firem nabídlo dokonce ještě větší a podstatně levnější kompaktní liftbacky. A během pár let bylo prodejně po Octavii. Dnes v Číně neznamená skoro nic, byla vymazána z trhu soupeři nabízejícími zásadně více muziky za méně peněz.
Jedním z úspěšných aut je Bestune B70 od čínského gigantu FAW, který dokonce s koncernem VW přímo spolupracuje. A tak měl inspiraci nadosah, i když lokální výroba škodovek probíhá ve spolupráci s automobilkou SAIC. Liftback přímo konkurující Octavii byl skutečně jedním z těch, které Škodě sebraly vítr z plachet. Loni se tento vůz ukázal v novém provedení a teď už víme, že nebude vyhrazen jen Číně.
Otázkou tedy je, jak moc je tohle auto nové. Číňané jej titulují jako novou generaci, původní provedení ale bylo odhaleno teprve před čtyřmi lety. Dá se tedy říci, že jde spíše o rozsáhlý facelift ve stylu Škody Octavia IV, VW Golf VIII nebo Škody Superb IV, tak či onak se ale auto změnilo dost. Zvnějšku hraje na podstatně modernější notu zejména svými světly a nárazníky, auto také používá nové firemní logo. V interiéru pak vidíme novou architekturu kladoucí mnohem větší důraz na větší dotykový displej. Z dřívějška je známý v podstatě jen volant, jinak je vše včetně voliče automatu nové.
Technika je též staro-nová. B70 setrvává u platformy FMA a rozvoru 2 800 milimetrů. Pokud jde o rozměry karoserie, auto je ještě větší než dřív, a tak na délku měří 4 855 mm (skoro o 20 cm víc než u Octavie). Technikou pak vůz míří výš, takže jediným motorem v nabídce zůstává dvoulitrové turbo s výkonem 224 koní a šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Výkon pochopitelně směřuje na přední kola a stará se o slušnou dynamiku - maximálka 230 km/h je na čínský vůz vysoká.
Ceny auta navzdory tomu, že je nejen velké, ale i výkonné a slušně vybavené, zůstávají nízko. Základní suma v Číně má podobu 128 900 CNY, což je asi jen 417 tisíc Kč. V létě by pak měl nový B70 podle dnešního oznámení FAW dorazit do Evropy, v prvé řadě nejdříve do Ruska, kde ve svém stávajícím provedení startuje na 2 130 000 RUB, což je asi 547 tisíc Kč. Novinka bude skoro jistě dražší, ale o kolik víc by musela stát, aby byla vedle Octavie při jejích současných cenách neatraktivní? Však pokud byste chtěli 230koňovou Octavii s automatem a slušnou výbavou, bez milionu v kapse to ani nezkoušejte.
Prostor pro Číňany je tedy obrovský, byť zatím nevíme, kdy a zda vůbec B70 do západnějších koutů Evropy dorazí. Vzhledem k dosavadním úspěchům čínských značek i na těchto kolbištích bychom se ale divili, kdyby zrovna FAW ztrácel s ofenzívou čas.







Bestune B70 se jako jeden z nejvážnějších čínských soupeřů Škody Octavia a ničitelů úspěchu škodovky v Číně vydává i do Evropy. Doma nabízí hromadu muziky za dobré peníze, v Rusku to nebude jinak. Foto: FAW
Zdroj: FAW
Bleskovky
Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
včeraPorsche v zoufalosti začalo nabízet přímé slevy na elektrický Macan. Nepamatujeme, kdy naposledy něco takového udělalo
27.7.2025Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Velká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
29.6.2025Rusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
29.6.2025Porsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
29.6.2025Číňané prý nafukují svá prodejní čísla. Jako prodaná ve velkém evidují auta, která nikdo nekoupil, vyzráli tím i na EU
29.6.2025Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
30.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 07.28. 21:32 - Kavis
- Americké vozy a vše kolem nich 07.28. 20:49 - M.Z.
- Politický koutek 07.28. 19:37 - jerry
- Škoda Auto obecně 07.28. 17:57 - jerry
- Detektory policejních radarů 07.27. 16:58 - Brus
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 07.27. 11:33 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:12 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 07.25. 14:35 - pavproch